Business Hi-Tech

HP si IBM: lupta pe viata si pe moarte, dar si colaborare

28.10.2003, 00:00 17

Lupta dintre Hewlett-Packard (HP) si IBM pe diverse segmente ale activitatii IT a dat loc la tot mai multe atacuri reciproce in ultimele luni, situatia culminand cu expozitia HP World, unde Big Blue (cum mai este "alintat" IBM) a inchiriat ditamai standul pentru a-si prezenta produsele.
Daca pana acum International Business Machines (IBM) aducea la acest stand numai software care rula pe sistemele HP, anul acesta Big Blue a inceput sa prezinte mai multe solutii si produse, ba chiar a impartit participantilor jucarii Lego pentru a saluta faptul ca acest producator a trecut de la HP la IBM. Lupta dintre cei doi giganti (IBM - cu incasari anuale de 87 de miliarde $ si HP cu 71 miliarde $) se incinge acum pe segmentul serverelor si solutiilor IT oferite companiilor si institutiilor guvernamentale, observa analistii.
IBM incearca acum sa prezinte HP ca pe un "incepator" in domeniul serverelor si solutiilor IT, spun analistii, pentru ca HP a devenit o forta pe acest segment numai dupa achizitia Compaq (19 miliarde $) de anul trecut. Insa tocmai faptul ca Big Blue a pus tunurile pe Hewlett-Packard indica faptul ca rivalitatea este mare si ca HP a devenit o amenintare pentru IBM, spun specialistii.
 Big Blue a luat mai multe decizii pentru a contracara HP. Intai, IBM a anuntat ca acorda un procent dublu din incasari resellerilor care reusesc sa vanda sisteme si solutii unor companii sau institutii care sunt clienti ai HP. De asemenea, IBM nu scapa nici o ocazie sa se laude cum i-a furat clientii rivalului sau, cum a fost cazul companiei Alpine Electronics, care a trecut la Big Blue. Recent, mai multi responsabili ai IBM au lansat atacuri verbale contra principalului rival, spunand ca HP nu are nici o oferta pe partea de software si ca pe piata serviciilor este tot un "debutant".
 Toate aceste atacuri i-au facut pe cei de la HP sa se simta nu frustrati, ci complimentati, primind atacul ca pe o recunoastere a meritelor companiei. "Nu este de mirare faptul ca IBM pune tunurile pe noi. Este o dovada a faptului ca noi castigam cota de piata", a explicat Jim Milton, vicepresedinte al HP. La fel, Hewlett-Packard ofera un bonus din incasari partenerilor care reusesc sa vanda solutii HP clientilor IBM. Iar ofertele continua. Mai nou, HP isi lasa clientii sa testeze unele produse gratuit, numai ca sa le cumpere pe ale sale, si nu solutiile similare IBM.
Responsabilii celor doua companii tin cu toate acestea sa reaminteasca diferentele dintre activitatile lor, spun analistii. IBM se orienteza spre clientii de business, mari companii, agentii guvernamentale, carora le ofera nu numai PC-uri si servere, ci si solutii software si are o puternica divizie de servicii IT. HP, pe de alta parte, este o companie orientata mai mult spre clientul persoana fizica, fiind un mare vanzator de PC-uri, imprimante, handhelduri si alte produse electronice. HP nu ofera clientilor  decat un soft pentru managementul retelelor de computere, fiind un furnizor de solutii Microsoft, BEA sau Oracle. In plus, in timp ce IBM a dezvoltat propriile procesoare, HP marjeaza puternic pe  cipurile Intel.
Pe piata serviciilor, dupa fuziunea cu Compaq, HP a devenit unul din principalii competitori ai Big Blue. Cu toate acestea, deocamdata divizia de servicii a HP are 65.000 de angajati, in timp ce IBM Global Services are 180.000 de oameni. Iar IBM are un avantaj in plus, dupa ce a cumparat anul trecut divizia de consultanta a PicewaterhouseCoopers, cu 3,9 miliarde de dolari. HP era cat pe-aci sa cumpere aceasta divizie in 2000, cu 17 miliarde de dolari.
Mai nou, in ciuda tuturor declaratiilor, IBM Globas Services si HP Services trebuie sa lucreze din cand in cand si impreuna. Contractul outsourcing semnat de HP cu Procter &Gamble, in valoare de 3 miliarde $ pe 10 ani, nu i-a impiedicat de loc pe cei de la P&G sa apeleze la o solutie IBM pentru departamentul de Resurse Umane, un contract de 400 milioane de $, tot pe 10 ani. "Nu vedem de ce nu ar putea lucra bine impreuna cele doua companii", a declarat unul dintre responsabilii P&G.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO