Bănci și Asigurări

Exclusiv. Raport văzut de ZF. ASF suspectează asigurătorii de politici de tarifare discriminatorii. „Există un volum semnificativ de clienţi cu flote mici pentru care tarifele sunt extrem de ridicate comparativ cu societăţi de transport concurente din piaţă“

Exclusiv. Raport văzut de ZF. ASF suspectează...

Autor: Anelis Baciu

13.09.2016, 20:08 1664

Un raport realizat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ridică semne de întrebare în ceea ce priveşte corectitudinea politicii de tarifare a unora dintre companiile locale de asigurări şi aduce în faţă exemple concrete din care reiese faptul că pentru o firmă mică de transport asigurarea auto obligatorie (RCA) este de patru ori mai mare decât în cazul unui asigurător de talie mare. Astfel, potrivit documentului amintit, pentru o autoutilitară deţinută de o companie mică cu afaceri de aproximativ 4 milioane de lei anul trecut tariful pentru poliţa RCA pe un an de zile este de peste 20.000 de lei, în timp ce în cazul unui transportator mare cu afaceri de aproape 200 de milioane de lei şi 1.400 de autovehicule tariful la RCA este de 5.000 de lei. În plus, tariful pentru transportatorul de dimensiuni mari este acelaşi indiferent de clasa de bonus/malus.

„Diferenţele mari de tarife au ridicat semne de întrebare referitoare la politica discriminatorie din partea unor asigurători. Există un volum semnificativ de clienţi cu flote mici pentru care tarifele sunt extrem de ridicate comparativ cu societăţi de transport concurente de pe piaţă. Companiile cu parcuri mari de maşini sau cele care au o relaţie comer­cială mai veche cu asigurătorii beneficiază, în general, de tarife mai avantajoase. În funcţie de diferitele criterii de risc/ segmentare apli­cate de fiecare com­panie de asigurări, există o plajă foarte mare de tarife, de la tarife sub 5.000 de lei/vehicul peste 16 tone până la tarife peste 20.000 lei“, scrie ASF în raport.

Discrepanţa mare între tarifele pentru societăţile mari de transport şi cele de dimensiuni reduse ar putea avea drept explicaţie, susţine ASF, puterea mare de negociere a transportatorilor mari care obţin astfel discounturi pentru volum, dar şi măsurile de managementul riscului, în condiţiile în care marile flote au sisteme de monitorizare GPS sau iau alte măsuri pentru diminuarea riscului de accident sau fraudă.

ASF constată că majoritatea poliţelor vândute la nivelul tuturor sectoarelor de activitate se încadrează în intervalele de preţ considerate acceptabile (până în 12.000 de lei), însă remarcă şi o creştere a numărului de poliţe cu o valoare peste 12.000 de lei.

„Există un segment din ce în ce mai mare a poliţelor cu valori peste 16.000 de lei sau chiar 20.000 de lei, în contextul în care o pondere semnificativă dintre vehiculele rămâne asigurată la valori sub 8.000 de lei, sau chiar 5.000 de lei“.

ASF aduce în discuţie şi faptul că există segmente din piaţă un de un număr semnificativ de asigurători au o prezenţă simbolică, practic spune ASF „piaţa este împărţită între 3-4 maxim asigurători“.

Analiza ASF a fost efectuată ca urmare a unui val de nemulţumirii din partea transportatorilor care au susţinut că odata cu falimentul Astra, tarifele au crescut semnificativ pană la peste 5.000 de euro. Statisticile ASF arată că aproximativ o treime din poliţele anuale “ncheiate în luna iulie au avut o primă cuprinsă între 12.000 de lei şi 20.000 de lei, în timp ce 3% au avut un preţ care a sărit de 20.000 de lei pe an.

 

Ultima oră

Legea RCA a trecut de Senat

Care sunt principalele amendamente:

►Intrarea pe piaţa RCA a unui asigurător controlat de stat;

►Introducerea unui preţ de referinţă calculat semestrial de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF); limitarea costurilor administrative ale asigurătorilor la un nivel maxim de 25% din valoarea primei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO