Companiile din sectorul asigurărilor de viaţă încearcă să găsească modalităţi de a-şi majora ratele şi comisioanele şi de a reduce nivelul dobânzilor pe care le plătesc pentru produsele de economisire în condiţiile în care acestea îşi văd profiturile erodate de ratele scăzute ale dobânzilor, relatează Wall Street Journal.
Rezultatul? Deţinătorii de poliţe vor fi nevoiţi să plătească mai mult sau să renunţe la beneficii.
Principalul vinovat: campania de şapte ani a băncii centrale americane de reducere a dobânzilor la zero având drept scop impulsionarea economiei. Companiile de pe segmentul asigurărilor de viaţă se bazează pentru o mare parte din profit pe investiţiile făcute cu primele clienţilor în obligaţiuni până când poliţele ajung la scadenţă.
Acestea preferă în mod tipic obligaţiunile corporative de calitate, pe termen lung pentru a putea îndeplini condiţiile legate de siguranţa investiţiilor. În condiţiile în care Fed a început să împingă ratele dobânzii în jos în 2008 pentru a salva economia din criză, şi randamentul obligaţiunilor corporative s-a prăbuşit.
Ca urmare, preţurile acţiunilor companiilor de asigurări de viaţă au fost puternic afectate. Acţiunile a 10 din cele mai importante companii americane de asigurări de viaţă au pierdut 12% din valoare din 2008 încoace, aproape 30 miliarde de dolari din valoarea de piaţă fiind şterse într-o perioadă în care piaţa generală a avansat cu 40%, potrivit FactSet. Totuşi, companiile americane din acest sector au o situaţie mai bună decât rivalele de peste ocean. Potrivit Moody’s Investors Service, asigurătorii din Germania, Olanda, Norvegia şi Taiwan au în faţă riscuri mult mai mari. Un factor cheie este reprezentat de capacitatea asigurătorilor de a „suporta impactul ratelor dobânzii în scădere cu deţinătorii de poliţe“.