Bănci și Asigurări

Mustafa Tiftikcioglu, CEO, Garanti BBVA România: Pentru noi provocarea este să ţinem pasul cu competiţia din piaţă. Dacă ne uităm per total la mediul bancar, fundamentele sunt foarte puternice, anul trecut sistemul bancar a ajuns la cel mai mare profit, dar în acelaşi timp presiunile competitive cresc

ZF Bankers Summit 2023, ziua 1

Mustafa Tiftikcioglu, CEO, Garanti BBVA România: Pentru...

Autor: Mircea Nica

26.06.2023, 11:46 132

Un din principalele provocări pentru Garanti BBVA România este să ţină pasul cu competiţia, având în vedere că este o bancă de dimensiuni mai mici, dar per total sistemul bancar este solid şi profitabil, a spus Mustafa Tiftikcioglu, CEO, Garanti BBVA România, în cadrul Conferinţei ZF Bankers Summit 2023, ziua 1.

“Anul trecut am avut cel mai bun rezultat, iar anul acesta am început cu rezultate destul de bune. Parametrii sunt solizi, dar fiind o bancă relativ mică pe piaţă, a ţine pasul cu competeţia din piaţă reprezintă o provocare pentru noi. A doua noastră provocare este să continuăm investiţiile pe zona de IT şi digital. Până acum am încercat să facem investiţii pe aceeaşi infrastructură, dar la un moment dat ajungi într-un punct în care sistemele trebuie schimbate pentru a acomoda un nou nivel de dezvoltare, iar aceasta reprezintă o provocare. După finalizarea acestor investiţii credem că vom fi mai competitive”, a spus Mustafa Tiftikcioglu.

În ceea ce priveşte creditarea, el susţine că într-adevăr ritmul de creştere a rămas în urma economisirii, dar pe de altă parte această perioadă este încă una confortabilă.

“În acea perioadă cred că potenţialul de creştere a intermedierii financiare a fos tmi mic faţă de potenţialul României. Dar ce vedem, în special după perioada pandemică, cu sprijinul programelor IMM, a crescut impulsul în special pentru creditele companiilor. Din punct de vedere realistic nu ne putem aştepta ca toţi debitorii să îşi ramburseze creditele imediat pentru că nu funcţionează aşa. Punctul critic constă în porţia rambursării şi care parte din aceasta va fi sprijinită de garanţii adiţionale de la Guvern. Trebuie să existe o tranziţie când ajungem în momentul acela, probabil în 2025-2026, dar este o realitate faptul că acele fonduri au sprijinit economia şi companiile.”

Ce a mai spus Mustafa Tiftikcioglu, CEO, Garanti BBVA România:

În ceea ce priveşte potenţialul de creştere din piaţă, cred că ar trebui să separăm zona de retail şi cea corporate. Dacă ne uităm la zona de companii, în ultimul deceniu, per total creşterea creditării a rămas în urma economisirii. Poate fi bine sau poate fi rău.

Uitându-ne la ultimii doi ani, am văzut că ritmul de creştere a fost în jur de 5%, în timp ce economisirea a fost de 10%. În acea perioadă cred că potenţialul de creştere a intermedierii financiare a fos tmi mic faţă de potenţialul României. Dar ce vedem, în special după perioada pandemică, cu sprijinul programelor IMM, a crescut impulsul în special pentru creditele companiilor. Cred că acest lucru a sprijinit economia semnificativ în special în perioada pandemică. Pe de altă parte ce ar trebui gestionat u grijă este timpul în care acele credite sunt rambursate.

Pe zona de creditare a populaţiei, dincolo de câteva schimbări este mai mică decât potenţialul. Pe de o parte este bine pentru că indivizilor nu le place să fie îndatoraţi, deci este bun pentru calitatea portofoliului, dar pentru a capta potenţialul României, nivelul ar putea fi mai mare. Am văzut o creştere semnificativă a dobânzilor, oamenii sunt mai atenţi în ceea ce priveşte îndatorarea, dar pe măsură ce vedem o stabilizare a dobânzilor putem vedea un nivel puţin mai mare de creştere.

Momentan focusul nostru este pe creşterea organică. Avem mai mult de 30 de bănci pe piaţă. Într-adevăr piaţa se va consolida în continuare, dar ce văd eu este că potenţialul industriei bancare din România încă există, iar anul acesta probabil va fi o profitabilitate puternică, cu indicatori mai buni, ceea ce va îmbunătăţi potenţialul pe termen lung a industriei.

Din perspectiva poziţiei noastre, avem doi piloni, unul este să continuăm cu creşterea organică şi încercăm să acoperim tot spectrul de clienţi. Al doilea pilon este investiţia semnificativă pentru îmbunătăţirea sistemul de core banking şi capabilităţile IT pentru digitalizare. Perioada de COVID a fost îngrijoriătoare pentru toată lumea, dar cred că sistemul bancar din România şi-a arătat rezilienţa

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO