Business Hi-Tech

Atentie la petrecerile firmei!

05.02.2001, 00:00 14



La inceputul lunii iulie a anului trecut, atunci cand a fost desemnata sa participe la un salon de produse informatice, Rebecca Skiles a fost convinsa ca valul de concedieri anuntat de compania pentru care lucra nu avea sa o afecteze.

Sperante desarte pentru ca, exact in ziua intoarcerii sale din "misiune" i s-a inmanat plicul cu decizia oficiala de concediere, insotit, fireste, de cecul cu ultimul salariu.

"Aveau nevoie de cineva care sa le reprezinte compania la salonul respectiv, asa ca m-au timp de o saptamana", declara acum Rebecca, al carei talent in informatica a fost pus de aproape trei luni in slujba unui magazin online din New York.

Un alt specialist in calculatoare a fost uluit de decizia companiei sale de a da o petrecere fastuoasa in cinstea clientilor si angajatilor cu o seara inainte de a anunta un program masiv de concedieri.

"Nimeni nu-si imagina ca firma are vreo problema cat de mica pana in momentul in care ne-am pierdut slujbele", isi aminteste Dan Craig.

Un studiu alcatuit de institutul Challenger, Gray & Christmas releva faptul ca firmele americane din sectorul Internet au concediat anul trecut peste 42.000 de persoane.

Iar daca angajati precum Rebecca Skiles sau Dan Craig au fost oarecum "menajati", pentru multi dintre colegii lor caderea a fost din cele mai brutale.

"Pentru un tata de familie, faptul de a-si pierde locul de munca pe nesteptate este o lovitura foarte dura", declara Kevin Correa, care a fost concediat anul trecut, impreuna cu alti 50 de angajati ai unui dotcom din Boston.

Kevin este indignat de faptul ca un site local a lansat un concurs cu premii pentru cele mai dure mesaje la adresa firmelor care isi concediaza angajatii. "Problema este foarte serioasa si nu poate fi tratata ca un joc", sustine el.

Teresa Hanafin, editor al site-ului Boston.com - afiliat ziarului Boston Globe - recunoaste ca a primit mai multe plangeri in legatura cu initiativa de organizare a concursului respectiv.

"Nu dorim sa-i incitam pe cei care sunt afectati de aceste concedieri. Este pur si simplu modul nostru de a reflecta situatia grea cu care se confrunta in prezent dotcom-urile din regiune", explica Teresa.

Spre deosebire de persoanele concediate din intreprinderi ale industriei traditionale, somerii noii economii nu se prea bucura de compasiunea concetatenilor. "Multi din cei care s-au lansat in aventura Internetului nu s-au gandit deloc la eventualitatea esecului.

Pentru ei, munca intr-un dotcom nu era decat o modalitate de imbogatire peste noapte. In mod evident, oamenii de rand nu se simt solidari cu ratatii noii economii", declara Dina Catani, consultant in cadrul unei banci online din Boston.

Pana la jumatatea anului trecut majoritatea persoanelor angajate in cadrul dotcom-urilor americane se gandeau mai mult la intervalul necesar pentru a ajunge milionari decat la eventualitatea pierderii locului de munca.

In orasele si zonele in care au fost infiintate cele mai numeroase companii din sectorul Internet, pretul locuintelor si cel al chiriilor a crescut rapid. Pentru cei care au reusit sa-si cumpere o casa inainte de a fi concediati, situatia nu este asadar critica.

Randy Joel, un expert in marketing din Silicon Valley, si-a pierdut slujba la jumatatea lunii decembrie. Cu toate acestea, el se simte in siguranta, de vreme ce casa pe care a cumparat-o in 1998 cu 500.000 de dolari a fost evaluata recent la 1,4 milioane dolari. Nu toti au insa norocul sau.

"Cunosc oameni care nu si-au gasit de lucru de opt luni. Pe de alta parte, stiu cativa care in doi ani au schimbat patru locuri de munca in patru dotcom-uri diferite.

Oamenii isi inchipuie ca pot obtine un alt serviciu, insa daca lucrezi ani la rand in domeniul crearii si dezvoltarii de site-uri web este foarte posibil ca acest lucru sa fie singurul la care te pricepi cu adevarat", declara Kevin Correa.

Chiar si cei care continua sa lucreze in sector sunt dezamagiti. "Cand am inceput sa lucrez la Adero toata lumea era dispusa sa munceasca 12 ore pe zi, sapte zile pe saptamana, si aceasta pentru ca visam cu totii sa ajungem milionari la 25 de ani, asemeni celor despre care se povestea in ziare", declara Rebecca Skiles.

"Pe atunci ne simteam un fel de apostoli ai noii economii. Acum, nu facem decat sa castigam un salariu, la fel ca toata lumea", conchide Skiles.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24