Auto

Test Auto ZF: Dacia Jogger 140 Hybrid – Dacia la un nou nivel GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu

26.06.2023, 10:17 915

Pentru prima dată în istoria sa modernă, Dacia vine cu o motorizare de top “altfel”. Dacă versiunile GPL erau justificate prin costul mai redus al carburantului şi nivelul mai scăzut al emisiilor de dioxid de carbon şi cel de 1,33 litri benzină de pe Duster venea drept o alternativă la 1,5 dCi, hibridul propune o soluţie cu un preţ mai mare, dar fără o justificare 100% raţională în spate – este foarte greu de amortizat diferenţa de preţ pentru hibrid. Pe de altă parte, hibridul vine cu 140 CP, un cuplu motor care aminteşte de un diesel dar şi cu un consum scăzut, în condiţiile în care maşina poate trasporta fără probleme şapte pasageri.

Dacia Jogger readuce conceptul prezent iniţial pe prima generaţie a Logan MCV – structură multifuncţională care să acopere şi cererea de break, monovolum şi utilitară - Logan Pick-up şi Van. Ulterior, odată cu cea de-a doua generaţie a Logan, MCV-ul a devenit un break obişnuit, partea de monovolum a fost preluată de Lodgy, iar utilitara de Dokker. Acum Jogger vine strict cu partea de autoturism – break şi monovolum, fără partea de utilitară, “divizie” preluată integral de Renault odată cu cea de-a treia generaţie a Logan.

Jogger este considerat şi primul model compact al Dacia din noua serie. Da, are aceeaşi lăţime precum un Sandero – 1.848 mm, fără a lua în calcul oglinzile retrovizoare, însă lungimea sa ajunge la 4.547 mm vs. 4.099 mm la Sandero Stepway, în timp ce înălţimea este de 1.691 mm vs.1.535 mm. Datorită dimensiunilor sale şi sistemului propulsor de 140 CP Jogger Hybrid este plăcut la condus atât în afara oraşelor cât şi în traficul urban. Suspensia este una confortabilă, iar ţinuta de drum este una corectă. Zgomotul la vânt este unul prezent la peste 120 km/h, însă este de aşteptat având în vedere dimensiunile.

Principalul avantaj la Jogger este că poate transporta fără probleme şapte pasageri în condiţii bune de confort – chiar şi pe rândul al treilea, iar pentru bagaje rămân 160 de litri. În modul cu 5 locuri portbagajul creşte la 506 litri, iar cu două locuri capacitatea urcă la 1.594 de litri. În cazul în care bancheta de pe rândul al treilea este eliminată, capacitatea în modul cu cinci locuri urcă la 607 litri – dar dacă se ia în calcul doar partea de jos a portbagajului, altfel forma care aminteşte de un cub poate oferi bine peste 1.000 de litri. Jogger aminteşte mult de modelele break de la Volvo, care datorită spatelui drept ofereau o capacitate de transport mult mai mare decât alte modele “rotunjite”. La nevoie maşina poate transporta orice, fără prea mari compromisuri, de la mobilă la pasageri. Chiar şi în vacanţă, pot pleca şapte persoane, cu condiţia ca pe plafon să fie montat un portbagaj.

Jogger vine cu un design de crossover/SUV, cu bandouri deasupra pasajelor roţilor însă cu autocolante pe post de protecţie pentru portiere. Dacă pe Duster încă mai sunt bandouri de plastic, în cazul noilor generaţii autocolantele fac legea. Inclusiv în ceea ce priveşte denumirea modelelor. Soluţia nu este cea mai practică, cel puţin nu pe termen lung, însă permite reducerea costurilor, cu toate că în cazul noilor Logan şi Sandero există creşteri importante de preţ faţă de generaţia anterioară. Pe de altă parte, noile generaţii de Logan şi Sandero, ca şi Jogger, sunt realizate pe o platformă “la zi” a Grupului Renault – CMF-B, iar aceasta vine cu un cost suplimentar.

Jogger Hybrid este cel mai complex model din gama Dacia, dacă este exclusă componenta de 4x4  de pe Duster. Avem de-a face cu un sistem hibrid de propulsie format dintr-un motor pe benzină de 1,6 litri şi 91 CP şi două motoare electrice, de 49 CP respectiv 20 CP. Acestea primesc energie de la o baterie litiu-ion cu o capacitate utilă de 0,85kWh. Nu există buton de “EV”, adică de mers în mod electric, ci doar unul Eco. Sistemul este acelaşi ca pe Renault Clio E-Tech Hybrid, iar bateria este amplasată în locul roţii de rezervă - înlocuită acum de un kit de pană. Avantajul acestui sistem este consumul. Sub 6 litri/100 km în extraurban, pe drum cu o bandă pe sens şi depăşiri, sub 5 litri/100 km şi chiar aproape de 4 litri/100 km în cazul unui stil economic de condus şi circa 6-6,5 litri/100 km în traficul din Capitală. Toate acestea în cazul unei maşini care poate transporta şapte persoane.

Jogger Hybrid cu 7 locuri nu este un automobil ieftin – preţul său de listă este de circa 26.000 de euro cu TVA, însă monovolumele aproape că au dispărut, iar un crossover cu şapte locuri costă peste 30.000 de euro. Pe de altă parte, când vine vorba de siguranţă, în 2021 Jogger a obţinut o stea din cinci şi are un nivel al protecţiei de 70% pentru adulţi şi 69% pentru copii. Maşina dispune de senzor de unghi mort, dar nu şi de lane assist şi are radar pentru frânare automată. Testele EuroNCAP actualizate pun mai mult accent pe sistemele de siguranţă activă, în timp ce Dacia mizează pe siguranţa pasivă - care protejează ocupanţii în caz de accident, şi nu pe cele care ar putea ajuta la evitarea accidentului. Având în vedere că modelele Dacia înregistrează volumele cele mai mari în Europa de Vest, care are cele mai sigure drumuri din lume, sistemele de siguranţă nu mai sunt la fel de importante precum în România, ţara cu cele mai periculoase drumuri din Europa.

La interior materialele sunt cele cu care ne-au obişnuit cei de la Dacia. Plastice tari, uşor de curăţat şi practice. Tabloul de bord este unul de la Renault, dar care însă prezintă spre exemplu cu întârziere funcţionarea sistemului hibrid. Chiar şi aşa, arată mai bine decât ceasurile analogice şi acoperă funcţionalitatea cerută.
În cazul sistemului MediaNav, acesta de asemenea mizează pe strictul necesar. Rezoluţia şi calitatea imaginii nu sunt puncte forte şi amintesc de displayurile utilizate pe maşini de volum de acum două generaţii, însă acesta acoperă cerinţele. De asemenea, camera spate nu are cea mai bună rezoluţie, însă afişează o imagine decentă şi coordonată cu senzorii de parcare. Partea bună este că deja există echipamente mai performante pe piaţa de aftermarket, iar tableta poate fi înlocuită cu una cu sistem de operare Android şi un display de calitate – desigur, în acest caz trebuie verificat dacă pot exista probleme cu garanţia, având în vedere că se montează un echipament netestat de producător.

Jogger Hybrid vine să arate că Dacia înseamnă mai mult decât un automobil ieftin şi că producătorul autohton poate ieşi din sfera de confort şi poate veni cu un automobil care pariază nu doar pe preţ ci şi pe design, utilitate şi performanţe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO