Business Construct

Andreea Mitiriţă şi Anca Nicola, PwC: Reducere de 50% la impozitul datorat pe clădirile nerezidenţiale. Cui şi cum se aplică?

Andreea Mitiriţă şi Anca Nicola, PwC: Reducere de 50% la impozitul datorat pe clădirile nerezidenţiale. Cui şi cum se aplică?

Andreea Mitiriţă, Partener PwC România şi Anca Nicola, Manager PwC România

30.06.2020, 10:12 98

Proprietarii şi utilizatorii clădirilor obligaţi prin prevederile legale adoptate în timpul stării de urgenţă să-şi întrerupă parţial sau total activitatea pot beneficia de o reducere de până la 50% a impozitului datorat pe clădirile nerezidenţiale, conform Ordonanţei 69/2020. Măsura a fost luată pentru stimularea activităţii agenţilor economici şi reducerea poverii lor fiscale.

Trebuie menţionat că, înainte de a lua în considerare aplicarea pentru reducerea impozitului datorat, este recomandat să se verifice dacă consiliul local din localitatea în care activează contribuabilul a luat o decizie privind această facilitate sau nu şi care este cuantumul ei.

Conform prevederilor Ordonanţei 69/2020, autorităţile locale sunt în măsură să decidă dacă acordă contribuabililor facilitatea fiscală şi cuantumul acesteia prin adoptarea unei hotărâri până la data de 14 august 2020. În prezent, consiliile locale din mai multe oraşe, printre care Timişoara, Braşov, Sibiu deja au adoptat această hotărâre. În oraşe precum Bacău şi Iaşi, propunerea este în discuţie la nivelul consiliilor locale, iar în Bucureşti intenţia de a implementa facilităţile este doar la stadiul declarativ.

Deşi măsura în sine atrage o reducere a încasărilor bugetare, consiliile locale care au adoptat până la acest moment o hotărâre de aplicare a acestei măsuri fiscale au oferit cota maximă de reducere a impozitului datorat, şi anume de 50%.

Detalii procedurale

Odată ce autorităţile locale au adoptat hotărârea de reducere a impozitului pe clădirile nerezidenţiale, contribuabilii vizaţi trebuie să depună la organul fiscal local până la data de 15 septembrie 2020 o cerere de acordare a facilităţii, însoţită de o declaraţie pe proprie răspundere.

În declaraţia pe propria răspundere, proprietarii acelor clădiri nerezidenţiale utilizate în scopul desfăşurării activităţii economice vor menţiona întreruperea totală sau parţială a activităţii economice, ce va trebui dovedită prin anexarea la cerere a unei copii a certificatului de urgenţă.

În aceeaşi declaraţie, proprietarii clădirilor nerezidenţiale care sunt închiriate sau date în folosinţă, trebuie să specifice îndeplinirea concomitentă a două condiţii: reducerea chiriei percepute de către aceştia să fie de cel puţin 50%, iar suprafeţele deţinute de către titularii dreptului de folosinţă să fie neutilizate în proporţie de cel puţin 50%, ca urmare a întreruperii totale sau parţiale a activităţii. În acest caz cererea de acordare a reducerii ar trebui să fie însoţită de declaraţiile pe proprie răspundere a chiriaşilor care şi-au sistat total activitatea sau de copii după certificatele de urgenţă a agenţilor economici, a căror activitate a fost sistată parţial.

Unele hotărâri emise de către consiliile locale specifică elemente adiţionale care ar trebui indicate în cererea de acordare a reducerii şi în declaraţia pe proprie răspundere,  şi  solicită şi depunerea de documente suplimentare - precum copii după contractul de închiriere şi actul adiţional din care să reiasă reducerea chiriei cu minim 50%.

OUG 69/2020 mai prevede ca agenţii economici care au plătit deja impozitul pe clădiri în termenul legal (30 iunie 2020 pentru primul semestru al anului curent), să poată solicita restituirea diferenţei de impozit deja achitate la bugetele locale în termenul legal de prescripţie. Totodată, conform prevederilor ordonanţei, se mai poate aplica şi bonificaţia ce poate fi în cuantum de până la 10% pentru plata integrală a impozitului la termen. Astfel, contribuabilii pot beneficia atât de reducerea suplimentară de 50%, cât şi de bonificaţia pentru plata la termen de până la 10%.

Dificultăţi în aplicare

Punerea în practică a prevederilor OUG 69/2020 generează în anumite situaţii dificultăţi atât pentru contribuabili, cât şi pentru autorităţile locale, deoarece textul ordonanţei publicate iniţial nu prevedea în mod explicit dacă reducerea de 50% se aplică asupra impozitului pe clădiri anual sau se aplică proporţional cu perioada de urgenţă. Chiar dacă în corpul ordonanţei se regăseşte sintagma reducerea impozitului anual, aliniatul 1 al Art. 5 din OUG 69/2020 prevede aplicarea acestei facilităţi pe durata stării de urgenţă.

Zilele acestea, Camera Deputaţilor a extins, însă, printr-un amendament, facilităţile acordate pe perioada stării de urgenţă pentru impozitul pe clădiri,”pentru durata stării de urgență, a stării de alertă şi pentru durata ulterioară încetării stării de alertă până la sfârşitul anului fiscal 2020”, cum se arată în proiectul Legii, ce urmează să ajungă la promulgare. Astfel, noile amendamente vin şi aduc clarificări referitoare la perioada pentru care se aplică reducerea impozitului.

Atenţie, însă! Chiar şi după modificarea textului ordonanţei, se pare că reducerea se acordă doar acelor proprietari care au redus chiria cu cel puţin 50% pe durata stării de urgenţă pe teritoriul României. Aşadar, proprietarii care au recurs la astfel de renegocieri/reduceri de chirii după sfârşitul perioadei de urgenţă, nu vor mai putea beneficia de facilitate.

Apreciem că adoptarea măsurii la finalul stării de urgenţă va avea o eficienţă destul de redusă, gândindu-ne la interesul scăzut al proprietarilor de a mai aplica facilitatea, care doar ar spori puterea de negociere a chiriaşilor.

În paralel, este de urmărit şi gradul de implementare a facilităţii pe plan local, precum şi măsura şi modul în care autorităţile locale vor aplica prevederile ordonanţei, pentru că, aşa cum spuneam, nu toate consiliile locale s-au decis dacă acordă sau nu reducerea la impozitul pe clădirile nerezidenţiale.

 

Material realizat de Andreea Mitiriţă, Partener PwC România şi Anca Nicola, Manager PwC România.

 


 

 
 
 
 


 

AFACERI DE LA ZERO