Bănci și Asigurări

Între cine se împarte acum piaţa RCA la Bursă după crahul Euroins? Cine preia frâiele unei pieţe care-şi falimentează liderii? Groupama este în vizor ca următorul lider al pieţei RCA, dar şi Allianz-Ţiriac ar putea prelua conducerea

Între cine se împarte acum piaţa RCA la Bursă după...

Autor: Mircea Nica

11.04.2023, 00:08 1277

Odată cu prăbuşirea Euroins România, fostul lider al pieţei RCA, după ce a preluat ştafeta falimentară de la City Insurance, jucătorii rămaşi au început să absoarbă cei peste 2,7 milioane de foşti clienţi ai Euroins, iar întrebarea este între cine se mai împarte piaţa RCA de data aceasta şi, cel mai important, cine ar fi dispus să preia frâiele unei pieţe care falimentează liderii.

După falimentul City Insurance, liderul clar al pieţei RCA a fost Euroins România, având în vedere cota semnificativă pe care o deţinea pe acest segment, de peste 33%. Ulterior, jucători noi precum Axeria Iard şi Hellas Direct au intrat pe segmentul RCA prin freedom of establishment (FOE), ceea ce a readus un număr rezonabil de jucători care să preia şi să împartă cota de piaţă de circa 45% lăsată în urmă de City Insurance şi cei peste 3,1 milioane de clienţi.

Groupama ar prelua conducerea pieţei RCA, ajungând deja la o cotă de circa 35%, în timp ce Allianz-Ţiriac ar fi ajuns la o cotă de piaţă  25%, Axeria Iard şi Grawe la 10%, iar restul pieţei s-ar împărţi între jucătorii rămaşi, au declarat surse din piaţă pentru ZF. Odată cu creşterea volumului de prime brute subscrise pe zona RCA a companiei Groupama de 17 ori în prima jumătate a anului 2022, până la 877 mil. lei, faţă de 2021, asigurătorul a trebuit să îşi majoreze capitalul cu aproape 200 mil. lei. După 9 luni/2022, Groupama ajunsese la subscrieri de peste 2,16 mld. lei, iar doar pe segmentul RCA volumul subscrierilor a fost de 1,1 mld. lei, de 9 ori mai mare faţă de primele nouă luni din 2021, ceea ce înseamnă că la finalul lunii septembrie 2022 ponderea asigurărilor RCA în portofoliul Groupama era aproape de 50%. Pe de altă parte, şi Allianz-Ţiriac a ajuns la finalul anului 2022 la o pondere RCA în totalul portofoliului de 50%.

Problema care apare însă pentru jucătorii RCA de obicei este atunci când încep să deţină o cotă de piaţă pe RCA de 30% sau peste, spun surse din piaţa asigurărilor pentru ZF. Astfel, o companie de asigurări, odată cu o cotă de piaţă semnificativă deţine şi un număr destul de mare de clienţi RCA poate ajunge la un blocaj operaţional.

Având în vedere incerti­tudinea cu care se confruntă asigurătorii RCA, situaţia s-ar putea schimba radical, mai ales în condiţiile în care com­paniile deja se gândesc de două ori la activitatea pe acest segment, care s-a dove­dit a fi păgubos până de cu­rând, iar acum ar putea ajun­ge la o destabilizare totală. Deşi de-a lungul ultimului an şi jumătate preţurile poliţelor RCA au crescut, şocul cel mai mare a fost dat de diferenţa dintre preţul pe care City Insurance îl practica şi preţul normal, care asigura un nivel optim de funcţionare a unei companii de asigurări, automat acesta fiind dublu comparativ cu cel mai mic preţ de până atunci.

Pe lângă revenirea la un nivel relativ stabil al preţului, companiile de asigurări, puse în situaţia de a accepta şi absorbi clienţi noi, pe care nu îi targetau neaparat, nivelul riscului la care s-au expus a crescut, prin urmare au majorat tarifele pentru a reflecta riscurile respective. De asemenea, cu fiecare majorare a riscului şi captare de clienţi noi şi capitalul trebuia majorat. Pe lângă această majorare, s-a adăugat inflaţia care a atins maxime nemaivăzute de ani de zile şi, în acelaşi timp, crizele suprapuse au accentuat presiunea, mai ales pentru grupurile mamă ale companiilor care aveau şi o anumită expunere în Rusia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO