Bănci și Asigurări

Brandurile româneşti, tot mai puţine în industria financiară. Trei branduri locale dau tonul în sectorul bancar şi controlează peste 40% din activele totale. În top 20 încă rezistă şapte branduri „made in RO“

Brandurile româneşti, tot mai puţine în industria...

Autor: Anelis Baciu

09.03.2018, 11:58 1159

Valul falimentelor din anii ’90 şi achiziţiile din cele două decenii care au urmat au făcut ca doar şapte branduri româ­neşti să rămână vizibile în sistemul bancar în prezent. Majoritatea însă sunt în proprietatea unor grupuri financiare străine care au pariat pe identitatea românească pentru a atrage clienţi şi a câştiga cotă de piaţă.  Dovada că brandul românesc este un atu şi un element de siguranţă pentru consumatorul de servicii financiare este faptul că primele trei bănci locale după active nu sunt altceva decât branduri made in România. BCR, Banca Transilvania şi BRD dau tonul în sistemul bancar, ele controlând împreună peste 40% din activele totale.

De altfel, brandurile locale care au supravieţuit ultimilor 20 de ani se regăsesc pe locurile fruntaşe ale clasamentului bancar, cinci din cele mai mari zece bănci purtând un nume românesc.

Două dintre cele mai mari bănci în funcţie de activele deţinute, BCR şi BRD, au apărut la începutul anilor ’90 şi şi-au păstrat numele şi după ce au fost preluate de grupul austriac Erste şi respectiv de francezii de la Société Générale. Acţionarii au crezut în puterea brandului local, însă nu şi în identitatea vizuală pe care au decis să o înlocuiască cu identitatea noului pro­prietar. BCR, în prezent cea mai mare ban­că locală, a pornit în ’90 ca entitate care a pre­luat operaţiunile Băncii Naţionale. BRD, în schimb, s-a format pe structura fos­tei Bănci de Investiţii din perioada comunistă.  Pe de altă parte, brandul Banca Transilvania a luat fiinţă în 1994 la Cluj, fiind pus pe picioare de un grup de oameni de afaceri printre care şi Horia Ciorcilă, în prezent preşedintele consiliului de ad­ministraţie şi unul dintre cei mai im­portanţi acţionari.

Banca Transilvania s-a avântat într-o ascensiune puternică în ultimii ani, reuşind să devină în prezent jucătorul cu numărul doi din piaţă şi unul dintre cele mai puternice branduri bancare.

Pe lângă Banca Transilvania, un brand românesc puternic cu capital autohton, dar de stat, este CEC Bank. Banca reuşeşte să se menţină în top zece cu toate că în ultima perioadă a pierdut teren în faţa unor jucători străini mai bine capitalizaţi.

CEC este, fără doar şi poate, cel mai vechi brand bancar local, având o istorie de peste 150 de ani. Statul a încercat să privatizeze CEC, aşa cum a făcut cu BCR şi BRD în 2005, însă ulterior a renunţat la idee.

Nu toate brandurile bancare locale au avut însă şansa să supravieţuiască după trecerea sub controlul unui grup străin. Este cazul Băncii Bucureşti, creată în 1994, care a devenit Alpha Bank după ce a fost cumpărată de grupul elen cu acelaşi nume.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO