Bănci și Asigurări

BRD raportează profit de 998 mil. lei la nouă luni din 2022, plus 12,5% an/an, la un venit net bancar de 2,4 mld. lei, cu 11,6% mai mare. François Bloch, CEO: Venitul net bancar a crescut pe fondul unor volume mai mari şi unor dobânzi de piaţă în creştere

Francois Bloch, CEO, BRD Groupe Societe Generale

Francois Bloch, CEO, BRD Groupe Societe Generale

Autor: Cristina Bellu

04.11.2022, 08:39 606

BRD-SocGen, a treia bancă de pe piaţa locală după active, a încheiat primele nouă luni din acest an cu un venit net bancar de 2,44 miliarde de lei, în creştere cu 11,6% faţă de perioada similară din 2021, în timp ce profitul net s-a majorat cu 12,5% an/an, la 997,7 mil. lei.

La nivelul întregului grup BRD, venitul net bancar se ridica la 2,54 mld. lei, in crestere cu 9,8% in dinamica anuală, în timp ce profitul net a atins 1,01 mld. lei, cu 10,3% peste nivelul din acelaşi interval din 2021, conducand la o rentabilitate a capitalurilor proprii de aproape 17%, in comparatie cu nivelul de 13% obtinut in aceeasi perioada a anului trecut, notează raportul financiar al instituţiei.

“Bazandu-se pe o activitate comerciala dinamica si ampla, BRD a realizat, la finalul primelor noua luni ale acestui an, o performanta financiara solida. Venitul net bancar a crescut pe fondul unor volume mai mari si unor dobanzi de piata in crestere, incorporand, in acelasi timp, remunerarea semnificativ crescuta a depozitelor clientilor nostri. In ciuda unei importante presiuni inflationiste, cresterea cheltuielilor operationale a fost temperata printr-o disciplina riguroasa a cheltuielilor. Costul riscului  a fost tinut sub control, confirmand calitatea si sanatatea portofoliului. Prin urmare, BRD a obtinut o rentabilitate a capitalurilor proprii ridicata, la un nivel apropiat de 17%”, spune Francois Bloch, CEO, BRD Groupe Societe Generale.

Pe grup, veniturile nete din dobânzi au atins valoarea de 1,72 mld. lei, în creştere cu 12,2% faţă de perioada similară a anului trecut, evoluţie care se datoreaza avansului solid al volumelor, precum si ratelor dobanzilor in crestere. Valoarea inglobeaza si efectul cheltuielilor in crestere cu dobanzile pentru resursele atrase, in conditiile in care si clientii retail, si cei non-retail au beneficiat de o remunerare superioara a depozitelor.

Veniturile nete din comisioane au inregistrat un avans de 1,9% in dinamica anuala la nivelul grupului, ajungând la 575,3 mil. lei, consecinta a unui volum mai mare de operatiuni cu carduri si a vanzarilor in crestere de produse de asigurare, contrabalansat partial de venituri mai mici din servicii de e-banking, data fiind migrarea clientilor retail la noua aplicatie de mobile banking gratuita, You BRD.

Celelalte venituri au marcat si ele cresteri solide (plus 13,4% fata de perioada similara a anului trecut) datorita cresterii consistente a activitatilor de tranzactionare si de vanzari pe toate categoriile de produse.

Pe zona de creditare, soldul creditelor nete ale Grupului, inclusiv creantele din leasing, au crescut la 30 septembrie 2022, cu 11,5% in dinamica anuala. Pe segmentul retail, cresterea de 3,2% a fost sustinuta atat de segmentul persoane fizice, cat si de cel al clientilor companii mici.

Creditele pentru locuinte au ramas principalul motor, cu o crestere consistenta, de 21% in dinamica anuala, a productiei noi in primele noua luni ale anului, in timp ce creditarea pentru consum a fost rezilienta, asa cum o reflecta cota de piata cvasi-stabila in contextul unei piete care incetineste.

Finantarile acordate companiilor au inregistrat o performanta notabila (plus 30,9% fata de 30 septembrie 2021) determinata atat de activitatea impresionanta pe segmentul IMM-urilor (plus 49,5% fata de 30 septembrie 2021), cu credite in valoare de 1,4 miliarde lei aprobate in cadrul programului IMM Invest, care a fost operational pana la sfarsitul lunii iunie 2022) si o crestere solida a creditelor acordate companiilor mari (plus 22,4% fata de 30 septembrie 2021).

Activitatea de leasing a inregistrat, de asemenea, o crestere importanta, plues 12,2% fata de 30 septembrie 2021.

Depozitele clientilor au atins 55,2 miliarde lei la finalul lunii septembrie 2022, in crestere cu 2,5% fata de perioada similara a anului 2021, intr-o piata tensionata din punct de vedere al lichiditatii.

Avansul depozitelor retail a provenit in special din intrarile in crestere in conturile la vedere in valuta ale clientilor persoane fizice si in depozitele la termen in lei, in contextul unor rate de dobanda majorate.

Depozitele marilor clienti corporativi au crescut cu 6% fata de 30 septembrie 2021, in conditiile unui avans solid al depozitelor in lei.

“Avantul creditarii s-a mentinut la un nivel ridicat. Creditarea persoanelor fizice cu imprumuturi pentru locuinte a progresat in continuare, productia noua fiind cu 21% mai mare. Cota de piata pe creditele de consum a ramas rezilienta in conditiile unei incetiniri a pietei, dupa anul-record 2021. Creditarea companiilor a avut o performanta remarcabila (plus 31% fata de aceeasi perioada a anului trecut), sustinuta de ambii sai piloni, cu o crestere extraordinara a creditarii atat pe segmentul IMM-urilor, cat si pe cel al companiilor mari. BRD s-a implicat activ in programele guvernamentale de sprijinire a economiei, cu credite aprobate in valoare de 1,4 miliarde lei in primul semestru al anului 2022 (programul IMM Invest nu a mai fost operational dupa finalul lunii iunie). Sprijinirea economiei va continua in cadrul noului program IMM Invest Plus, care a inceput in luna octombrie 2022”, adaugă Francois Bloch.

La 30 septembrie, activele totale ale băncii se ridică la 68,9 mld. lei, plus 2,9% faţă de 31 decembrie 2021, în timp ce la nivelul întregului grup activele totale au crescut cu 3,05%, până la 71,1 mld. lei.

 


 

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO