Burse - Fonduri mutuale

Vivre Deco convoacă adunarea obligatarilor după ce a primit solicitări de la deţinători care au cel puţin un sfert din bondurile emise şi rămase în circulaţie

Vivre Deco convoacă adunarea obligatarilor după ce a...

Autor: Tibi Oprea

18.11.2022, 18:02 1052

Retailerul online de mobilă şi decoraţiuni Vivre Deco a convocat Adunarea Deţinătorilor de Obligaţiuni pe 20 decembrie 2022, ora 11:00, prin videoconferinţă, pentru a prezenta planul de concordat în forma propusă de societate, stadiul discuţiilor cu toţi creditorii afectaţi asupra planului de redresare şi voturilor obţinute, respectiv calendarul de omologare a planului, conform unui raport publicat la Bursa de Valori Bucureşti. 

Convocarea obligatarilor este semnată de Călin Fusu, preşedinte al Consiliului de Administraţie şi director general al Vivre, şi vine după „încheierea civilă din data de 08.09.2022 emisă de Tribunalul Bucureşti, Secţia a VII-a Civilă în Dosarul nr. 24130/3/2022 prin care s-a admis deschiderea procedurii de concordat preventiv asupra debitoarei Vivre Deco SA; Solicitările scrise adresate Vivre Deco, a mai multor deţinători, reprezentând cel puţin o pătrime din valoarea nominală a Obligaţiunilor emise şi rămase în circulaţie”.

Cu o zi în urmă, ZF a scris că doar 4,2% ar urma să primească din investiţia iniţială cei care au finanţat Vivre Deco prin obligaţiuni la BVB în valoare de 10,45 mil. euro, respectiv 3,45 mil. euro prin BT Capital Partners şi 7 mil. euro prin TradeVille, adică societatea care a înregistrat cea mai abruptă scădere a preţului bondurilor unei companii listate să plătească peste patru ani 2,5 mil. lei dintr-un total de 58,6 mil. lei, potrivit planului de redresare întocmit de PwC. Astfel, pentru prima oară şi mai clar ca oricând, se materializează riscul finanţărilor venite la bursă fără a fi garantate sau convertibile în acţiuni şi finanţări pentru care unele companii veneau cu planuri extrem de ambiţioase, cu estimări de bugete fără fundamente şi pentru care societăţile de brokeraj nu au avut nimic împotrivă. 

Potrivit documentului de 68 de pagini analizat de ZF, cei care au finanţat retailerul în emisiunile de bonduri, care poartă dobânzi de 5,25% (VIV25E) şi de 5,5% (VIV26E), urmează să primească aproape 2,5 milioane de lei în al patrulea trimestru al celui de-al patrulea an de concordat din rezultatul de exploatare al societăţii, în moneda în care obligaţiunile sunt denominate. 

„Aşa cum am menţionat şi în cap. 4, referitor la cauzele stării de dificultate, investiţiile făcute cu aceste sume din păcate nu au generat randamentul estimat la momentul emiterii acestora, astfel că business plan-ul inclus în Memorandumul de emitere nu mai este realizabil în acest moment. Societatea consideră că, pentru a avea a doua şansă, este necesară ştergerea acestor datorii, pentru a nu împovăra cash flow-ul (prin prisma dobânzilor) şi pentru a asigura solvabilitatea Societăţii, ce va avea astfel un nivel suportabil de datorii financiare“, se arată în programul de plată a creanţelor, raportat la fluxurile financiare şi durata planului de redresare.

Prin cele două emisiuni de obligaţiuni – 3,45 mil. euro (echivalentul a 17 mil. lei) în martie 2020 şi cu scadenţa în martie 2025, respectiv 7 mil. euro (echivalentul a 34,6 mil. lei) în aprilie 2021 şi cu scadenţa în aprilie 2026 – Vivre Deco a finanţat atât cheltuielile de marketing, cât şi dezvoltarea şi achiziţia de software pentru platformă.

După ce în 2020 Vivre a înregistrat o creştere conjuncturală record de 52% a cifrei de afaceri, care a stat la baza unor planuri pentru expansiunea businessului, în 2021, odată cu ridicarea restricţiilor impuse de pandemia de COVID-19, compania a raportat o scădere a afacerilor cu 18%. Anul trecut compania a cheltuit 72 mil. lei pe publicitate şi protocol, comparativ cu 21 mil. lei în urmă cu un an.

La momentul publicării rezultatelor financiare aferente anului 2021, compania de consultanţă şi audit EY semnala faptul că, în condiţiile date, capacitatea Vivre de a-şi continua activitatea depinde de abilitatea societăţii de a genera suficiente profituri, de negocierile cu potenţiali investitori pentru obţinere de fonduri şi de suportul acţionarilor şi creditorilor. Totodată, atrăgea atenţia „în legătură cu capacitatea Grupului de a-şi continua activitatea în viitorul apropiat şi prin urmare, capacitatea sa de a-şi valorifica activele şi plăti datoriile în cursul normal al activităţii.”

Raportul EY a dus la cele mai scăzute preţuri pentru o finanţare antreprenorială din istoria Bursei de Valori Bucureşti, întrucât cele două emisiuni de obligaţiuni scăzuseră la acel moment sub 70% din valoarea nominală a instrumentelor. Astăzi, preţurile la care se tranzacţionează cele două emisiuni sunt cu mult mai mici, adică 23,8% din valoarea nominală pentru finanţarea VIV25E şi 7,15% din valoarea nominală pentru VIV26E, după ce obligatarii, în princi?pal persoane fizice, au vândut masiv.

Cu alte cuvinte, obligaţiunile VIV25E, care au valoarea nominală de 100 de euro, se tranzacţionau la 24,8 euro, în timp ce obligaţiunile VIV26E, care au valoarea nominală de 500 de euro, se tranzacţionau la doar 38 de euro, arată datele agregate de ZF de la brokeri.

Începând cu şedinţa din 10 noiembrie 2022 şi până la omologarea planului de redresare, instrumentele sunt suspendate de la tranzacţionare de operatorul bursier la solicitarea Vivre, în vederea definitivării listei deţinătorilor de obligaţiuni care vor fi afectaţi de procedură. De altfel, după ce Tribunalul Bucureşti a admis cererea de concordat preventive, retailerul a anunţat că amână plata cuponului 10 pentru finanţarea în euro cu scadenţa în 2025 şi a cuponul 3 pentru finanţarea cu scadenţa în 2026.

Durata de implementare a planului este de patru ani de la data omologării acestuia prin hotărâre executorie, cu posibilitatea de prelungire a termenului cu încă 12 luni. În primul an este obligatorie plata a minimum 10% din valoarea creanţelor afectate prin concordat. Planul de restructurare se votează doar de creditorii care deţin creanţe afectate, creditorii ale căror creanţe nu sunt afectate neavând drept de vot asupra acestuia.

„Considerăm că următoarea alternativă optimă pentru societate, în cazul în care nu s-ar ajunge la omologarea planului de restructurare, ar fi falimentul. (…) Deşi de departe a fi optima în cazul eşuării procedurii de concordat, Societatea cel mai probabil ar intra în faliment, lucru ce ar conduce la cel mai redus grad de recuperare pentru creditori. Chiar dacă Societatea ar încerca reorganizarea în cadrul unei proceduri de insolvenţă, şansele de reuşită ale unui plan de reorganizare în insolvenţă sunt aproape nule“, se arată în documentul depus în cadrul procedurii de concordat preventive la Tribunalul Bucureşti.

Printre măsurile de restructurare propuse se găsesc schimbarea modelului de vânzare şi migrarea de la sistemul de vânzare din stoc propriu către sistemul dropshipping-stoc furnizor. În acest sens se preconizează că începând cu martie 2023, aproximativ 70% din cifra de afaceri a companiei va fi generată de dropshipping, restul reprezentând vânzări din marfa stocată de companie.

Totodată, compania se va concentra pe optimizarea costurilor operaţionale, prin reducerea cu până la 90% a cheltuielilor cu marketingul, în paralel cu optimizarea costurilor cu chiriile, diminuarea numărului de angajaţi, micşorarea spaţiului de depozitare şi reducerea cheltuielilor fixe.

„Costurile lunare de marketing sunt estimate a fi plafonate pe toată durata planului la maximum 150.000 de euro pe lună, ceea ce reprezintă o reducere de aproape 90% faţă de nivelul mediu înregistrat în 2021, respectiv 1,2 mil. euro pe lună şi mai mult de 50% faţă de primele nouă luni din 2022“, specifică documentul.

Compania scrie în planul de redresare că randamentul investiţiilor în activităţi de marketing a fost în anii 2020 şi 2021 substanţial sub aşteptările actualului management, respective 1 euro investit pe Google a corespuns unui venit pe comandă de 5 euro, faţă de un nivel estimat în plan de 10 euro, atins deja din luna august 2022. Societatea a iniţiat deja şi va impune o limitare mult mai strictă a acestor cheltuieli în viitor.

În condiţiile deteriorării performanţei financiare a Vivre în primele nouă luni ale anului 2022, deficitul de lichiditate a fost susţinut de Neogen, principalul acţionar, prin aport la capital şi un împrumut, respectiv 1,5 mil. euro acordat în februarie 2022 ca aport la capitalul social şi un împrumut de 1 mil. euro acordat în aprilie 2022, scadent în aprilie 2023 şi cu opţiunea de a fi convertit în acţiuni. Împrumutul nu este purtător de garanţii şi comportă o dobândă anuală de 9%, fiind folosit în integralitate până la sfârşitul lunii august 2022.

Pe lângă aceste finanţări, Vivre Deco mai beneficiază şi de credite bancare în valoare de 22,5 mil. lei (4,55 mil. euro) de la Banca Transilvania, care beneficiază de ipotecă asupra tuturor bunurilor societăţii. Cuantumul creanţei nu va fi modificat, însă se vor face reeşalonări la plată. De asemenea, există 44 de creditori indispensabili, dintr-un număr total de 320, ale căror creanţe de 7,37 mil. lei vor fi plătite integral.

„Planul de restructurare în cadrul procedurii Concordatului oferă şansa Societăţii de a nu-i afecta pe o parte din creditori, cu care au fost deja încheiate acorduri de eşalonare (e.g. Google) sau care sunt de asemenea critici pentru viabilitatea afacerii sau care au acces direct la disponibilităţile de numerar al Societăţii (firmele de curierat). În plus, se pot menţiona aici şi clienţii ce au avansat deja sume pentru achiziţionarea unor produse şi a căror neafectare este o condiţie pentru continuarea activităţii Societăţii, asigurându-se astfel menţinerea încrederii clienţilor în viabilitatea business-ului şi în capacitatea Societăţii de a livra la termen şi în bune condiţii comenzile primite“, mai scrie compania în planul de redresare.

Potrivit informaţiilor agregate de ZF de pe Portalul Instanţelor de Judecată, alături de Vivre, care este debitor, în dosarul înregistrat în septembrie 2022 sunt firmele Zooku Solutions SRL şi Shopeo Tech SRL (fosta Boxi Bio SRL), care au calitatea de creditori şI care au formulat o cerere comună de deschidere a procedurii concordatului preventiv.

Platforma Confidas.ro arată că Zooku Solutions este deţinută în proporţii egale de 25% de Neogen SA, Nagy Vajda Andras Peter, László Róbert şi Bodó Zoltán Ferenc, în timp ce Shopeo Tech este deţinută integral de Udrea George Emanuel.

De altfel, toţi cei cinci au legături directe cu Vivre Deco. Nagy Vajda Andras Peter, László Róbert şi Bodó Zoltán Ferenc sunt acţionari, alături de Călin Fusu, la Neogen, care este cel mai mare acţionar al Vivre, în timp ce Udrea George Emanuel este Technology Product Manager în cadrul retailerului.

De asemenea, Andras Nagy este CTO, cofondator şi preşedinte al Consiliului de Administraţie al Vivre Deco, conform informţiilor de pe profilul de LinkedIn.

Vivre va fi asistată de PricewaterhouseCoopers Business Recovery Services, divizia de restructurare a PwC România, specializată în oferirea de servicii de transformare sustenabilă şi restructurare a business-urilor, pe parcursul procedurii de concordat preventiv.

Vivre a încheiat primele şase luni din 2022 cu pierderi de 18,64 de milioane de lei, mai mari faţă pierderile de 17 mil. lei raportate în aceeaşi perioadă din 2021, în contextul unor afaceri de 70,7 milioane de lei, cu 44,8% mai mici comparativ cu S1/2021, potrivit datelor din raportul financiar semestrial publicat la BVB.

În planul de redresare, compania menţionează că cifra de afaceri de 92,7 mil. lei din primele nouă luni din 2022 este cu 49% mai mică comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, „fiind influenţată de i) contracţia segmentului de comerţ online cu decoraţiuni interioare din perioada post-pandemică şi ii) de volatilitatea existent în piaţă pe fondul situaţiei macroeconomice, în special creşterea inflaţiei (15,1% în Septembrie 2022 faţă de 8,2% în Decembrie 2021 – conform rapoartelor de stabilitate economică publicate trimestrial de BNR)“.

Contracţia segmentului online cu decoraţiuni interioare este exemplificată şi prin reducerea cu mai mult de 20% a cifrei de afaceri a unor jucători importanţi la nivel mondial, precum West Wing, Wayfair şi Made.com.

Principalii concurenţi identificaţi de Vivre în cele nouă pieţe în care activează sunt Ikea, Jysk, XXXLutz, Bonami, Videnov, VidaXL, Westwing şi Mobexpert. Majoritatea acestor branduri, cu excepţia Mobexpert, sunt prezente în aproape toate ţările în care se află şi Vivre.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO