Auto

Test Auto ZF: Mazda6 Combi, atunci când sportivitatea poate fi şi practică

Foto: Promotor

Foto: Promotor

Autor: Bogdan Alecu

06.10.2013, 17:54 1031

În clasa medie a pieţei auto europene breakurile reprezintă mai bine de 70% din total vânzări. Acest procent a crescut şi creşte constant pe măsură ce şi constructorii vin cu noi modele care se îndepărtează tot mai mult de conceptul şi designul unei utilitare şi se apropie de cel al unui automobil sportiv.

Mazda cu noua generaţie a modelului de segment D a venit cu o nouă imagine nu doar pentru limuzină, ci şi pentru break.

Mazda6 a reprezentat în ultimii aproape 15 ani unul dintre automobilele care s-au diferenţiat de restul printr-un design dinamic şi elegant, design care de obicei îl regăsim la modelele premium şi nu la cele „de volum”.  Clasa medie a devenit în ultimii ani un segment tot mai competitiv, atât constructori tradiţionali precum Opel sau Ford venind cu echipamente specifice până de curând segmentului premium, cât şi jucători noi precum Hyundai, care a venit cu noul i40.   în acest context, Mazda a dorit să reducă ciclul de viaţă al modelului de clasă medie, iar la mai puţin de şase ani de când a lansat modelul an­terior, constructorul ni­pon a venit cu noua Mazda6.

Ce iese în evidenţă în cazul Mazdei6 Combi este manevrabilitatea sa. Cu toate că discutăm despre un break lung de 4,8 metri lungime şi 1,84 metri lăţime, maşina este una dintre cele mai „agile” de pe piaţă în ceea ce priveşte deplasările în traficul urban. Spre exemplu, raza de bracaj a maşinii, adică distanţa dintre doi pereţi în care se poate efectua o manevră de întoarcere este de 11,8 metri, cu aproape un metru mai mare decât în cazul unui VW Golf VII şi similară cu cea întâlnită în cazul unor automobile precum VW Passat sau Ford Mondeo dar identică cu cea a generaţiei anterioare, în ciuda faptului că noul model este mai lung cu 1,5 cm.

Spre deosebire de concurenţa europeană din segment, VW Passat, Ford Mondeo sau Peugeot 508, noua Mazda6 vine cu un design mult mai modern, special proiectat pentru ca maşina să iasă în evidenţă indiferent că vorbim despre parcarea unui hotel de cinci stele sau doar una de la mall. Acest lucru a reuşit tocmai datorită ins­piraţiei din conceptul Takeri pre­zen­tat în 2011 - farurile speciale, grila radia­torului proeminentă, liniile laterale - toate sunt proiectate pentru ca Mazda6 sa iasă cât mai mult în evidenţă.

La interior însă, Mazda6 şi-a pierdut din originalitate şi regăsim un design similar cu cel de pe CX5, contrastând într-un fel cu designul exterior. Materialele sunt de bună cali­tate, iar finisarea este exact cum este de aşteptat de la un automobil "made in Japan". Interiorul este simplu, minimalist, cu o parte superioară do­minată de sistemul multimedia şi una inferioară unde se regăsesc co­men­zile pentru climatizare şi un volan parcă gândit pentru segmentul pre­mium. Pe de altă parte, japonezii au pre­ferat soluţia unui sistem de navigaţie TomTom, una care nu se ridică la ni­velul aşteptărilor sau clasei din care face parte maşina, având o grafică înve­chită şi un răspuns destul de lent. Pe de altă parte, acesta include şi harta României.

în ceea ce priveşte spaţiul interior, datorită unui ampatament de 2,83 metri lungime, acesta este la nivel înalt pentru acest segment indi­ferent dacă vorbim de locurile din faţă sau bancheta spate. în ceea ce priveşte portbagajul, acesta ajunge la 522 de litri, cu peste 20 de litri mai mult decât sedanul. în plus, în partea superioară a portbagajului sunt pre­zente două butoane pentru rabatarea banchetei, iar „copertina” care acoperă portbagajul este integrată în hayon, astfel încât atunci când acesta este ridicat, acţionează şi ca o barieră în faţa fluxului de aer spre habitaclul maşinii. Cu toate că pare doar un detaliu vara, un astfel de concept este foarte util iarna, când diferenţele între temperaturile exterioare şi cele din interiorul maşinii pot ajunge chiar şi la 40 de grade Celsius.

Gama motorizărilor noii Mazda6 include două motoare pe benzină, de 2,0i 145 CP respectiv 165 CP şi 2,5i 192 CP şi un diesel de 2,2 litri disponibil în două versiuni de putere, de 150 CP respectiv 175 CP.
Dintre acestea, am testat dieselul de 2,2 litri 175 CP cuplat la o cutie de viteze manuală cu şase trepte. Acesta răspunde imediat la apă­sarea pedalei de acceleraţie, iar cutia de viteze este una scurtă şi precisă, exact cum şi-a obişnuit Mazda clienţii. De sportivitatea şi economia moto­rului, dar şi de optimizarea şasiului este responsabilă noua tehno­logie Mazda denumită SkyActiv. Spre exemplu, noua generaţie este printre cele mai uşoare maşini din clasa sa, cu greutate de 1.500 kg, în cazul versiunii de bază, cu cel puţin 60 kg mai puţin decât concurenţa directă.

Pe fondul reducerii greutăţii, consumul mediu înregistrat la drum lung a scăzut la 6,5 litri/100 km, faţă de 8,5 litri/100 km în traficul din Capitală. Oficial, consumul extraurban este de 4,8 litri/100 km, însă infrastructura locală nu permite (încă) atingerea unor astfel de valori.

în ceea ce priveşte ţinuta de drum, noua generaţie este chiar mai agilă decât vechiul model şi în plus reuşeşte să amortizeze mai eficient denivelările din carosabil.

Preţul de pornire pentru Mazda6 Combi este de 21.690 de euro cu TVA, preţ identic cu cel de pornire pentru sedan, acesta fiind valabil pentru motorizarea de 2,0 litri benzină 145 CP şi versiunea Emotion, iar un model de top cu echipare Revolution şi dieselul de 175 CP ajunge la aproape 30.000 de euro, iar versiunea automată a acestuia la 33.190 de euro cu TVA. În plus, motorizările diesel disponibile pe Mazda6 respectă normele de poluare Euro 6, ceea ce înseamnă că nu se va plăti timbrul de mediu la achiziţie, ci doar după ce vor intra în vigoare normele Euro 7. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO