Business Hi-Tech

Lupta se incinge pe piata cautarilor online: cine va gasi raspunsul castigator?

30.06.2004, 00:00 18



Tinand cont de apropiata listare la bursa a liderului pe piata motoarelor de cautare, Google, rivalii Yahoo si Microsoft fac eforturi mari pentru a-si pastra clientii, dar si pentru a castiga altii noi. Insa nici Google nu sta cu mainile in san, comenteaza Washington Post.



Recent, Google a anuntat doua noi servicii de cautare destinate majoritatii publicului de pe Internet: site-urile de mici dimensiuni. Astfel, intentia Google devine clara, spun analistii pietei: Google vrea sa puna mana pe "tot ce misca", interesul pentru afacerile aflate in dezvoltare demonstrand o strategie pe termen lung a liderului cautarilor online.





Interes pentru site-urile mici si medii



Pentru a atrage in colaborari proprietarii de site-uri, Google a decis ca este timpul sa imparta banii cu ei. Compania ofera o casuta de cautare Google pentru a fi integrata in design-ul site-urilor partenere, iar orice clic facut de un utilizator pe o reclama afisata alaturi de rezultatele cautarii ii va aduce in cont proprietarului de site cativa centi.



Aceasta politica nu este o noutate pentru Google, care insa avea astfel de intelegeri numai cu site-urile de dimensiuni foarte mari. Acum este prima oara cand compania isi indreapta atentia si spre restul site-urilor, intr-o incercare evidenta de a-si asigura cresterea viitoare pe o piata aflata intr-o dinamica continua, aceea a cautarii online si a publicitatii legate de cautarea online.



Un al doilea serviciu nou oferit de Google este cautarea personalizata, in functie de site-ul de pe care este initiata. Un detinator de site poate integra in paginile sale o casuta de cautare Google care va returna rezultate doar din domeniile de activitate definite de el. Spre exemplu, daca vizitati un site de astrologie si incercati o cautare dupa cuvantul "stele", veti primi rezultate legate de astri, mai degraba decat de vedetele de cinema de la Hollywood.



Acest serviciu este deocamdata in teste pentru imbunatatire, insa este disponibil oricui doreste sa il incerce.



Ambele oferte ale Google au acelasi scop, comenteaza publicatia San Jose Mercury News. "Sa aduca bani pentru proprietarii de site-uri si sa atraga trafic catre Google. Astfel, si Google va castiga bani mai multi, iar utilizatorii finali vor beneficia de servicii de cautare mai bune", comenteaza un editorialist al publicatiei mentionate.





Tina numarul unu: fidelitatea utilizatorului



Strategia Google apare pe fondul luptei tot mai aprige cu Yahoo si Microsoft pentru castigarea fidelitatii, si a clicurilor de mouse, ale celor care navigheaza pe Internet. Cautarea este una dintre cele mai populare activitati online, iar aceste mari companii fac tot posibilul pentru a se dovedi loiale si folositoare pentru utilizatori. Cautarea este strans legata si de piata publicitatii online: veniturile generate de publicitatea prin motoare de cautare vor atinge o suma intre 2 si 4 miliarde $ anul acesta, conform site-ului CNET News.



"Aici se va da batalia viitorului in ceea ce priveste cautarea online", spune Charlene Li, analist pentru Forrester. "Va fi vorba de cine ofera informatia cea mai proaspata, in modul cel mai usor de utilizat pentru oameni".



Google este liderul traditional al cautarilor online, studiile aratand ca 51% din totalul cautarilor se fac prin acest site, si numai anul trecut a inregistrat un profit de 105 milioane $. Acest lucru nu il putea lasa indiferent pe omul obisnuit sa fie liderul pietei de software: Bill Gates.



La aproape zece ani de cand popularul sistem de operare Microsoft Windows s-a vazut amenintat de aparitia unui browser pe nume Netscape, problema rezolvata apoi prin integrarea gratuita in Windows a browser-ului Internet Explorer, cei de la Microsoft se vad in situatia de a fi dominati net pe un alt domeniu, cel al cautarii online.



Gigantul software reactioneaza insa agresiv. Specialistii Microsoft lucreaza la un motor de cautare performant, care va fi integrat probabil in viitoarea versiune a Windows, anuntata pentru anul 2006, a declarat Yusuf Mehdi, vicepresedinte la Microsoft, intr-un interviu pentru ziarul Los Angeles Times.



Mehdi este de parere ca motorul de cautare produs de Microsoft va ataca o problema serioasa pe care software-urile de cautare o au in momentul de fata: accesibilitatea informatiei.



"80% din ce este disponibil pe Internet nu poate fi atins de motoarele de cautare. Exista informatii in baze de date private, precum Lexis-Nexis sau Factiva. Iar daca esti abonat la un ziar, un motor de cautare nici macar nu iti va gasi informatiile din arhiva acelui ziar", a spus Mehdi.



Intrebat daca intentia Microsoft de a include noul motor de cautare in interfata Windows nu este o mostra de concurenta neloiala fata de alte companii din domeniul cautarii, Mehdi a negat. "Noi vedem Windows ca pe o platforma deschisa. Totdeauna am permis utilizatorilor Windows sa foloseasca ce motor de cautare doresc, si vom continua sa facem la fel. Daca oamenii prefera un anumit motor de cautare, il pot folosi pe Windows. Noi nu o sa facem nimic sa ii impiedicam."





S-a deschis un nou front: China



Una dintre cele mai atractive piete din lume pentru rivalii cautarii online este China. Conform datelor prezentate de guvernul chinez, numarul de utilizatori de Internet este estimat sa creasca la 111 milioane pana la sfarsitul acestui an, in crestere cu 30 de milioane fata de anul trecut.



Aceasta evolutie ar face din China a doua tara din lume, dupa Statele Unite, unde exista in prezent 200 de milioane de oameni care intra pe Internet de acasa, conform unui studiu al Nielsen/Net Ratings.



O piata gigant precum China nu putea ramane neinteresanta pentru rivali ca Yahoo si Google. Cele doua companii si-au aratat interesul pentru castigarea a cat mai multi clienti pentru motoarele de cautare, iar in ultimul an au inceput sa faca achizitii pentru a-si consolida pozitiile pe piata.



Chiar in urma cu o saptamana, Yahoo a anuntat lansarea unui nou site de cautare web pentru utilizatorii chinezi. Site-ul, denumit "Yisou" (care, in chineza, inseamna "numarul 1"), va fi diferit de site-ul Yahoo in limba chineza prin faptul ca va fi destinat in exclusivitate cautarilor online, a declarat un purtator de cuvant al companiei.



"Lansarea Yisou ne va ajuta in extinderea noastra rapida pe piata cautarilor web din China", a spus si David Lu, vicepresedinte al Yahoo North Asia.



Yahoo China, o divizie a companiei mama Yahoo Inc, a cumparat anul trecut un site de cautare autohton, numit 3271, in schimbul a 120 de milioane $.



Google este si el prezent pe piata chineza inca din anul 2000. Analistii considera ca utilizatorii de Google din China sunt persoanele mai educate, in general vorbitoare de limba engleza. Un alt site dedicat cautarii, Baidu, este considerat a avea un public tinta mai putin elitist. Google a achizitionat saptamana trecuta un numar de actiuni ale Baidu, insa fara sa ajunga sa detina majoritatea.



Aceste ultime investitii de partea Google si Yahoo au impartit piata chineza a cautarii online in mod diferit, spun analistii. Daca inainte competitia principala era intre Google si Baidu, acum rivalitatea se va purta intre "echipele" Google-Baidu si Yahoo-3271.





Competitia se mentine si in privinta e-mailului gratuit



Rivalitatea intre marile companii este la fel de aprinsa si in domeniul e-mail-ului gratuit. Cei care au "turnat gaz peste foc" sunt nou-venitii pe aceasta piata, cei de la Google, care au anuntat ca vor oferi conturi gratuite de e-mail cu spatiu de stocare de 1 Gigabyte (1.000 MB). Anuntul, facut cu putin timp inainte de Ziua Pacalelilor, 1 aprilie, a fost luat ca o gluma de majoritatea mass-media, insa reprezentantii Google au declarat ca este totusi vorba de o intentie cat se poate de serioasa.



Acest lucru s-a confirmat repede, pentru ca Google a anuntat ca a ales un numar limitat de utilizatori pentru a testa noul serviciu de e-mail, intitulat Gmail. Lucrurile erau deja atat de serioase, incat competitia a trebuit sa se adapteze din mers.



Recent, Yahoo a marit spatiul de stocare pentru toate conturile de e-mail gratuite de la 4 MB la 100 MB, oferind in plus posibilitatea de atasare de fisiere cu marime de pana la 10 MB. Casuta postala de la Yahoo este de 10 ori mai mica decat cea oferita de Google. Totusi, Yahoo a implementat deja schimbarea pentru toate conturile sale, in timp ce Google de-abia o testeaza pe un numar limitat de utilizatori.



De asemenea, si serviciul Hotmail detinut de Microsoft a anuntat schimbari. Dupa ce initial presa aflase ca Hotmail intentioneaza sa ofere 25 de MB gratuit fiecarui utilizator de e-mail, fata de doar 2 MB in prezent. Recent o alta cifra a fost avansata. De 10 ori mai mult, adica 250 de MB, plus posibilitatea de a trimite atasamente de pana la 10 MB. Chiar si asa, spatiul din inbox-ul Hotmail tot ar reprezenta doar un sfert din cel oferit de Google. Lansarea noului serviciu Hotmail, cu 250 de MB de spatiu, este prevazuta pentru toamna acestui an.



Yahoo si Hotmail au inregistrat in luna mai a acestui an 40 de milioane, respectiv 34 de milioane de utilizatori unici ai conturilor de e-mail, conform Nielsen/NetRatings. Pentru o oferta cat mai completa, cele doua companii ii au in vedere si pe utilizatorii care sunt dispusi sa plateasca pentru serviciile de e-mail.



Cea mai buna oferta contra-cost este deocamdata cea a companiei Yahoo. In schimbul unei taxe anuale de 20 $, Yahoo pune la dispozitia platitorului o casuta postala fara reclame si cu un spatiu de stocare confortabil, de 2 Gigabytes.



Aceasta oferta este chiar mai buna decat cea a serviciului Gmail de la Google, spun oficialii Yahoo. Facilitatile in plus ar fi posibilitatea de a downloada mesajele e-mail cu programe de tip "e-mail client" (de exemplu, Outlook Express) si o mai buna filtrare a mesajelor nesolicitate de tip "spam", spun cei de la Yahoo.



Conform Washington Post, si Microsoft pregateste un nou pachet contra cost pentru utilizatorii Hotmail. Un cont cu capacitate de stocare de 50 MB va costa 40 $, in timp ce unul de 100 MB va costa aproximativ 60 $ anual. Informatii de ultima ora arata insa ca Hotmail va cere doar 19,95 $ pe an pentru un spatiu de 2 Gigabytes, ceea ce ar insemna o oferta aproape identica cu cea a rivalilor de la Yahoo.





Instant Messaging contra cost, o idee proasta



Un business care nu s-a dovedit prea profitabil pentru marile companii este cel al Instant Messaging-ului (IM) contra-cost. Yahoo a renuntat recent la pachetul de servicii Yahoo Messenger pentru business, anuntand ca se va concentra pe marirea bazei de utilizatori ai serviciului gratuit.



Yahoo oferea facilitati in plus pentru serviciul business, cum ar fi incriptarea mesajelor, arhivare sau suport tehnic non-stop. Se pare insa ca baza de clienti vizata, companiile, au preferat mai degraba sa se multumeasca cu un messenger mai simplu, dar mai ieftin.



Si AOL a anuntat ca va renunta la un serviciu similar, pentru a se concentra pe messengerul gratuit. In schimb, se pare ca Microsoft nu are intentii asemanatoare.



Gigantul software lucreaza in prezent la un soft de comunicare instant pentru sectorul business. Luna trecuta, Microsoft a anuntat ca este gata versiunea beta a softului Live Communications Server 2005, care ofera acces autentificat si securizat la servicii de mesangerie instant pentru utilizatorii mobili. Totusi, se pare ca si Microsoft este in cautare de parteneri care sa sustina din punct de vedere financiar acest proiect.



Compania de cercetare IDC a estimat ca in anul 2005 aproximativ 255 de milioane de oameni vor folosi servicii de comunicare instant la serviciu, ceea ce reprezinta de aproape 4 ori mai mult in comparatie cu anul 2002, cand numai 65 de milioane de persoane comunicau prin aceasta metoda la locul de munca. Cu toate acestea, majoritatea utilizatorilor foloseau, si vor folosi, programe gratuite din diverse surse, cele mai des intalnite fiind Yahoo, AOL si Microsoft, se mai arata in raportul IDC.





O idee pentru viitor: publicitatea contextuala



Cautarea online poate avea aplicatii cu efecte nebanuite pentru bugetele companiilor din acest domeniu. Google a inteles acest lucru si a pus la punct o tehnologie, botezata "publicitate contextuala", care ar putea reprezenta urmatoarea idee inovatoare in industria publicitatii online. Nu este exclus ca rivalii de la Yahoo si Microsoft sa se arate foarte interesati de aceasta tehnologie, poate chiar mai curand decat ne asteptam. Insa in ce consta ea mai exact?



Daca un prieten va trimite un mesaj in care va povesteste despre vacanta pe care a petrecut-o in Grecia, aveti mari sanse ca alaturi de textul mesajului sa vedeti o reclama la o agentie de turism. In schimb, daca mesajul ar fi despre noua camera foto digitala a prietenului, la pachet cu mailul veti primi probabil si o reclama la unul dintre producatorii de camere digitale.



Google cauta in textul mesajelor e-mail trimise catre conturile Gmail dupa cuvinte cheie. Daca identifica in mesaj anumite cuvinte, tehnologia face in asa fel incat in momentul in care destinatarul deschide e-mailul respectiv, alaturi i se afiseaza si o reclama contextuala.



Publicitatea apare alaturi de mesajele primite de utilizatorii Gmail. Cel care a trimis mailul nu trebuie neaparat sa foloseasca acelasi serviciu.



Raspunsul dat de Google in fata numeroaselor critici primite la anuntarea acestei tehnologii a fost ca nu incalca in nici un fel dreptul la intimitate al persoanelor care folosesc e-mailul. Cautarea in mesaje este efectuata de computere, care nu fac decat sa identifice cuvinte cheie, fara sa inteleaga despre ce e vorba efectiv in textele respective.



Serviciul are si o alta facilitate interesanta. Google a creat un fel de "CNA electronic", adica o tehnologie care are rolul de a identifica mesajele cu tenta negativa, precum si cele din domenii mai sensibile (gen sex, arme, droguri), in scopul de a le exclude de pe lista mesajelor care sunt asociate cu reclame.



"Dorim ca publicitatea sa fie oarecum inocenta", a declarat Susan Wojcicki, director de management al produselor la Google. "Exista unele subiecte pe care nu le dorim asociate cu publicitatea".



Google a decis sa nu includa in serviciul Gmail nici publicitate pentru site-urile de anunturi matrimoniale, una dintre cele mai infloritoare afaceri online in Statele Unite.



De asemenea, Gmail nu va face publicitate pentru mesajele in care diverse produse sunt criticate. Daca cineva vi se plange intr-un e-mail de proasta calitate a masinii sale, este foarte putin probabil ca firma producatoare a acelui tip de masina sa vrea ca dumneavoastra sa vi se arate chiar o reclama la produsul sau, langa e-mail-ul cu tenta negativa.



Ziaristii de la New York Times au testat inteligenta computerelor Google care iau decizii in privinta publicitatii din e-mail, si au obtinut cateva rezultate interesante.



Un mesaj in care era vorba de cumpararea unei case noi a fost acompaniat de doua reclame la site-uri care ofera locuri de munca in zona New York, desi in text nu se spunea nimic despre locuri de munca. Totusi, in finalul sau exista o semnatura care continea o adresa postala din New York.



O alta reclama a fost pe punctul de a deveni nepoliticoasa, comenteaza ziaristii de la New York Times. In textul e-mailului era vorba despre o reuniune a unor fosti elevi de liceu, in care unul dintre ei spunea "a fost grozav sa te reintalnesc pe tine si pe sotia ta". Reclama alaturata apartinea unui producator de cosmetice: "Scapa de celulita. Descopera-te mai supla si mai fericita".



Chestionata asupra motivului acestei intamplari, Susan Wojcicki, reprezentant al Google, a spus ca nu stie ce sa raspunda. Ea a explicat ca uneori tehnologia nu poate face fata diverselor sensuri si ambiguitati ale limbii.



Acest proces automatizat poate, deci, sa returneze rezultate arbitrare si ilogice. De exemplu, un alt mesaj testat, care continea idei despre filmul "Shrek 2", bowling, o camera digitala Fuji si o vacanta in Aruba, a fost afisat cu trei reclame la camerele Fuji, dar nici una pentru celelalte teme.



Tehnologia este insa de-abia la inceput, si exista destul loc si timp pentru perfectionare. Google detine suprematia deocamdata, atat in privinta publicitatii contextuale, cat si in ceea ce priveste totalul cautarilor online la nivel mondial, dar rivalii Yahoo si Microsoft sunt in apropiere, asteptand un pas gresit. Cine il va face primul, ramane de vazut.



mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO