Bănci și Asigurări

Şefii BCR acuză „greaua moştenire“ pentru explozia creditelor neperformante

Şefii BCR acuză „greaua moştenire“ pentru explozia creditelor neperformante

Dominic Bruynseels, care conduce BCR de doi ani şi jumătate, se arată optimist în legătură cu profitul operaţional al băncii, mizând pe veniturile din finanţarea de proiecte de infrastructură şi a municipalităţilor

Autor: Voican Razvan

11.12.2011, 20:44 2218

Potrivit unor date prezentate în premieră la Viena în faţa investitorilor Erste de către Dominic Bruynseels, CEO al BCR, împreună cu şeful riscului din BCR Michael Beitz, credite neperformante în valoare de peste 1,3 miliarde de euro provin din perioada 2005 - 2007, aproape 700 mil. euro reprezentând credite acordate în 2007.

Este pentru prima dată când şefii BCR fac publică această "revelaţie" şi acuză "moştenirea" vechii conduceri a băncii pentru calitatea actuală a portofoliului de credite. Chiar dacă nu o spun direct, prin cifrele prezentate oficialii BCR dau vina de fapt pe "moştenirea Dănilă" - fostul CEO al BCR numit de stat în 2000 şi menţinut de austrieci până la 1 decembrie 2007.

Erste a câştigat licitaţia pentru privatizarea BCR la sfârşitul lui 2005, apoi procedurile până la plata efectivă a celor 3,75 mld. euro au continuat până în toamna lui 2006, a urmat un an de coabitare între austrieci şi Nicolae Dănilă, care deţinea conducerea băncii din 2000, pentru ca de-abia în octombrie 2007 să-l convingă să demisioneze. Cum nu aveau un alt manager pregătit să preia postul, austriecii au recurs la varianta unui interimat asigurat de Manfred Wimmer, la vremea respectivă şef pe strategie la Erste şi responsabil de proiectul BCR, acesta ocupând funcţia de CEO până la 1 iulie 2008, când i-a cedat-o actualului preşedinte executiv, britanicul Dominic Bruynseels.

Din toamna lui 2009, Dănilă a devenit membru al Consiliului de Administraţie al BNR, este unul dintre cei mai mari acţionari individuali ai Erste şi şi-a păstrat un pachet de acţiuni BCR. Managementul său a fost girat începând din 2004 de către BERD şi IFC care au preluat 25% din BCR şi nu au semnalat probleme cu gestiunea riscului. De altfel, nici Erste, nici băncile care au intrat în camera de date a BCR, precum Deutsche Bank sau BNP Paribas, nu au sesizat probleme care să le determine să se retragă din cursă.

Austriecii spun acum că perioada tulbure din perioada procesului de privatizare şi tranziţia care a urmat sunt de vină pentru 55% din creditele neperformante care astăzi presează bilanţul BCR şi rezultatele financiare.

Şeful riscului din BCR a prezentat o diagramă cu istoricul deteriorării calităţii activelor băncii corelat cu momentele importante care i-au marcat activitatea - închiderea tranzacţiei cu Erste, schimbarea echipei de top management, apariţia crizei financiare sau divizarea în 2010 a responsabilităţilor de risc de cele financiare, atunci fiind create posturi separate de chief risk officer şi de chief financial officer cu rang de vicepreşedinte executiv. În 2006 - 2007 portofoliul de credite nete al BCR creştea cu ritmuri de peste 50%, pentru ca în 2008 să încetinească la 21%, iar în 2010 la 2,1%. Evoluţia creditelor neperformante a avut însă o evoluţie inversă: de la ponderi de 2,2 - 2,6% înainte ca austriecii să preia controlul, în 2009 au sărit la 12,3%, pentru ca în 2011 să explodeze la peste 20%.

Conducerea băncii arată că perioada 2005 - 2007 a generat circa 42% din actualul portofoliu de credite al băncii, 2007 fiind un an de vârf, cu credite noi de 2,25 mld. euro, întrecut doar de recordul din 2008, cu 2,34 mld. euro.

Aproape 30% din creditele neperformante din scriptele BCR, adică 712 mil. euro, sunt identificate ca provenind din 2008, în condiţiile în care acelaşi an a avut o contribuţie de 21% la originarea de credite.

Dominic Bruynseels, CEO al BCR, precizează că remarcele referitoare la evoluţia creditelor acordate în perioada de dinainte de declanşarea crizei financiare nu ar trebui să fie interpretate drept adresate managementului de la acel moment.

"În mediul respectiv strategia de creditare a BCR se încadra în liniile generale ale pieţei - iar acest aspect are o mai mare influenţă decât manageri individuali. În ceea ce priveşte incidenţa fraudelor în mediul bancar, pornim de la premisa că vor exista încercări de fraudă indiferent de situaţia economică - au existat încercări de fraudă în anii de boom, aşa cum există ţi acum când situaţia este mult mai dificilă. Este important de reţinut, însă, faptul că BCR este acum pregatită atât în ceea ce priveşte sistemele de asigurare a calităţii creditării, cât şi a celor de detecţie şi prevenţie a fraudei.

Managementul aflat în prezent la cârma BCR îşi asumă practic numai perioada 2009 - 2011, care a generat doar 16% din creditele neperformante ale băncii, respectiv 376 mil. euro, la un volum total de credite noi de peste 4 mld. euro. Beitz subliniază că retailul a generat numai 4 puncte procentuale, restul contribuţiei la segmentul amintit de credite neperformante provenind de la divizia corporate.

În prezent, managementul BCR susţine că are riscul de credit sub control în urma mai multor măsuri care au fost puse în practică.

Printre acestea se numără analizarea industriilor pentru care se acordă credite în funcţie de viabilitatea economică şi nu pe baza colateralului disponibil, centralizarea până la sfârşitul lui 2012 a acordării de credite şi a documentaţiilor pentru IMM-uri, concentrarea managementului garanţiilor aduse de clienţi şi reducerea riscului din portofoliul de credite prin vânzarea de creanţe.

Centralizarea din zona IMM-urilor vizează cele 48 de centre corporate ale BCR, 3.763 de clienţi şi credite de circa 9 mld. lei. La capitolul reducerea riscului, Beitz spune că BCR a vândut în perioada 2010 - 2011 credite de consum fără garanţii de 390 mil. euro şi a îmbunătăţit softul de urmărire a colectării creanţelor.

De asemenea, strategia de recuperare a fost schimbată de la "restructurează şi păstrează" la "restructurează şi vinde" şi a fost înfiinţată o divizie nouă de remediere şi recuperare a expunerilor pe zona corporate. Aceasta urmă­reş­te în prezent 1.370 de clienţi care au luat credite de aproape 1,9 miliarde de euro. 130 sunt companii cu credite restructurate, iar 46 sunt dezvoltatori imo­biliari care de asemenea beneficiază de restructurări ale creditelor. În proces de recuperare au intrat aproape 1.200 de clienţi, însă niciunul nu a ajuns în faza executării silite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO