Business Hi-Tech

Hewlett-Packard isi redefineste strategiile pentru a se mentine in topul jucatorilor de pe piata IT

09.05.2007, 18:19 21

Mark Hurd, presedintele si directorul executiv Hewlett-Packard (HP), cel mai mare grup IT din lume, se afla in elementul lui alaturi de un white-board si cu un marker in mana, scrie Financial Times.
Recent, acesta a inceput sa schiteze o diagrama plina cu linii care se intersecteaza, fiecare reprezentand un punct de vedere diferit asupra strategiei de vanzari HP. "Care sunt cele mai mari contracte?", s-a intrebat Hurd. "Acesta este un punct de vedere. Dar daca folosim aceasta abordare, nu vom obtine un raspuns neaparat corect. Trebuie sa privim lumea si din punct de vedere geografic, deoarece fenomenele care se petrec in China nu coincid cu cele din Statele Unite sau Rusia", a mai spus Hurd.
HP vinde o gama larga de produse si servicii unei game largi de clienti " de la consumatori individuali la corporatii multinationale. Pe masura ce liniile desenate de Hurd se multiplica, orizontul provocarilor ce urmeaza devine clar. Este acum sarcina lui Hurd de a pune in ordine conglemeratul HP, dupa perioada nefasta in care compania a fost condusa de Carly Fiorina.
Pentru a-si atinge obiectivul de crestere, HP va avea nevoie de venituri aditionale de 7-8 miliarde de dolari (5,14-5,87 miliarde de euro) anul acesta, devenind astfel prima companie IT cu venituri anuale de peste 100 de miliarde de dolari (73,44 miliarde de euro). HP ar depasi International Business Machines (IBM) pe piata celor mai mari companii IT din punct de vedere al veniturilor.
Obiectivul propus a insemnat un an agitat pentru Hurd, care a avut norocul (sau ghinionul) de a gestiona una din cele mai mari rasturnari de situatie din IT si unul din cele mai mediatizate scandaluri corporatiste din trecutul recent.
La aproape opt luni dupa ce scandalul de spionaj din cadrul consiliului de conducere HP a introdus un nou cuvant in vocabularul limbii engleze - "pretexting", asumarea identitatii altei persoane pentru a obtine informatii " Hurd pare ca a reusit sa treaca peste evenimentul neplacut, chiar daca reputatia acestuia a avut de suferit.
Atunci cand Hurd a preluat pozitia de director executiv acum doi ani, HP inca se lupta cu problema fuzionarii cu Compaq. Companiei ii lipsea planul de afaceri care a permis rivalului Dell sa prospere din vanzarea PC-uri cu pret redus. Efectul negativ asupra marjei profitului a insemnat practic stagnarea companiei.
Anul trecut insa, lucrurile s-au schimbat. Imbunatatirea procesului de executie, reducerea cheltuielilor si obstacolele intampinate de rivalul Dell au ajutat HP sa recastige pozitia de lider al pietei producatorilor de PC-uri. Compania a redus din avansul pe care IBM si l-a construit pe piata computerelor adresate corporatilor, insa exista in continuare diferente mari intre nivelul profitabilitatii celor doua companii.
Intrebat de reporteri daca ar fi sustinut fuziunea cu Compaq in cazul in care ar fi fost la HP in 2002, Hurd a declarat: "Opinia mea este irelevanta. Obiectivul nostru este a de ne decurca cat mai bine cu ce resurse si posibilitati avem". Hurd si-a propus sa obtina mai mult din portofoliul de afaceri HP prin aplicarea un masuri mai drastice de management adanc in structura organizationala.
Intotdeauna atent sa nu critice fostii conducatori, Hurd a dat de inteles ca a descoperit lacune in organizatia si procesele pe care le preluat. Spre exemplu, Anne Livermore, seful departamentului de vanzari catre mari corporatii si guverne (business to business), a avut sub control doar 30% din costurile care au afectat profitul companiei, generand pierderi in perioada cand a sosit Hurd.
In pofida faptul ca Hurd considera reorganizarile din cadrul corporatiilor doar un pretext pentru performanta slaba, presedintele HP a venit cu propriile "renovari" atunci cand a preluat conducerea companiei. Multe din masuri au fost gandite pentru a rezolva problema singeriei fortate impuse de predecesorul sau. Directorii de divizii au primit responsabilitati mai clare in ceea ce priveste propriile lor operatii.
Insa, pentru a deveni puternice, companiile vor trebui sa accepte in cele din urma structura organizationala si sa inceapa procesul dificil de perfectionare a proceselor interioare, a precizat Hurd.
Un alt domeniu care a atras atentia oficialului HP este chiar portofoliul de afaceri al companiei si daca acesta este adecvat pentru fazele urmatoare ale planului sau de reabilitare. Desi refuza sa discute strategia pe care o evalueaza, Hurd a lasat de inteles ca industria IT va fi marcata de fuziuni si achizitii, iar HP va juca in rol important.
Hurd a asigurat in repetate randuri investitorii de pe Wall Street ca HP nu va face o achizitie majora. Compania va continua sa fie un factor de consolidare, mai ales pe segmentul software, unde s-ar justifica posibile fuziuni. HP intentioneaza sa profite de pozitia de principal distribuitor de sisteme de management pentru mari corporatii, a spus Hurd.
Multa vreme o tehnologie obscura specifica centrelor de date, nevoia de a gestiona si securiza fluxul de informatii digitale chiar catre PC-urile sau telefoanele utilizatorilor individuali ar putea deveni o piata software la fel de importanta ca piata aplicatiilor business dominata de SAP si Oracle, considera Hurd.
Desi este lider, HP detine o cota de piata de 20%, a declarat Hurd, adaugand ca un asemenea nivel de fragmentare al pietei nu poate fi conservat (nu poate rezista in timp).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO