Business Hi-Tech

Gigantii computerelor lupta pe viata si pe moarte pentru primul loc

19.11.2002, 00:00 14

Caption Carly Fiorina a reusit sa-i convinga pe traditionalistii din Consiliul de Administratie al HP ca este nevoie de un marketing inovator
Hewlett-Packard a lansat ieri o campanie agresiva de marketing vizand ocuparea primului loc in randul producatorilor mondiali de computere. Dell revendica aceasta pozitie, invocand rezultatele bune de pe semestrul al treilea 2002. Intre cei doi giganti a inceput razboiul preturilor.
Sefa Hewlett-Packerd, Carly Fiorina, are reputatia unui expert in tehnici de marketing, spun analistii americani, citati de The New York Times. Imediat dupa numirea ei in fruntea companiei, in 1999, Fiorina a lansat conceptul "HP Invent", cu un mare succes pe piata, in ciuda retinerilor exprimate de unii din "traditionalistii" aflati in Consiliul de Administratie, scrie cotidianul american.
Compania americana a lansat luni o noua campanie media, calificata de responsabilii HP drept "o investitie semnificativa, pe mai multi ani, care va costa sute de milioane de dolari". Este prima campanie de publicitate de dupa achizitia Compaq, ceea ce indica faptul ca HP a reusit sa "digere" cu bine fuziunea, scrie The New York Times. Tema principala a campaniei este faptul ca toata lumea foloseste tehnologia HP, de la NASA si Hollywood, pana la clientii patriculari. Formula folosita este simpla si spune multe: "Exploratorii Aa€š HP a totul este  posibil".
"Aceasta este expresia noii companii formate prin fuziune (n.r. cu Compaq)" , a declarat Allison Johnson, senior vice-president al Hewlett-Packard. "Ecuatia este cu adevarat importanta si exprima ceea ce suntem noi si ceea ce vrem sa facem. Ea traseaza linia noii companii", a precizat Johnson. "Este o campanie practica", a explicat la randul sau Steve Simpson, directorul de creatie care a supervizat noua campanie de publicitate. "Nu este vorba de promisiuni tehnologice, ci de lucrui care sunt realizate deja", a spus el.



Problema IBM
Analistii americani considera ca Hewlett-Packard incearca sa intre astfel pe teritoriul IBM, incercand sa se prezinte drept compania capabila sa ofere orice fel de solutie tehnologica, pentru companii sau clienti individuali. "HP trebuie sa gaseasca o modalitate de a egala cel putin IBM in acest domeniu", a declarat Adrian Merv, analist al Giga Information Group. International Business Machines a lansat acum doua saptamani o ampla campanie de publicitate bazata pe o idee similara, faptul ca IBM poate onora orice fel de cerere IT. Daca IBM a cheltuit anul trecut pentru publicitate aproape un miliard de dolari in SUA, Hewlett Packard si Compaq impreuna au investit in media 288 milioane de dolari.



Dell revendica locul intai
Dell a revenit pe prima pozitie la nivel mondial in productia de computere, apreciaza BBC,  dupa ce fusese depasit pentru o vreme de Hewlett-Packard. Confirmand previziunile optimiste, conducerea Dell a anuntat ca gigantul IT  si-a sporit profiturile cu 31% in primele trei trimestre din 2002, incasarile crescand cu 22% la nivel anual. Dell a ocupat cea mai mare parte din piata, vanzarile globale crescand si ele cu 28%. Cea mai spectaculoasa crestere a fost inregistrata la vanzarile de solutii de stocare, in total 73% fata de anul trecut, conform datelor oficiale citate de ZDNet.com.
Dell a raportat pe ultimul trimestru al lui 2002 un profit net de 561 de milioane de dolari, de la numai 429 milioane USD in aceeasi perioada a anului trecut.
Reducerea preturilor si o mai buna imbinare a produselor si serviciilor IT sunt vazute de conducerea Dell drept principalele motive ale acestei cresteri. "Tendinta marilor companii si a clientilor particulari este sa cumpere produse care se bazeaza pe componente standard", a precizat Michael Dell.
Previziunile pentru viitorul apropiat continua sa fie extrem de optimiste, in ciuda scaderii cererii pe piata tehnonologiei. Dell spera ca pe ultimul trimestru va vinde cu 23% mai multe computere decat in aceeasi perioada a anului trecut."Noi anticipam un trimestru patru extrem de bun, dar nu avem cum sa cunoastem exact preferintele consumatorilor", a precizat la randul sau Kevin Rollins, presedintele companiei, citat de ZDNet.com.



Razboi!
Michael Dell este avantajat de politica agresiva a preturilor, care i-a permis sa castige tot mai multi clienti in detrimentul adversarilor sai, conform unei analize BBC. Faptul ca Dell va introduce acest sistem si pe piata imprimantelor si a handheldurilor, ameninta tot mai mult pozitia Hewlett Packard, spun analistii. "HP a introdus o politica de preturi mai agresiva in octombrie", a explicat Kevin Rollins, presedintele Dell. "Noi am raspuns la fel, pentru a ne mentine nivelul vanzarilor", a spus el. Acest lucru, spun analistii, nu poate fi decat in favoarea consumatorului.



Competitia preturilor
Hewlett-Packard a lansat ieri un laptop  cu ecran de 16 inchi, capabil de rezolutii de 1280 pe 1024 pixeli, cu un pret despre care spune ca este fara competitie. Noul Compaq Presario 3005US va avea si un procesor de 2GHz si va dispune de CD-writer si DVD player. Pretul anuntat (1899 USD) este cu 900 de dolari sub oferta principalului concurent in domeniu, Toshiba, si cu 200 USD sub pretul produsului similar oferit de Sony. "Nu vrem sa avem cele mai mari preturi de pe piata", a precizat Frederick Hamberger, manager al HP pentru seria de laptopuri Presario. Conform CNet.com, laptopul oferit de Sony are un procesor mai rapid, la 2,4 GHz, dar hard-discul este mai mic. Produsul concurent al Toshiba are o tastatura wireless detasabila si un hard-disc de 60GB, care sporesc considerabil pretul de vanzare.
La randul sau Dell a scos ieri pe piata primul sau handheld, care foloseste softul Pocket PC de la Microsoft, conform CNN. Botezat Axim X5, primul PDA (personal digital assistant ) produs de Dell are ecran color si este compatibil Bluetooth. UN PDA HP costa intre 500 si 700 de dolari, chiar daca exista si oferte speciale pe Internet. Noul produs Dell va costa numai 249 de dolari, fiind cel mai ieftin de pe piata. Dell a pus la punct si un model mai complex, ce va costa 349USD. Pentru inceput, oferta speciala va reduce cu 50 de dolari costul ambelor modele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO