Bănci și Asigurări

McKinsey & Company: Băncile din România trebuie să îşi regândească strategia şi modelul de business pentru a supravieţui; majoritatea urmează încă modelul de bancă universală

Ovidiu Tişler, Associate Partner McKinsey&Company Bucureşti: Pentru a se putea situa într-o poziţie suficient de puternică pe viitor, băncile româneşti ar trebui ca pe termen scurt să adopte o poziţie defensivă (aplicând măsuri axate pe rezilienţă), iar pe termen lung una ofensivă (prin accelerarea investiţiilor în oportunităţi care să le îmbunătăţească modelul de business).

Ovidiu Tişler, Associate Partner McKinsey&Company Bucureşti: Pentru a se putea situa într-o poziţie suficient de puternică pe viitor, băncile româneşti ar trebui ca pe termen scurt să adopte o poziţie defensivă (aplicând măsuri axate pe rezilienţă), iar pe termen lung una ofensivă (prin accelerarea investiţiilor în oportunităţi care să le îmbunătăţească modelul de business).

Autor: Roxana Rosu

20.12.2022, 16:15 291

Mai mult de jumătate dintre băncile din întreaga lume continuă să aibă probleme de profitabilitate şi o rentabilitate care se situează sub costul respectiv al capitalului, în ciuda creşterii puternice a marjelor, arată  un raport realizat de McKinsey&Company.

Situaţia este similară şi în cazul multor bănci din România, care s-ar putea confrunta cu provocări importante în cazul unei perioade viitoare marcată de incertitudine, în care rentabilitatea capitalului propriu la nivel european ar putea scădea sub 6%, conform raportului.

În acest context, băncile din România vor fi forţate să apeleze la măsuri axate pe rezilienţă şi să îşi regândească în mod fundamental modelul de business.

Majoritatea urmează, în continuare, modelul de bancă universal, dar care, în prezent, generează un ROE (return on equity) adecvat de peste 12% doar pentru primele cinci bănci din sistemul bancar românesc. 

Pe termen scurt, este necesar ca băncile să se pregătească de o perioadă care necesită adoptarea unor măsuri axate pe rezilienţă (financiară, digitală & tehnologică şi organizaţională).

Pe termen lung, băncile trebuie să investească în priorităţi strategice care pot îmbunătăţi cu adevarat modelul de business şi revitaliza profitabilitatea. Deşi oportunităţile sunt vaste, de la a concura eficient în zona de online banking până la a finanţa proiecte sustenabile sau a oferi servicii adiţionale care creează o implicare activă a clienţilor, efortul poate fi unul semnificativ.

La nivel local, peste 85% din jucători trebuie să facă aceste investiţii şi, totodată, să se concentreze pe viabilitatea modelului lor de afaceri care se luptă să genereze un ROE peste costul capitalului propriu.

 În acest sens, rămâne de văzut câte bănci româneşti vor reuşi să se reinventeze şi să adopte un model de business care să asigure un avantaj competitiv pe viitor.

Potrivit raportului, băncile din întreaga lume şi-au revenit la nivel accelerat după pandemie, cu o medie de creştere ROE de 12% în 2021.

În România, băncile au înregistrat venituri de 130 miliarde de euro în 2021, în creştere cu 12,5% faţă de 2020, iar profitabilitatea a atins un nivel record, cu un ROE de 13,5%, depăşind media Europei Centrale şi de Est cu 4,4%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO