Bănci și Asigurări

BCR: 47% dintre români şi-au restrâns cheltuielile în ultimul an din cauza creşterii preţurilor; în medie, românii economisesc 351 lei pe lună, cu 42 de lei mai mult decât în 2021

BCR: 47% dintre români şi-au restrâns cheltuielile în...

Autor: Roxana Rosu

19.09.2022, 13:21 208

Românii şi-au adaptat comportamentul financiar în contextul creşterii accelerate a inflaţiei, a preţurilor şi a tarifelor la utilităţi din ultimele luni, aproape jumătate dintre ei (47%) reducându-şi cheltuielile, arată studiul “Money Matters” 2022 realizat de Erste Group.

În medie, românii economisesc 351 lei pe lună, cu 42 de lei mai mult decât în 2021. Totuşi, doar 33% pun bani deoparte pentru bătrâneţe.

Mai mult de jumătate dintre ei, respectiv 64%,  declară că au fost afectaţi de inflaţie, iar 38% cred că situaţia lor financiară s-a deteriorat în ultimul an, procent dublu faţă de 2019.

Atunci când au nevoie de sfaturi despre economii şi investiţii,  48% se bazează pe familie şi prieteni, iar 19% chiar pe informaţiile din Social Media.

Pentru 61% dintre respondenţi educaţia financiară intră în atribuţiile şcolii şi ale altor instuţii de învăţământ, 56% cred că este responsabilitatea părinţilor şi a familiei, iar 45% o plasează asupra băncilor şi altor instituţii financiare.

Potrivit studiului, 77% dintre persoanele care au participat la cercetare au declarat că strâng bani pentru potenţiale urgenţe şi cheltuieli neprevăzute, în timp ce 74% economisesc pentru a avea o rezervă, ambele motive în creştere cu 8 puncte procentuale faţă de anul trecut.

Cel mai mare avans în rândul motivelor pentru care românii pun bani deoparte îl are însă dorinţa de a investi în educaţie şi pregătire profesională, 25% indicând această schimbare de mentalitate, cu 9% mai mult decât în 2021.

“Schimbarea a fost mereu o constantă în viaţa noastră, a românilor, mai ales în ultimii 30 de ani. Fie că vorbim de schimbarea de regim din ’89, tranziţia spre economia de piaţă, aderarea la structurile euro-atlantice, criza financiară, pandemia, războiul de la graniţe, schimbările ne-au marcat permanent existenţa. Şi ne-au insuflat o capacitate extraordinară de rezilienţă şi adaptare. De-a lungul acestor ani, cel mai important imbold s-a dovedit a fi încrederea că putem merge înainte, că putem avea o viaţă mai bună indiferent de provocări. Am învăţat cu toţii, pe parcurs, că ai nevoie întodeauna de un partener – personal, profesional sau financiar”, a declarat Ionuţ Stanimir, Director Marketing & Comunicare, BCR.

Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group şi a vizat ţările din Europa Centrală şi de Est – Austria, Ungaria, Croaţia, Cehia, Slovacia, România şi Serbia.

Cercetarea a avut loc în lunile iunie şi iulie 2022, pe un eşantion de 507 de persoane, reprezentativ la nivelul populaţiei bancabile, cu vârsta de peste 15 ani.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO