Business Hi-Tech

„Am 24 de ani, iar firma mea are nevoie de 340.000 de euro.“ O nouă generaţie de antreprenori IT&C caută bani pentru visele de a cuceri piaţa

„Am 24 de ani, iar firma mea are nevoie de 340.000 de euro.“ O nouă generaţie de antreprenori IT&C caută bani pentru visele de a cuceri piaţa

Autor: Adrian Seceleanu

24.11.2011, 00:05 5069

Nu am momentan venituri, dar compania valorează un milion de euro şi vând 30% din ea. Avem 400.000 de euro venituri şi cu o investiţie la fel de mare vom creşte de opt ori în cinci ani. Nu avem compania, dar avem ideea şi cu câteva sute de mii de euro în investiţii şi un pic de ajutor putem da împreună lovitura.

Timp de trei ore, la etajul 21 al hotelului Intercontinental din Bucureşti, un număr de 11 proiecte IT&C s-au luptat ieri pentru atenţia şi banii unor deja cunoscuţi antreprenori locali, dar şi a unor investitori din străinătate, în cadrul unuia dintre puţinele evenimente din România în care un antreprenor poate sta faţă în faţă cu un potenţial investitor, cu speranţa că la finalul discuţiei ar putea pleca acasă fie cu un cec, fie cu promisiunea că va primi unul.

"Obiectivul nostru este să ajutăm la crearea unui ecosistem în care antreprenorii să ajungă să intre în contact cu potenţiali investitori, să înveţe cum să prezinte un proiect, care sunt întrebările care li se pun", spune Dan Vişoiu, partener la casa de avocatură Biriş Goran, care a iniţiat proiectul de evenimente Venture Connect. Românii nu sunt obişnuiţi să aibă discuţii cu fonduri de investiţii sau angel investors, iar investitorii străini au nevoie să cunoască mai bine România pentru a avea încredere să aducă bani pe această piaţă, a adăugat Vişoiu. "În Sillicon Valley la fiecare două-trei zile are loc un eveniment similar cu Venture Connect, în timp ce în România sunt foarte puţine evenimente de acest gen, prin care antreprenorii care se află în primele faze ale unui business să primească o finanţare sau măcar un sfat de la un antreprenor experimentat." Într-un final, acest tip de întâlniri sunt bune şi pentru piaţa de avocatură, admite Vişoiu, pentru că mai multe afaceri antreprenoriale şi mai mulţi investitori înseamnă o cerere mai mare de servicii de consultanţă şi asistenţă juridică.

La evenimentul de miercuri din Bucureşti au participat 11 proiecte, selectate după o serie de alte întâlniri care au avut loc în alte oraşe din România, iar fiecare echipă a avut un timp de prezentare de şase minute, iar apoi au făcut faţă unui tir de întrebări atât din partea membrilor din boardul Venture Connect, cât şi a unor angel investors din străinătate, cum au fost Doug Richard sau Nelson Gray.

"Avem nevoie de o finanţare de 340.000 de euro", le-a spus potenţialilor investitori Horaţiu Mocian, 24 de ani, care lucrează la o platformă online - Socialook.net, gândită să le ofere posibilitatea oamenilor de vânzări să caute date de contact relevante pentru oamenii din anumite companii pe mai multe reţele sociale, pe care apoi să afişeze integrat. Socialook.net caută pe internet date despre un manager al unei companii, spre exemplu, şi apoi arată utilizatorului platformei dacă acesta are cont pe Twitter, dacă are un blog, dacă are cont pe LinkedIn şi cu ce alţi utilizatori este în relaţie, oferind soluţii de a intra în contact cu el. "Ţinta iniţială pentru acest produs este piaţa din Marea Britanie, apoi ne uităm la Statele Unite", a spus Mocian, care a obţinut deja o finanţare de câteva zeci de mii de euro de la un investitor din Belgia, Gerard Baz. Care va fi modelul de business, a fost una dintre primele întrebări puse cu toată seriozitatea de membri ai boardului Venture Connect - în care se aflau nume cunoscute în businessul local, precum Radu Georgescu, Marius Ghenea sau Dragoş Rouă. "Companiile vor plăti pentru a folosi platforma câte 100 de euro pentru fiecare utilizator. Dar încă nu am stabilit însă exact tarifele", a răspuns Mocian.

"Businessul nostru poate creşte de opt ori în cinci ani", şi-a început prezentarea Mihai Logofătu, 27 de ani, CEO al Bittnet Systems, un furnizor de servicii de training în networking cu afaceri de 0,5 mil. euro în acest an şi care caută să obţină o finanţare de peste 400.000 de euro. "Avem o oportunitate de creştere de 800%. Nu suntem un start-up cu o idee, ci o companie cu venituri reale", a încercat Mihai Logofătu să atragă încrederea potenţialilor investitori. Un alt antreprenor, Florin Cornianu, a încercat să câştige încrederea investitorilor pentru o investiţie de "câteva sute de mii de euro" în 123ContactForm, o soluţie de a crea online diferite formulare şi chestionare - care pot fi ulterior integrate pe site-uri, bloguri sau chiar pe Facebook şi care are peste 160.000 de utilizatori şi venituri de aproximativ 100.000 de dolari pe an. "Avem clienţi care renunţă la Google Forms din cauza problemelor de design şi care vin la noi", a spus Cornianu. Compania are 5 oameni, 2 mentori şi un angel investor, iar 60% dintre clienţi vin din ţări vorbitoare de limba engleză.

Dan Călinescu, de la dezvoltatorul de soft­ware FluidTrends - care are sediul central în Toronto şi centrul tehnic în România, a avut una dintre cele mai urmărite prezentări, despre un kit de dezvoltare a unui soft pentru plăţile mobile, proiect în care compania colaborează şi cu compania Visa.

La sfârşitul celor 11 prezentări - câteva ore de discuţii aprinse şi nu întotdeauna încurajatoare pentru planurile de business puse la test - toţi antreprenorii prezenţi primiseră deja mai multe sfaturi sau doar întrebări, însă niciun cec. "Nu vii aici ca să pleci cu un cec", a spus însă pentru ZF Cristian Logofătu, director financiar şi unul dintre acţionarii Bittnet Systems, companie care încearcă să obţină o finanţare de 400.000 de euro. "Am primit câteva sfaturi foarte bune, am schimbat cărţi de vizită, mai multă lume a aflat de noi şi aşa ne apropiem de ţinta noastră", a spus el.

"Cred că avem şanse foarte mari de a obţine o nouă finanţare", a spus pentru ZF Horaţiu Mocian, care a venit din Târgu-Mureş - unde locuieşte - la Bucureşti special pentru acest eveniment. Tânărul antreprenor spune de altfel că are în plan să plece din România pentru a-şi putea dezvolta proiectul Socialook.net. "Vreau să merg în Anglia sau în Statele Unite. Pentru a-mi putea atinge ţintele managementul companiei va fi la Londra, iar centrul tehnic în România."

Au şanse tineri precum fondatorul Socialook.net să atragă încrederea şi finanţarea unor investitori din străinătate? "Strategia mea este să nu investesc în pieţe / ţări cu care nu am o legătură. Pentru mine e foarte greu să intru pe o piaţă ca România - nu cunosc limba, nu ştiu cultura, nu ştiu care sunt legile şi care sunt procedurile juridice", a spus pentru ZF Nelson Gray, un angel investor din Marea Britanie, care a fondat din 1996 până acum singur 25 de companii şi a investit în alte 53 şi care a fost unul dintre participanţii de la Venture Connect care a avut în permanenţă întrebări pentru susţinătorii celor 11 proiecte.

"Au fost nişte proiecte destul de bune", a comentat Nelson cele 11 propuneri de investiţii. "Am văzut şi propuneri mai rele. Ce am remarcat este diferenţa între companiile care se uită doar la pieţele locale, şi cele care vizează şi pieţele internaţionale". Investitorul britanic a precizat că ar putea ajunge totuşi să investească într-o companie din România, însă doar împreună cu un alţi antreprenori români. "Un asemenea eveniment te ajută să cunoşti alţi antreprenori şi aşa ajungi să faci o investiţie. Mai degrabă ajung să ma implic împreună cu un grup de alţi investitori locali".

"A fost cea mai bună ediţie a Venture Connect", a spus pentru ZF şi Radu Georgescu, fondatorul grupului Gecad despre evenimentul care se află la a doua ediţie din acest an. Gecad a anunţat că va investi câte 50.000 de euro într-un proiect la fiecare ediţie a Venture Connect, însă momentan Radu Georgescu spune că nu a luat o decizie. "Există cel puţin două proiecte care mai mult ca sigur vor primi o finanţare" a estimat el.

Doug Richard, şi el un angel investor, le-a spus antreprenorilor care caută finanţare la un asemenea tip de investitori să fie atenţi cum îşi pregătesc prezentarea proiectului pentru că nu merg la o bancă, ci la o persoană care e disupusă să le ofere doar bani ci şi atenţie. "O bancă îşi spune că îţi dă bani doar dacă nu îşi asumă niciun risc. Simplificând la maximum lucrurile, dacă o bancă îţi dă 100.000 de euro cu o dobăndă de 10%, atunci ei câştigă 10.000 de euro dacă totul merge OK şi pierd 100.000 dacă firma dispare. Iar dacă banca pierde 100.000 de euro cu proiectul vostru, atunci ea trebuie să dea un credit de un milion de euro, ca să recupereze acea sumă. Deci băncile chiar nu pot pierde bani, şi chiar nu pot risca. Cred că acum profitul net al unei bănci comerciale din România e de 3-4%, dar mie aşa ceva nu îmi place, e ceva plictisitor. Un randament de 300-400% insă îmi schibă dispoziţia". El a spus că orice investitor de acest tip este nevoit să caute acest tip de randamente, pentru că 2 din 10 proiecte finanţate eşuează, şi acele două cazuri câştigătoare trebuie să finanţeze celelalte pierderi şi să aducă şi profit. "Dacă vii la mine trebuie să faci destui bani ca eu să recuperez ce am pierdut cu alte patru proiecte", le-a explicat Richard antreprenorilor aşteptările pe care le are un investitor. El a adăugat pe de altă parte că spre deosebire de o bancă, un angel investor va face tot ce e posibil ca banii lui să se înmulţească/ "Dacă am investit într-un proeict atunci voi face tot ce e posibil ca să îmi înmulţesc profitul, chiar dacă e posibil ca fondatorului să-i nu-i placă asta. Dar eu am demarat deja alte 7 companii de software şi ştiu deja ce greşeli am făcut şi voi vrea să nu le repet. Haideţi să greşim ceva nou împreună, dar să nu facem niciuna din vechile erori".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO