Burse - Fonduri mutuale

Vlădescu: Brokerii n-au fost în stare să listeze companii private dar "ţipă" după cele de la stat

Vlădescu: Brokerii n-au fost în stare să listeze nicio companie privată dar "tot ţipă" după cele de la stat

Autor: Razvan Voican

14.06.2011, 19:49 985

"Cred că listarea Fondului Proprietarea a fost destul derelevantă pentru povestea «renaşterii bursei româneşti» la carevisau fanii IPO-urilor", afirmă Sebastian Vlădescu, fost ministrual finanţelor.

El susţine că slăbiciunea pieţei de capital locale vine "dinmomentul facerii şi din modul în care a funcţionat multtimp".
"Bursa de la Bucureşti nu a reuşit să devină o instituţie suficientde credibilă pentru a atrage banii. Se tot ţipă să fie listatecompanii de stat, dar de ce nu se duc privaţii pe bursă nu discutănimeni. S-a spus că accesul la credite a fost îngreunat în ultimiidoi ani, dar bursa n-a fost luată în calcul ca alternativă definanţare, deşi, din câte ştiu, aşa a fost gândită - ca o altăformă de finanţare a companiilor, nu pentru speculaţii mărunte.Acum, rolul bursei ca sursă de capital este ca şi inexistent şiatunci eu spun că dacă săptămâna viitoare se listează şi 5 companiide stat, fundamental tot nu se schimbă nimic."
El menţionează că nu a avut şi nu are investiţii pe bursă.
Referindu-se la succesul pe care îl au bursa din Polonia şieconomia acestei ţări în ansamblu, fostul ministru consideră că,dincolo de condiţiile obiective diferite de la începutul anilor'90,"clasa politică şi societatea poloneză aveau economia de piaţăacceptată în genotip".
"La noi nici măcar astăzi economia de piaţă nu este văzută strictpozitiv, tot există o idee negativă despre privat, o «bănuială» căar fi undeva la limita moralului. Iar această abordare persistă şiîn structura politicului şi se vede."
Blocajul cu Ford - "o problemă de aroganţă a ambelorpărţi"
Fost şef al comisiei de privatizare care a ales gigantul americanFord drept cumpărător al uzinei Automobile Craiova, Vlădescu afirmăcă întârzierea acumulată în semnarea actului adiţional lacontractul de privatizare a cărui negociere durează de anul trecutvine dintr-o "problemă de aroganţă reciprocă a celor două părţi -Ford şi Guvernul României".
El consideră că, în principiu, dreptatea este de partea statuluiromân, care are un contract semnat de americani cu anumiteangajamente.
"S-a schimbat piaţa între timp, OK, dar asta nu înseamnă cămodificăm în contract numai ce vor ei. Ajutorul de stat (147 mil.euro) a fost negociat în anumite condiţii, dacă Ford nu le respectăîntocmai, să ia şi mai puţini bani."
Vlădescu crede că proiectul investiţiilor americane de la Craiovava merge mai departe, chiar dacă în prezent ambele părţi se simttari pe poziţii şi se arată inflexibile.
"Rezolvarea ar sta în flexibilitate şi asumare de răspundere. Dinpăcate, administraţia românească nu are în manual componenta denegociere, mai ales că automat apare suspiciunea de corupţie. Chiarşi cu actuala întârziere, faptul că furnizorii Ford merg înainte cupropriile investiţii reprezintă un semnal important că proiectul nueste periclitat."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO