Bănci și Asigurări

Tara creditului de consum: peste 76% din datorii sunt de acest tip

Tara creditului de consum: peste 76% din datorii sunt de acest tip

Click pentru imaginea marita

23.07.2008, 14:22 118

Cu un nivel de aproape 15% din PIB, piata creditului de consum contractat de romani le intrece pe altele mai dezvoltate din regiune precum Turcia, Cehia sau Polonia. Mai mult, intrece media la nivelul regiunii care este de 8,1%, respectiv de 9,4% in regiune. In acelasi timp, creditul pentru companii a reprezentat anul trecut numai 18% din PIB, fata de 52% in Germania sau 29% in Ungaria.
Studiul UniCredit ia in calcul creditele pentru nevoi personale, creditele auto, descoperitul de cont si cardurile de credit revolving. Doar Croatia inregistreaza o rata mai mare de penetrare a creditului de consum, de 23,5% din PIB.
Situatia din Romania a fost provocata in buna masura de incercarile pietei de a ocoli birocratia legata de obtinerea unui credit ipotecar. Astfel, o buna parte din finantarile pentru cumpararea de locuinte au fost contractate sub forma creditelor de nevoi personale cu garantii.
Cererea mare de credite de consum continua sa incurajeze infiintarea de companii specializate. De exemplu, grupul belgian KBC si-a deschis recent o astfel de firma, UniCredit urmeaza sa faca un pas similar la toamna, iar GE Money a inceput sa opereze sub un singur brand.
In acelasi timp, multi bancheri continua sa vorbeasca despre potentialul pietei de credite ipotecare, desi acesta se materializeaza foarte lent, in ciuda nevoilor de finantare pentru locuinte. Din acest punct de vedere, Romania este in coada clasamentului din regiune, alaturi de Turcia si Rusia. Si Banca Nationala subliniaza in cel mai recent raport asupra stabilitatii financiare ca ponderea creditului de consum in totalul platilor facute de populatie in contul datoriilor la banci "se mentine la un nivel foarte ridicat, de circa 93%".
"Consumul este destinatia predilecta a creditelor acordate populatiei (peste 76% din total), indatorarea este pe termene tot mai lungi si a avut si in 2007 ritmuri de crestere superioare creditului ipotecar", se spune in raport. In acelasi timp, expertii BNR avertizeaza ca valoarea bunurilor de consum achizitionate prin credit se depreciaza (fizic si moral) mult mai rapid decat se amortizeaza datoriile catre banci. Astfel, s-ar profila riscul dezvoltarii unui comportament de neplata, mai ales daca dinamica veniturilor nu se va pastra sau va fi inferioara asteptarilor consolidate in ultimii ani.
Tot BNR remarca insa faptul ca acest tip de credit nu are o destinatie clar cuantificabila, alimentand fie acoperirea nevoilor de consum, fie avansurile si/sau achizitiile de locuinte sau a unor terenuri.
Nu in ultimul rand, banca centrala constata ca au luat amploare creditele de consum negarantate. Acestea sunt acordate de institutiile financiare non bancare, dar si de institutii de credit. Doar in 2007 creditele de consum de peste 20.000 de lei (6.000 de euro), dar negarantate, s-au majorat de 8 ori fata de 2006, in conditiile concurentei acerbe pentru cota de piata.
De asemenea, BNR atentioneaza ca societatile de asigurare garanteaza intr-o proportie in scadere creditele de peste 20.000 de lei: doar 13% din volumul total in decembrie 2007, fata de 26% in decembrie 2006.
In acelasi timp, si creditele de peste 20.000 de lei, dar garantate cu ipoteci au inceput sa ia amploare, ponderea acestora in totalul creditelor de retail urcand anul trecut cu aproape zece puncte procentuale, pana la 42%.
Expansiunea acestor credite s-a datorat in principal creditelor de consum garantate cu ipoteci, care au crescut cu 159% in 2007.
Creditul de consum nu doar ca a crescut foarte repede, insa a fost contractat in valuta in cele mai multe cazuri, din cauza ca la creditele in moneda nationala dobanzile au fost si raman mult mai ridicate decat la valuta, iar sumele care puteau fi imprumutate erau mult mai mici din cauza restrictiilor impuse de BNR.
La nivelul Europei Centrale si de Est exista discrepante vizibile de la o piata la alta in privinta ponderii creditului in valuta in totalul finantarilor pentru persoane fizice. Letonia a inregistrat anul trecut un varf de peste 70% din totalul finantarilor, in timp ce in Cehia este vorba de numai 0,05% din totalul creditelor, conform statisticilor realizate de UniCredit.
Romania se situeaza in partea superioara a clasamentului expunerilor la riscul valutar, cu o pondere de 48,4%, mult inaintea Poloniei, care inregistreaza o rata de 27,8%. Analistii UniCredit considera ca un management bun al riscului in cadrul bancilor este esential in acest context, pentru a preveni deteriorarea calitatii portofoliilor de credite de retail in conditiile in care populatia tinde sa devina din ce in ce mai indatorata. De altfel, la nivelul intregii regiuni cresterea ponderii creditelor in valuta este considerata unul dintre principalele riscuri pentru banci, avand in vedere ca cea mai mare parte a clientelei de retail nu este acoperita fata de riscul deprecierii monedelor nationale in care obtine venituri.
Bancile se concentreaza pe vanzarea creditelor de retail in conditiile in care multe companii de pe piata romaneasca se bazeaza pe finantarile de la grupurile internationale din care fac parte si nu recurg atat de mult la credite corporate locale. In primele cinci luni ale lui 2008, creditele intragrup au insumat aproape 1,7 mld. euro. Asa se face ca volumul creditului de retail tinde sa devina preponderent, dupa ce la sfarsitul anului trecut ponderea creditului pentru populatie in totalul creditului acordat sectorului privat urcase la 48%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO