Bănci și Asigurări

Volksbank încearcă să îşi tripleze numărul de clienţi ca să-şi echilibreze afacerile

Volksbank încearcă să îşi tripleze numărul de clienţi ca să-şi echilibreze afacerile

Johann Lurf, preşedintele Volksbank

Autor: Ciprian Valentin Botea

06.04.2011, 23:51 115

Austriecii de la Volksbank, a opta bancă locală după active,încearcă să tripleze numărul de clienţi în următorii trei până lacinci ani, faţă de 155.000 câţi are în prezent, şi să creascăponderea veniturilor din serviciile vândute, astfel încât să îşireechilibreze afacerile.

Banca a înregistrat pierderi de 36 mil. euro anul trecut dincauza provizioanelor mari, în condiţiile în care concentrareaaproape exclusivă pe vânzarea de credite garantate cu ipotecă dinanii de boom a lăsat-o vulnerabilă la prăbuşirea pieţei imobiliare.În ultimii doi ani vânzarea de credite a fost practicîngheţată.

"Când am preluat conducerea Volksbank ştiam că am o sarcinădificilă, că motoarele băncii trebuie repornite. Vrem să neapropiem de clienţi şi să devenim o bancă transparentă", a declaratJohann Lurf, preşedintele Volksbank.

Lurf, 53 de ani, a fost numit preşedinte al Volksbank înprimăvara anului trecut, venind de pe poziţa de director general alsubsidiarei din Cehia a grupului austriac. El l-a înlocuit peGerald Schreiner, care a condus timp de patru ani Volksbank Româniaşi sub mandatul căruia banca urcase de la jumătatea clasamentuluipână pe locul trei în sistemul bancar datorită creşterii agresivepe credite ipotecare.

De altfel, o mare parte din echipa de conducere a băncii a fostînlocuită anul trecut, odată cu Lurf fiind adus în funcţia devicepreşedinte responsabil cu riscul şi Udo Birkner, care l-aînlocuit pe Herwig Burgstaller. În toamnă austriecii l-au recrutatpe postul de vicepreşedinte responsabil de retail pe LucianCojocaru, 42 de ani, fostul director comercial al BRD.

"Volksbank s-a prezentat ca o bancă ieftină, dar au fost şianumite excese. Preţul creditelor imobiliare era foarte jos în timpce produsele conexe erau poziţionate ca preţ în partea de sus apieţei. Vrem să corectăm anomaliile şi să ne poziţionăm pe un altcoridor de preţ", a spus Cojocaru. Clienţii ţintă ai băncii sunt înacest moment familiile cu venituri medii (500-1.000 euro/lună),funcţionarii, întreprinzătorii şi IMM-urile.

Banca are în plan o cotă de piaţă la 3-4% pe toate segmentele deproduse în următorii trei-cinci ani şi o triplare a numărului declienţi în acelaşi interval. La sfârşitul anului trecut, bancadeţinea 5,8% din activele sistemului bancar, cota de piaţă pe alteproduse decât creditele ipotecare fiind însă nesemnificativă.Numărul clienţilor ajungea la 155.000 în decembrie, dintre care75.000 aveau credite în derulare.


Speră la profit după o pierdere de 36 milioane de euro în2010

Expunerea pe credite ipotecare, dintre care o bună parte înfranci elveţieni, a tras banca pe pierdere anul trecut, rezultatulbrut înregistrând un minus de 36 mil. euro faţă de un câştig de 52mil. euro în 2009. Pierderea de anul trecut s-a datorat dublării,la 153 mil. euro, a provizioanelor constituite pentru acoperireapierderilor din credite neperformante. Rezultatul prezentat estecalculat conform standardelor internaţionale de raportarefinanciară (IFRS).

Conform standardelor locale de contabilitate (RAS), care prevădun tratament mai dur al creditelor neperformante, bancaînregistrase o pierdere brută de 259 mil. lei (61 mil. euro) în2009, potrivit datelor raportate la Registrul Comerţului. Lurfprecizează că Volksbank şi-a bugetat o revenire pe profit anulacesta şi estimează o reducere la jumătate a provizioanelornou-constituite.


Nicio ofertă concretă de preluare a VolksbankInternational

Grupul Volksbank AG a anunţat anul trecut că intenţionează săvândă divizia Volksbank International, care coordonează toatesubsidiarele din regiune, inclusiv filiala din România.

Lurf spune că deocamdată austriecii nu au primit nicio ofertăconcretă de cumpărare a Volksbank International şi că nu se discutăîmpăr­ţi­rea băncii pe bucăţi pentru a fi vândută mai uşor.Volksbank avea în decembrie active de 4,8 mld. euro, în scădere cuaproape 8% faţă de 2009 în condiţiile în care a rambursat linii derefinanţare de 442 mil. euro şi respectiv 150 mil. fracielveţieni.

Portofoliul de credite a rămas la circa 3,2 mld. euro încondiţiile în care activitatea de creditare a fost practicîngheţată anul trecut, în timp ce soldul depozitelor a scăzut de la690 mil. euro în 2009 la 580 mil. euro în decembrie anul trecut.Oficialii băncii spun că vor relua vânzarea de credite lunaaceasta, dar că vizează o creştere sub media pieţei în condiţiileîn care ţintesc creşterea cotei de piaţă pe alte tipuri deproduse.


Ce spun şefiiVolksbank:

  • au renegociat condiţiile de creditare cu 25% dintre cei 75.000de clienţi cu credite în derulare, pe fondul nemulţumirilor legatede anumite clauze contractuale;

  • doar 3% dintre clienţi mai sunt în prezent în litigiu cu bancasau încearcă să renegocieze clauzele contractuale;

  • activele au scăzut cu 8%, la 4,8 mld. euro pentru că au fostrambursate două linii de finanţare;

  • au închis patru sucursale în 2010, astfel că banca mai avea 181de unităţi în decembrie; în prezent se pregătesc să închidă 16unităţi aflate în hypermarketurile Real;

  • caută clienţi cu venituri de 500-1.000 de euro lunar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO