Auto

Transportatorii rutieri din România: Statul trebuie să reintroducă restituirea parţială a accizei la carburant pentru a menţine competitivitatea sectorului într-o piaţă europeană cu volume în scădere

Transportatorii rutieri din România: Statul trebuie să...

Autor: Cristina Bellu

25.01.2024, 13:14 83

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) susţine că statul ar trebui să reactiveze schema de restituire parţială a accizei la carburant, pentru menţinerea competitivităţii sectorului transporturilor rutiere, într-o piaţă europeană cu volume în scădere

Solicitarea reprezentanţilor industriei transporturilor rutiere vine în contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină, stabilite pentru 2024.

Astfel, începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină s-a majorat la 1.850,95 lei/1.000 litri, iar începând cu 1 iulie 2024 este prevăzută o nouă majorare, la 2.183,85 lei/1.000 litri

“După aceste majorări importante, acciza la motorină va trece de pragul de 400 euro la 1.000 litri. Istoric vorbind, atunci când acciza a ajuns la acest prag, în ultimii zece ani s-a activat sistemul de rambursare parţială a accizei către operatorii de transport rutier” spune Radu Dinescu, secretarul general UNTRR.

Potrivit acestuia, creşterea costurilor fără TVA pentru motorină în România, poate să conducă la migrarea volumelor de alimentare din România în Ungaria/Bulgaria cu până la 20%, aşa cum s-a mai întâmplat, mai ales ţinând cont că Ungaria este una din ţările care restituie parţial acciza, iar restituirea TVA din Ungaria către transportatorii din România funcţionează extrem de predictibil.

“Dacă preţul cu TVA al carburantului va fi mai mic în Ungaria/Bulgaria, şi alţi consumatori privaţi, nu doar utilizatorii profesionişti vor migra”.

În acest context, UNTRR solicită autorităţilor introducerea unei scheme de reducere a nivelului accizelor pentru firmele de transport rutier, prin restituirea sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizelor şi nivelul redus al accizelor către operatorii economici licenţiaţi în Uniunea Europeană, care nu poate fi mai mic decât nivelul minim de 330 euro/1.000 litri prevăzut în Directiva CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice.

“Legislaţia europeană prevede posibilitatea restituirii parţiale a accizei suplimentare către utilizatori profesionişti, iar 6 state membre UE aplică aceste prevederi în mod constant, în timp ce România a aplicat ocazional, doar când valoarea accizei la carburant a înregistrat valori peste minimul prevăzut în legislaţia europeană. În ultimii zece ani, schema de restituire a accizei la carburant a mai fost activată de trei ori în România”.

Industria transporturilor rutiere contribuie cu 46% din exportul de servicii al României. În 2022 şi preliminar în 2023, transportul rutier de mărfuri a constituit 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) din parcursul total al mărfurilor măsurat în milioane tone – km, arată analiza UNTRR – Piaţa Transporturilor rutiere 2018-2030.

Reprezentanţii UNTRR spun că firmele de transport rutier se confruntă cu numeroase provocări la începutul acestui an, precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA şi timpii mari de aşteptare la frontiere, povara administrativă suplimentară generată de noile prevederi RO e-Transport şi costurile legate de respectarea Pachetului Mobilitate 1, precum retro-echiparea obligatorie cu tahograf inteligent 2 şi amenzile abuzive.

“Estimăm o creştere generală a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri de până la 15% în 2024, în timp ce marja de profit va scădea, în lipsa implementării costului de referinţă în transporturile rutier, pentru că tarifele de transport nu vor absorbi integral creşterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport şi funcţionarea şi, chiar, supravieţuirea unora dintre acestea care deja se confruntă cu dificultăţi serioase”, concluzionează reprezentanţii asociaţiei transportatorilor rutieri.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO