Intenţia companiei de a se extinde peste graniţe şi nevoia de consultanţă de specialitate apare în convocatorul pentru adunarea generală a acţionarilor programată pentru 24 martie 2015, transmis bursei. Documentul nu precizează ce proiecte are în vedere compania, dar mandatează consiliul de administraţie să negocieze contractul şi onorariul avocaţilor.
După anunţul convocatorului, acţiunile COTE şi-au accelerat creşterea până la un plus de 5,2% ieri după-amiază. Capitalizarea bursieră a Conpet a urcat până la nivelul record de 510 milioane de lei.
Potrivit informaţiilor ZF, Conpet se află de mai multe luni în discuţii cu operatorul terminalului de produse petroliere din Portul Liber Giurgiuleşti, aflat la intersecţia dintre Dunăre şi graniţele Republicii Moldova cu Ucraina şi România. Terminalul are o capacitate anuală de transbordare de un milion de tone şi ar permite Conpet să se implice în importul de benzină şi motorină către Moldova şi Ucraina, aflat pe o tendinţă ascendentă.
Volumul de produse petroliere importat prin terminal în 2013 a fost de 139.500 tone, în creştere cu 60% faţă de anul anterior, iar în primul semestru din 2014 cantitatea importată a crescut cu 20% faţă de aceeaşi perioadă, la 66.400 tone, arată rapoartele Ministerului Economiei din Republica Moldova. Terminalul este deţinut de o companie moldovenească, Danube Logistics.
Atât conducerea Conpet, cât şi cea a Danube Logistics au refuzat anterior să comenteze informaţiile ZF.
Însă extinderea în Zona Liberă din Moldova ar însemna pentru Conpet primul pas către statutul de jucător regional pe care compania şi-l doreşte de mai mulţi ani pentru a compensa scăderea fluxurilor interne de ţiţei. De la circa 12,6 milioane de tone de petrol şi produse petroliere transportate în 2008, Conpet a ajuns anul trecut să pompeze numai 6,5 milioane de tone, potrivit estimărilor ZF.
Scăderea volumelor a fost compensată de majorarea tarifelor de transport, ajutând astfel compania să raporteze pe 2014 cel mai mare profit net din ultimii cinci ani, de 50,4 milioane de lei. Câştigul a fost cu peste 60% mai mare decât cel din 2013, când Conpet a înregistrat un cost de 33 milioane de lei din reevaluarea imobilizărilor corporale, cost care a scăzut la doar 1,6 milioane de lei în 2014.
Încasările din transportul ţiţeiului indigen au avansat cu 3,3%, la 341,3 milioanae de lei, după ce tariful reglementat a fost majorat la începutul anului 2014. Veniturile din transportul petrolului de import au crescut însă cu 35% faţă de anul anterior, la 58,5 milioane de lei.
Ultimul an cu un rezultat net mai mare decât cel de anul trecut a fost 2008, când Conpet a realizat un câştig net de 67 milioane de lei transportând un volum dublu de produse faţă de cel din prezent. La sfârşitul lui 2014, transportatorul avea disponibilităţi de numerar de 335 milioane de lei.