Bănci și Asigurări

RBS: Vine un an greu, dar vom continua cresterea

RBS: Vine un an greu, dar vom continua cresterea

Peter Weiss spune ca accentul va trece de la marketing la supravegherea calitatii creditelor

11.12.2008, 15:40 26

RBS Bank - fosta ABN Amro Romania - isi va mentine strategia de crestere prudenta sub umbrela actionarului britanic, continuand sa se bazeze pe modelul deja testat, cu accent pe canalele alternative si o prezenta teritoriala moderata.

"Mediul actual nu este unul in care sa vrei sa fii agresiv. Atat utilizatorii, cat si furnizorii de servicii financiare trebuie sa fie foarte constienti de riscuri si sa colaboreze, pentru a putea sa depaseasca furtuna de pe pietele financiare", noteaza Peter Weiss, presedintele RBS Bank Romania. El a venit in Romania in 2005, fiind adus de ABN Amro la conducerea operatiunilor locale dupa ce condusese filiala grupului olandez din Grecia. Dupa preluarea bancii de catre gigantul financiar Royal Bank of Scotland, Weiss a fost confirmat pe pozitia de presedinte al comitetului de conducere.
RBS Bank isi mentine politica de a nu furniza date financiare privind operatiunile, insa Weiss noteaza ca este "multumit" de evolutia afacerilor de anul acesta, avand "cresteri sanatoase pe toate liniile". De asemenea, el noteaza ca, cel putin in formatul de raportare catre grup, profitabilitatea se inscrie pe un trend foarte pozitiv.
In raportarile catre BNR, fosta ABN Amro a aratat insa in ultimii ani o dezvoltare sub media pietei, pierzand aproape constant teren. La sfarsitul anului trecut banca avea active de 1,84 miliarde de euro, corespunzatoare unei cote de piata de 2,6%, care o plasa pe locul 12 in sistem.
"Rebranding-ul a fost un succes. Am schimbat culorile, dar relatiile pe care le avem cu clientii nostri raman aceleasi si vom continua sa le intarim", afirma Weiss, spunand ca in linii mari afacerile au mers normal in 2008, chiar in contextul provocarilor suplimentare aduse de rebranding si de inrautatirea mediului economic.
Totodata, el spune ca sub noul proprietar business planul bancii nu se modifica, iar activitatile vor fi continuate pe toate segmentele unde era deja prezenta, cu acelasi ritm.
Pe de alta parte, el spune ca desi unele segmente de business vor avea anul acesta o evolutia mai slaba, banca nu se va repozitiona. "Am evitat segmentele de piata cu o ciclicitate pronuntata, asa cum sunt finantarile pentru real estate." Cum vede Weiss parcursul afacerilor in 2009? Banca va continua sa creasca, dar intr-un ritm mai lent fata de anii precedenti, in conditiile in care intregul mediu economic - atat pe plan local, cat si international va fi mult mai dificil. In ceea ce priveste piata bancara, seful RBS anticipeaza o schimbare in modul bancilor de a-si selecta clientela.
"Bancile vor prefera clientii cu care au un istoric. In ultimii ani clientii schimbau foarte des banca, acum vom vedea relatii mai puternice."
El spune ca RBS a continuat sa ofere credite clientilor cu care a avut o colaborare buna, insa aceasta presupune un istoric de mai multi ani.
Pentru 2009 banca are programata deschiderea unui numar redus de unitati, in conditiile in care opereaza in prezent 25 de agentii, insa accentul va fi pus pe dezvoltarea canalelor alternative de distributie, in special a platformei de internet banking. Totodata, agentiile deschise in urma cu multi ani vor fi reamenajate. "Nu regretam acum ca nu am deschis mai multe unitati. Modelul nostru ne-a permis un mix de costuri fixe si variabile si poate fi usor adaptat", considera Weiss.
In urma cu circa patru ani fosta ABN a intrat pe segmentul clientilor individuali, incercand astfel sa isi extinda operatiunile, dupa ce isi construise o pozitie puternica pe partea de corporate. Ulterior, banca a intrat si pe segmentul finantarii intreprinderilor mici si mijlocii. La acel moment olandezii au ales insa un model diferit de expansiune, bazandu-se pe o forta mobila de vanzari pentru a ajunge la clientii individuali, in locul operarii unei retele extinse de sucursale.
Principala provocare in 2009 va fi schimbarea mentalitatii oamenilor, dupa ce s-au obisnuit cu o serie lunga de ani de crestere, spune Weiss. "Va fi un an foarte dificil. Majoritatea angajatilor sunt tineri, nu au experienta unei incetiniri puternice a cresterii economice, care va cere alte capabilitati decat cele necesare in anii de expansiune." Accentul va cadea in 2009 pe supravegherea calitatii portofoliilor de credite, dupa ce in anii trecuti lumea s-a concentrat foarte mult pe marketing si vanzari.
"Va trebui sa intelegem foarte bine afacerile pe care le finantam si ce probleme pot avea intr-o economie care incetineste", spune Weiss.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO