Business Hi-Tech

Dupa 20 de ani de mars triumfal, PC-ul european in marche-arriere

06.08.2001, 00:00 15



Pentru prima data in istoria calculatoarelor personale, numarul exemplarelor vandute in Europa a scazut, releva un studiu efectuat de compania Gartner Dataquest. In toti cei aproape 20 de ani de existenta, industria PC-urilor a crescut continuu de la o luna la alta, spun analistii.

Tendinta insa s-a modificat in al doilea trimestru al acestui an. Studiul arata ca, in perioada aprilie-iunie 2001, in Europa s-au vandut 6,02 milioane de PC-uri, cu 4% mai putin decat in trimestrul al doilea din 2000.

Totodata, comparativ cu primele trei luni ale anului, numarul PC-urilor comercializate la nivelul batranului continent s-a diminuat cu 18%.

Viitorul apropiat al firmelor care activeaza in acest domeniu nu pare a fi foarte roz daca tinem seama de estimarile analistilor.

Autorii studiului sugereaza ca nici comenzile si nici vanzarile de PC-uri nu vor cunoaste vreo ameliorare inainte de sfarsitul anului, in ciuda aparitiei noului microprocesor Pentium 4 produs de Intel si a lansarii mult-asteptatului sistem de operare Windows XP.

Oamenii sunt multumiti de performantele computerelor pe care le au deja si multi dintre ei nu intentioneaza sa faca vreun "upgrade" pana la sfarsitul anului, explica analistii.

Care au fost factorii care au "conspirat" impotriva PC-ului? La inceput investitorii si-au pierdut increderea in afacerile dotcom, fapt care a avut drept consecinta imediata scaderea actiunilor acestora la bursele din intreaga lume. Ulterior a aparut spectrul recesiunii economiei mondiale care si-a pus definitv amprenta pe evolutia pietei IT.

Scaderea vanzarilor la PC-uri in Europa s-a datorat in principal evolutiei negative in sectorul consumatorilor individuali. Astfel, numarul calculatoarelor personale cumparate de europeni a scazut cu 15,4% in trimestrul al doilea al anului fata de aceeasi perioada din 2000.

Tot in lunile aprilie-iunie, firmele au cumparat insa cu 5,7% mai multe PC-uri fata de perioada de referinta dar nu a reusit insa sa contracareze lipsa de interes pentru calculatoare manifestata de consumatorii individuali.

Analistii considera insa ca tot producatorii de calculatoare personale sunt de vina pentru scaderea vanzarilor la capitolul consumatorilor individuali. Companiile producatoare au apelat tot mai mult la promotii, campanii de marketing si reduceri de preturi pentru a-si spori artificial vanzarile.

Rezultatul este ca acum nu prea mai au cui sa vanda PC-urile. "Daca nu ai nevoie de computer atunci nu-l cumperi indiferent cat ar costa", comenteaza Brain Gammage, analist la Gartner.

?arile in care dezinteresul fata de calculatoare s-a manifestat mai puternic au fost Germania si Marea Britanie, unde vanzarile au scazut cu 11,9%, respectiv, 7,3%. In acelasi timp, numarul computerelor comercializate in Franta a fost cu 7,8% mai mare decat in aprilie-iunie 2000. Recordul l-a stabilit insa Rusia cu o crestere de 38%.

Vestile date de compania de cercetare a pietei nu sunt insa toate de rau augur. Desi vanzarile catre consumatorii individuali nu dau semne de revigorare, celelalte segmente de piata se manifesta inca foarte sanatos.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24