Bănci și Asigurări

Mastercard: Infrastructura plăţilor digitale în România a obţinut un scor de 70 din 100 de puncte în 2022, cel mai mic rezultat comparativ cu Austria, Croaţia şi Ungaria

Mastercard: Infrastructura plăţilor digitale în...

Autor: Cristina Bellu

31.10.2023, 13:48 184

Infrastructura de plăţi digitale din România a obţinut 70 de puncte din 100 în 2022, cel mai mic rezultat comparativ cu Austria, Croaţia şi Ungaria, arată Indicele Plăţilor Digitale 2022, raport dezvoltat de Mastercard, care analizează evoluţia plăţilor digitale la nivel naţional.

Austria a obţinut 80 de puncte, Croaţia 79 de puncte şi Ungaria 76 de puncte.

Componenta Infrastructura fără numerar rămâne la 83 de puncte din 100 la nivelul pieţei locale. Acest indicator măsoară amplitudinea principalelor mijloace de plată moderne, analizând doi factori: penetrarea conturilor bancare şi a cardurilor de consum în rândul populaţiei adulte totale şi rata de terminalizare în rândul comercianţilor locali.

În 2022, reţeaua de conturi dezvoltată, deşi inegal accesibilă la nivelul ţării, înregistra o medie de aproximativ 1.54 conturi per adult, o creştere marginală faţă de 2021, iar reţeaua de plăţi cu cardul o medie de 1.2 carduri per adult.

Raportul dintre conturile deschise de persoane fizice şi populaţia adultă totală a fost de 1.54.

Dacă se ia în considerare doar populaţia bancarizată (69%), România se situează pe locul al doilea în rândul ţărilor unde a fost realizat Indicele Plăţilor Digitale, cu 1.5 conturi şi 1.2 carduri per persoană bancarizată, după Croaţia, care a înregistrat 1.8 conturi şi 2.1 carduri per persoană bancarizată.

„Accesul românilor la servicii financiare este încă scăzut comparativ cu media europeană de 93%, ponderea populaţiei bancarizate ajungând la 69% în 2022, de la 60% în 2021. Cererea de tehnologii de plată digitale este însă în creştere. Cele mai populare soluţii sunt plata cu cardul, plata la POS şi salvarea datelor cardului, soluţii disponibile de mai mulţi ani pe piaţă, asociate cu un grad ridicat de conştientizare în rândul consumatorilor”, spune Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România şi Croaţia.

În 2022, rata de acceptare în rândul comercianţilor locali a înregistrat o creştere de aproximativ 80.000 de terminale POS conform statisticilor BNR. Micii comercianţi acceptă plata cu cardul pentru a-şi păstra competitivitatea, stimulaţi de cererea din partea consumatorilor şi de evoluţia pieţei. Însă, cu toate că soluţia mPOS, ce permite utilizarea telefoanelor mobile ca terminale POS, este disponibilă pe piaţă, în prezent există numai 18 terminale POS la 1.000 de locuitori adulţi, echivalentul a jumătate din media europeană de 36 de terminale la 1.000 de locuitori.

Organismele de reglementare impulsionează tranziţia comercianţilor către infrastructura fără numerar. Un exemplu în acest sens este obligativitatea firmelor care realizează încasări în numerar cu o valoare mai mare de 10.000 de euro (50.000 lei), în decursul unui an, de a se dota cu POS-uri, de la 1 ianuarie 2023. Această reglementare ajută la extinderea infrastructurii de acceptare a plăţilor digitale la nivel naţional, cu impact direct asupra creşterii gradului de incluziune financiară şi, în acelaşi timp, în diminuarea economiei subterane.

„Dacă ne uităm la rata de acceptare, două treimi din totalul pieţei este încă nevalorificată. Elemente precum creşterea populaţiei bancarizate, introducerea de noi soluţii de plată pe piaţă şi implementarea strategiilor de transformare digitală vor stimula dezvoltarea infrastructurii de plăţi digitale”, adaugă Cosmin Vladimirescu.

Alte concluzii din raportul Mastercard

Disponibilitatea soluţiilor de plată a obţinut 56 de puncte din 100 şi se bazează pe sistemul de plăţi cont la cont şi pe plata cu cardul. Componenta include atât soluţii ajunse la maturitate, precum plata contactless, cât şi soluţii mai inovatoare, precum cereri de plată sau plata cu dispozitive portabile, care se află în faza de adoptare timpurie în România.

Infrastructura pentru plata cu cardul indică o bază solidă: în 2022, 87% dintre carduriş1ţ şi 100% dintre terminalele POS permiteau plata contactless (BNR, 2022), iar toţi marii jucători permiteau utilizatorilor să plătească digital folosind datele cardului salvate anterior.

Infrastructura de plăţi instant indică o acoperire de 43% la nivelul anului 2022. Cu o popularitate în creştere în rândul clienţilor, este de aşteptat ca şi alţi participanţi din piaţă să adauge acest serviciu în portofoliul lor în următorii ani.

Plata prin portofelele digitale a înregistrat o acoperire de 89% în 2022, Apple Pay® fiind în topul preferinţelor consumatorilor români. Aceştia pot alege dintre portofelele proprii ale mai multor bănci (BCR, Banca Transilvania, ING Bank, Libra Bank, OTP Bank, Raifeissen Bank), aplicaţiile Apple Pay® şi Google Pay™ şi aplicaţii dezvoltate de producătorii de dispozitive portabile Garmin Pay® şi Fitbit Pay™.

Plata prin dispozitive portabile a avut o acoperire de 74% pe piaţa locală în 2022. Clienţii BCR, posesori de carduri de debit sau de credit Mastercard, au fost primii din România care au putut face plăţi contactless pe trei dintre cele mai de succes dispozitive inteligente Xiaomi.

Infrastructura care permite salvarea datelor cardului a atins o acoperire de 100% în 2022, dar este nevoie în continuare de creşterea gradului de utilizare prin iniţiative de educare a consumatorilor. Opţiunea de tokenizare a cardurilor pentru comercianţi a înregistrat o acoperire de 50% pe piaţa din România în 2022 şi este de aşteptat să câştige tot mai mult teren, odată cu creşterea numărului de consumatori care înţeleg faptul că datele cardului sunt stocate prin token-uri securizate şi, astfel, vor avea certitudinea siguranţei şi vor considera soluţia noua normalitate.

Alte soluţii disponibile pe piaţă includ plăţile peer-to-peer, larg răspândite în România, cu o acoperire de 100% în 2022, dar şi plata în rate şi serviciile de open banking, unde este nevoie de iniţiative pentru creşterea interesului utilizatorilor şi înţelegerea beneficiilor.

 
 
 
 



 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO