Business Construct

Zidarie: Atac de pe trei fronturi

Zidarie: Atac de pe trei fronturi
14.12.2009, 15:46 769

Xella mai avea in plan o investitie intr-o unitate noua deproductie de BCA langa Cluj, care ar fi atras alte cel putin 20 demilioane de euro, insa proiectul a fost amanat. In plus, pe termenscurt nu mai are planuri de extindere pe piata locala nici prinachizitii, nici prin fabrici noi.

"Xella este atenta la tot ceea ce inseamna achizitii, insapentru moment nu exista discutii in acest sens. Ne vom concentra peinvestitia de la Paulesti, care va fi o provocare pentru echipa dinRomania si ne va permite sa livram comenzile mai rapid", afirmaMarius Dragne, directorul de marketing al Xella pe Europa deSud-Est (Ungaria, Bulgaria si Romania).

Germaniiau fost interesati in anii trecuti de preluarea unor companiiprecum Elpreco Craiova sau Macon Deva, insa acestea au fostachizitionate de grupul irlandez CRH, respectiv fondul deinvestitii polonez Enterprise Investors.

Xella Ro, divizia locala a grupului Xella, va inregistra anulacesta o scadere de 30-35% a cifrei de afaceri, pana la circa 9milioane de euro, factor care i-a determinat pe germani sa franezeritmul extinderii. Oricum, actualele capacitati de productie facfata cererii si pot acoperi toate zonele din tara.

"Chiar daca vom deveni producatori nu vom renunta la importuriledin Bulgaria si Ungaria, in schimb se vor reduce semnificativcosturile logistice. De exemplu, pentru zona Constantei putem livrade la fabrica din Dobric, Bulgaria", sustine Dragne.

Gata intr-un an. Xella a finalizat fabrica in12 luni, fiind cea mai noua fabrica din lume a grupului german.Investitia initiala era estimata la 20-24 de milioane de euro, insala final a ajuns la 32 de milioane de euro din cauza conditiilor pecare le-au intalnit pe piata locala.

"Ne-am respectat termenele initiale de finalizare a fabricii, inciuda crizei financiare. Unitatea de productie este acum in probetehnologice si va incepe productia de serie peste o luna.Investitia a fost mai mare decat estimam initial din cauzaconditiilor de pe piata locala privind normele seismice sistructura solului, precum si investitiile in infrastructurafabricii", explica Dragne.

Noua fabrica are o capacitate instalata de 300.000 de metri cubide BCA si va crea 70 de locuri de munca, fiind completautomatizata. "Este cea mai noua fabrica Xella de BCA din lume,care va genera 70 de locuri de munca, inclusiv echipa comerciala.Nu sunt foarte multe locuri de munca pentru ca fabrica esteautomatizata, in schimb vom mari forta de vanzari, echipa demarketing si departamentul de product management", sustineDragne.

Xella are in prezent o cota de piata de circa 10%, asigurataprin activitatea de import de la fabricile din Ungaria si Bulgaria,iar anul acesta au livrat o cantitate de circa 220.000 de metricubi, cu 30-35%, mai mica decat anul trecut.

Au pierdut cota de piata. Germanii au cele mairidicate preturi la BCA, fiind cu 10% mai mari decat alecompetitorilor, si nu vor scadea preturile, chiar daca au finalizatnoua fabrica. Motivatia? Costul zidariei reprezinta doar 4% dintr-olocuinta si astfel nu se justifica achizitionarea unor produseieftine cu o calitate slaba, potrivit reprezentantilor Xella.

"Suntem mai scumpi cu 10% decat orice alt producator de pepiata, insa daca ne uitam la pretul pe metrul patrat al unui zid nusuntem chiar atat de scumpi. La pretul pe metrul patrat intra siblocurile de BCA si mortarul Ytong si sculele, care dupa ce suntaplicate nu mai este nevoie de termosistem", sustine managerul dela Xella.

Pretul mediu la BCA a scazut in medie cu 17% anul acesta,potrivit producatorilor de pe piata, din cauza stocurilor acumulatela inceput de an si a scaderii cererii.

"O mare parte din companii au o banda ingusta de atribute pentrumarketing si majoritatea se rezuma la preturi in aceasta perioada.Razboiul preturilor nu va fi benefic consumatorilor finali, pentruca atunci calitatea va trece pe locul doi. Anul acesta am pierdutcota de piata pentru ca am decis sa facem reduceri minore depreturi", considera Dragne.

El afirma ca anul viitor Xella va avea o campanie de educare aconsumatorilor de BCA, prin care sa faca o diferentiere intrevanzarea unui metru cub de BCA si a unui metru patrat de zid.Reprezentantii Xella considera ca o eventuala revenire pe cresterea consumului de materiale de zidarie s-ar putea produce in a douajumatate a anului 2010, numai daca se va stabiliza mediulpolitic.

"2010 va fi un an interesant si ne-am propus sa castigam cota depiata, insa nu va fi un an de iesire din criza, din cauzei lipseiproiectelor imobiliare mari si a instabilitatii politice", sustineDragne. El considera ca statul ar trebui sa porneasca mai multeprograme care sa tinteasca constructiile noi, care au fost unuldintre motoarele de crestere din ultimii ani si sa sustinaactivitatea sectorului privat prin reducerea sau scutirea de taxesi impozite

Cererea de BCA a scazut anul acesta cu 30% in volum fata de anulprecedent, pana la 2 milioane de metri cubi, in timp ce preturiles-au redus cu 17%. Astfel, in valoare consumul a scazut in 2009comparativ cu 2008 cu 45%, pana la 120 de milioane de euro.

Grupul Xella, cu afaceri anuale de 1,4 mld. euro, a intrat pepiata locala in 2005 doar cu structura de vanzari, iar de la anulva deveni producator. Germanii sunt prezenti in 30 de tari si au7.900 de angajati, iar circa 70%din business este realizat in afara Germaniei.

Xella a intrat in Pro BCA. Xella Ro s-aalaturat in luna noiembrie Asociatiei Pro BCA, din care mai facparte companiile Macon-Simcor, Celco, Soceram, Ecoblock si SomacoGrup Prefabricate, urmand ca in viitor sa intre si firmele PrefabCalarasi si Elpreco Craiova.

Asociatia Pro BCA reprezinta interesele producatorilor de profilatat in tara, cat si in strainatate, aduna date statisticereferitoare la piata, creeaza o colaborare cu facultati si licee deprofil si reprezinta membrii asociatiei in fata autoritatilor.Cifra de afaceri a companiilor care se afla deja in asociatie adepasit anul trecut 160 de milioane de euro si au o cota de piatade circa 70%.

Asociatia a declarat recent ca mediul economic a fost afectatputernic anul acesta de CEC-uri sau bilete la ordin fara acoperiresi de "sportul national" al insolventelor si al falimentelor.

"Fenomenele mentionate perturbeaza grav buna functionare amediului economic intern, afecteaza mentinerea unui mediuconcurential normal si reduce sansele iesirii reale a Romaniei dincriza in 2010", afirma Marius Marin, vicepresedinte Asociatiei ProBCA si CEO al Macon Deva. El sustine ca dincolo de efervescentaalegerilor prezidentiale si a luptei politice, Guvernul sicomisiile economice ale celor doua Camere ale Parlamentului,partidelor parlamentare ar trebui sa adopte in regim de urgentaniste modificari privind cadrul legislativ necesar reduceriiefectelor negative ale acestor doua fenomene.

Emiterea instrumentelor de plata fara acoperire este consideratade Asociatia Pro BCA o infractiune, iar actionarii sauadministratorii companiilor ar trebui trasi la raspundere insolidar cu firmele implicate.

"Legislatia trebuie modificata si in ceea ce privesteadministratiile centrale si locale referitor la emiterea deinstrumente de plata pentru garantarea platilor aferente lucrarilorcontractate si raspunderea, la fel ca si in cazul oricarui agenteconomic privat, in cazul incidentelor de plata", sustinreprezentantii Pro BCA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO