Burse - Fonduri mutuale

Crăciun de coşmar: apocalipsa retailului britanic înghite şi online-ul şi prăbuşeşte acţiunile Asos cu 40% într-o singură zi

Crăciun de coşmar: apocalipsa retailului britanic...

Autor: Catalina Apostoiu

18.12.2018, 00:04 1299

Retailerul online Asos a suferit cea mai dramatică scădere din ultimii patru ani şi jumătate după ce a avertizat că sezonul său de Crăciun a avut un început dezastruos.

Viitorul retailului britanic este unul sumbru în condiţiile în care valul de închideri din sectorul magazinelor fizice s-a extins şi către segmentul online.

Retailerul online Asos (simbol bursier ASC.L) a suferit cea mai dramatică scădere din ultimii 4 ani şi jumătate, respectiv 40% până în după-amiaza şedinţei de luni, după ce a avertizat că sezonul său de Crăciun a avut un început dezastruos, evidenţiind faptul că apocalipsa retailului european se extinde dinspre magazinele fizice către comerţul online, scrie Bloomberg.

Avertismentul sumbru al Asos, care concurează cu Amazon, confirmă că întreg sectorul britanic de retail este cuprins de slăbiciune înaintea sărbătorilor. Săptămâna trecută, CEO-ul Sports Direct International, Mike Ashley, afirma că vânzările au fost „incredibil de slabe“ în noiembrie.

Anunţul Asos a şters aproximativ 1,4 miliarde de lire sterline (1,8 mld. dolari) din valoarea de piaţă a companiei şi a tras în jos şi alţi retaileri online ca Boohoo, cât şi operatori de magazine ca Marks & Spencer şi Next.

Asos şi-a redus estimările de vânzări pe întregul an pe fondul unei „deteriorări semnificative“ în noiembrie, dând vina pe un nivel ridicat de discounting pe fondul nesiguranţei economice şi încrederii reduse a consumatorilor. Anunţul Asos arată că retailerii nu se pot baza pe operaţiunile online pentru a compensa declinul vânzărilor magazinelor. Dacă rezultatele pe decembrie nu se vor redresa, noul an ar putea aduce noi avertismente de profit.

Căderea Asos a fost probabil amplificată şi de prezenţa short sellerilor. Avertismentul retailerului a tras în jos şi Hennes & Mauritz.

Retaileri ca Debenhams şi M&S, aflaţi în plin proces de restructurare, ar putea fi îndeosebi vulnerabili. Districtele de shopping ale Marii Britanii au fost deja decimate de o serie de prăbuşiri, incluzând insolvenţa House of Fraser.

Sectorul britanic de retail a înregistrat 2.692 de închideri în prima jumătate a acestui an, potrivit unei analize realizate de Local Data Company pentru PwC. Prin comparaţie, au fost deschise 1.569 de magazine, potrivit businessoffashion.com.

Aceasta înseamnă că 1.123 de magazine au dispărut din Marea Britanie în perioada respectivă. 10% din închideri au fost înregistrate în sectorul de fashion, aceasta fiind cea mai mare categorie afectată. În continuare, situaţia nu se va redresa, avertizează PwC.

Totuşi, există în continuare oportunităţi pentru magazinele fizice. Firma de consultanţă McKinsey & Company estimează că aproximativ 80% din cumpărături sunt aşteptate a fi în continuare realizate în magazine în 2020.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO