Business Hi-Tech

Amazon vinde si tehnologia pentru motoare de cautare

15.12.2005, 19:31 41

Cel mai mare magazin online din lume, Amazon.com, le ofera investitorilor interesati posibilitatea de a crea motoare de cautare online cu tehnologia sa.

Practic, utilizatorii vor putea include in site-urile lor, contra cost, un motor de cautare complet, cu peste 5 miliarde de site-uri indexate. Modelul de business nu este deloc nou, pornind de fapt de la modul in care s-a dezvoltat magazinul online al companiei. Orice doritor isi putea crea un magazin online propriu cu tehnologia si produsele Amazon. Acum, decizia recenta a fost justificata de faptul ca motoarele de cautare devin prima optiune pentru toti utilizatorii de Internet din lume.

Motorul de cautare a fost optimizat in colaborare cu Alexa, compania de dezvoltare si analiza web pe care Amazon a cumparat-o in 1999. Avantajul este ca firmele care vor sa isi faca un motor de cautare nu mai trebuie sa investeasca masiv pentru a indexa miliardele de site-uri ale lumii. Pot folosi produsul pentru sume modice, ca si cum ar fi tehnologia lor. Dezavantajele sunt si ele cunoscute: nu va ajunge la precizia de laser a Google, iar utilizatorii multor motoare de cautare vor avea in fata ochilor aceleasi rezulate la cautare. "Este o decizie benefica pentru Amazon, pentru ca ii aduce incasari noi si un interes mai mare din partea internautilor pentru site-urile sale", a apreciat un analist. Nu trebuie uitat insa ca Google ofera o facilitate similara gratuit, compensata doar prin afisarea logo-ului companiei. Ceea ce va reduce probabil numarul utilizatorilor doritori de tehnologie Amazon. Mai multe alte motoare de cautare isi bazeaza incasarile tocmai pe codurile inserate de parteneri pe site-urile lor.

Detalii despre motorul de cautare al Alexa pot fi gasite in site-ul lor specializat (websearch.alexa.com), insa trebuie subliniat faptul ca portalul www.alexa.com foloseste pentru cautare tocmai serviciile gratis ale Google. Asta desi Amazon detine si motorul de cautare A9.com. Tehnologia de cautare include sistemul de identificare pentru pagini web si fotografii digitale. Utilizatorii pot seta doar anumite nise pe care vor sa fie orientate cautarile.

Desi anuntat ca va fi un serviciu foarte ieftin, este doar o strategie de marketing a Amazon. Anuntata ca o taxa de utilizare de numai 1 dolar (84 de eurocenti), factura pentru utilizarea motorului de cautare pe un site propriu este mult mai mare. E vorba de un dolar pentru fiecare procesor utilizat din serverele Amazon, pentru fiecare ora de utilizare, un dolar pentru fiecare 50 GB de date procesate, un dolar pentru fiecare GB de date descarcate de vizitatori, un dolar pentru fiecare 4.000 de cautari efectuate in site. La care se adauga si un dolar pentru fiecare GB stocat pe an pe un server Amazon.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO