Business Construct

Silviu Pop, Colliers: Anul acesta depăşim 4,3 milioane mp de spaţii moderne de retail dacă se inaugurează toate centrele care au fost promise pentru 2023

Videoconferinţa ZF Malluri & Centre Comerciale `23

Silviu Pop, Colliers: Anul acesta depăşim 4,3 milioane...

Autor: Alex Ciutacu

27.10.2023, 15:10 85

România ar putea depăşi în 2023 un stoc total de spaţii moderne de retail de 4,3 milioane de metri pătraţi dacă vor fi livrate toate proiectele care au fost anunţate pentru anul acesta, a explicat Silviu Pop, head of research Colliers România, în cadrul videoconferinţei ZF Malluri & Centre Comerciale `23.

„Anul acesta depăşim 4,3 milioane mp de spaţii moderne de retail dacă se inaugurează toate centrele care au fost promise pentru 2023, multe dintre ele ar trebui să se finalizeze în a doua parte a anului. Este o valoare care pare mare, peste 4,3 milioane mp, dar pe o scenă mai globală sau eruopeană suntem în continuare o piaţă subdimensionată şi o piaţă care mai are nevoie de foarte mult şi care poate să mai accepte multe spaţii comerciale”.

Livrările de spaţii noi ar putea să se ridice în 2023 la un nivel cuprins între 200.000 şi 250.000 mp, reprezentând unul dintre cei mai buni ani din ultimul deceniu.

„Probabil că vom depăşi 200.000 mp, posibil să depăşim şi 250.000 mp, dar depinde foarte mult de finalul de an şi cum se mişcă lucrurile acolo. Chiar şi aşa, 250.000 mp ar fi cel mai bun an de mulţi ani, de prin 2011-2012”.

Alte declaraţii:

  • Este o nouătate să spunem a acestui an şi a următorilor ani faptul că a revenit apetitul pentru scheme mari de retail. Dacă în ultimii 2-3 ani am discutat despre parcuri de retail în orăşele mici, medii, care vor rămâne de actualitate, vedem că reapare sau a reapărut deja apetitul pentru proiecte comerciale majore, dominante, malluri mari.
  • Proiectele mixte sunt marca unei pieţe mai mature, adică necesită desigur un dozaj mai atent în procesul de închiriere, de proiectare şi să spunem că dacă greşeşti e mai greu de remediat. Sunt un potenţial eşec mai costisitor şi ele sunt marca unei pieţe mature care le poate absorbi şi le poate primi ca atare.
  • Cred că România are şi o problemă de percepţie şi lucrurile ar trebui să schimbe încet, încet, întrucât în România marjele pe care le au proprietarii şi mai ales chiriaşii în contextul discuţiei noastre sunt foarte generoase şi sunt mult mai generoase decât alte companii din grup.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO