Business Hi-Tech

Mentor Gaming: Tinerii din Romania adora pokerul

04.09.2006, 21:30 31

Barbat, cu o varsta intre 25 si 45 de ani, utilizator de Internet, pasionat de poker, pariuri sportive sau loterie, care dispune lunar de un buget de cateva zeci de euro pentru gambling. Acesta este "portretul-robot" al utilizatorului roman de jocuri de noroc online, creionat in urma unor cercetari de piata, a vizitelor la cazinourile land-based si discutiilor cu investitori de pe piata locala de reprezentantii Mentor Gaming, compania care a decis ca Romania, alaturi de tarile din regiune, reprezinta o oportunitate prea mare de crestere pentru a nu investi acum in dezvoltarea pietei. De la zero acum, la cateva sute de milioane de euro in cativa ani, daca business planul Mentor se va dovedi corect.
"Noi am venit in Romania initial doar cu gandul de a face dezvoltare de produse (software)", admite Alon Peled, CEO Mentor Gaming. Dar, continua el, "dupa o cercetare a pietei am descoperit ca Romania este un paradis pentru oamenii de afaceri, cu foarte multe oportunitati. Am avut si o serie de intalniri si cercetari ale pietei, dupa care am hotarat sa ne extindem prezenta in Romania." Compania are deja 12 angajati la Bucuresti, iar numarul acestora se va tripla in urmatorii doi ani, urmand ca, ulterior, de aici sa fie coordonate si activitatile de marketing din regiune. Biroul de la Bucuresti va gestiona atat activitatile legate de localizarea (traducerea si adaptarea) solutiilor software, cat si de imbunatatirea si dezvoltarea unora noi. Per total, investitiile Mentor Gaming in piata regionala de gambling ar putea ajunge la 14 milioane de euro.
De ce Romania? Motivele sunt mai multe, spune Alon Peled, si tin de diversele aspecte ale afacerii. "Carligul" care a adus Mentor Gaming in Romania l-au reprezentat calitatea (pregatirea) oamenilor si costurile mai mici in comparatie cu alte tari, chiar daca salariile au crescut si cresc destul de repede. Dupa aceea, pe masura ce au ajuns sa cunoasca piata, s-au convins ca aici se gasesc toate elementele puzzle-ului care pot face din afacerea cu jocuri online un mare succes. "Exista inca provocari pe piata, pentru ca nu e neaparat foarte simplu sa faci afaceri in Romania, insa acestea sunt minore in comparatie cu oportunitatile existente", spune, convins, seful Mentor Gaming.
Un motiv puternic de atractie, mai ales pentru un investitor din industria gambling-ului, l-a reprezentat faptul ca "pe piata din Romania se misca foarte multi bani, un numar ridicat de oameni de afaceri venind aici pentru a face investitii in domeniul imobiliarelor. Oricum, in Romania sunt foarte multi oameni cu bani, si nu este vorba doar de straini", dupa cum spune Alon Peled.
Dar planul de afaceri Mentor Gaming nu se bazeaza in niciun caz doar pe oamenii cu foarte multi bani.
Din cercetatarile realizate de companie, dar si din discutiile avute cu potentiali investitori oficialii Mentor au sesizat o serie de caracteristici ale pietei locale. Tinerii romani adora pokerul, spune Peled, si aceasta pentru ca ei il leaga mai putin de noroc, ci mai mult de abilitate, de inteligenta in joc. Cand vine vorba de poker, romanii au incredere in capacitatile lor si de aceea le place mult acest joc. La fel, un alt segment de piata in care romanii baga multi bani este cel al pariurilor sportive. Concluzia? "Pokerul, pariurile sportive si loteria vor avea cel mai mare succes in Romania", afirma seful Mentor Gaming.
Pentru ca e vorba de bani, compania nu se limiteaza la concluziile enumerate pana acum pentru a lua o decizie. "Cand intram pe o piata, ii studiem toate aspectele, inclusiv comportamentul utilizatorilor, si aceasta in amanunt", detaliaza Peled.
Astfel ca, pe masa managerilor din companie exista un fel de portret-robot al potentialului jucator roman. "Principala caracteristica a acestuia este ca e un barbat intre 25 si 45 de ani, care va cheltui aproximativ 70 de euro pe luna pe jocuri de noroc. Un investitor roman cu care suntem in discutii estima ca suma va fi mai degraba de 100 de euro, insa noi preferam sa fim pesimisti, si sa spunem 70 de euro", afirma Alon Peled. Conform estimarilor lui, in cativa ani, circa 10-20% din utilizatorii de Internet din Romania vor ajunge utilizatori ai platformelor de jocuri online. Conform estimarilor realizate de companiile romanesti de profil, la sfarsitul acestui an, in Romania vor exista aproximativ 5 milioane de utilizatori ai Internetului.
Cum e firesc, o calitate esentiala a tipului de client vizat de platformele Mentor Gaming este abilitatea de a utiliza un calculator si de a intra pe Internet. De aici apar, de altfel, si diferentele intre diferitele categorii de pasionati ai jocurilor de noroc. Cei care merg si joaca la Loteria Nationala nu au, de regula, un PC acasa, subliniaza Peled. "De aceea, in Romania ne uitam mai ales la tineri. Este drept, acest lucru nu se intampla in alte tari, acolo unde penetrarea Internetului si a PC-urilor este mare", adauga el.
Compania e insa mai putin optimista cand vine vorba de publicul feminin,. "Femeile joaca de regula la bingo si la loterie - este un lucru demonstrat peste tot in lume, insa cred ca in Romania va mai dura un pic pana vom atrage acest tip de public", e de parere Peled.
Totusi, si studiile au limitele lor, mai ales intr-o industrie cum e cea a jocurilor de noroc. "Cercetarile arata ca nu exista nicio conexiune intre cat castiga si cati bani joaca cineva", explica Alon Peled. Studiind si comportamentul "romanului tipic, obisnuit", compania a sesizat ca acestuia nu ii place sa piarda bani, dar nici sa joace, pentru ca este un personaj foarte putin spontan. Cu toate acestea insa, slot-machine-urile de la micile cazinouri land-based, de exemplu, sunt mai mereu pline. "Este chiar foarte multa lume acolo", noteaza reprezentantul Mentor Gaming, care nu uita sa precizeze: oamenii platiti mai slab reprezinta publicul predilect al cazinourilor land-based.
Care va fi reactia utilizatorilor din Romania la noutatea adusa de jocurile de noroc online? Compania estimeaza ca aceasta va fi similara cu cea intalnita in intreaga lume. Mai exact, atunci cand apare un asemenea site, utilizatorii vor juca intai varianta demo a jocurilor, sa vada daca acestea functioneaza, cum se "comporta". Un utilizator poate petrece chiar si doua luni jucandu-se doar varianta demo a unui joc si exista si oameni care vor juca asa toata viata doar fara a juca vreun ban pe site. Exista insa si utilizatori care, dupa ce joaca o vreme, vad cum merge, incearca sa "simta" site-ul, se simt la un moment dat norocosi si vor sa puna niste bani pe site. Apare un moment in care un utilizator se simte puternic, are incredere in el si atunci incepe prin a paria 10, 20 de dolari. Aceasta este o perioada foarte importanta pentru el, spun reprezentantii companiei: sa vada ca daca castiga primeste banii, iar daca pierde, site-ul ii ia exact cati bani a pierdut. Astfel, el capata incredere, dupa care joaca sume si mai mari si ajunge sa se stabilizeze la o suma fixa, pe care, de regula, o va juca luna de luna.
Insa, exact acest aspect legat de bani reprezinta o problema pentru Mentor Gaming, in conditiile in care, pe de o parte, marii procesatori internationali de plati online se feresc de operatiunile de plata initiate din Romania, iar, pe de alta parte, nici romanii nu au, in general, incredere in plata cu cardul pe web.
Luand in calcul aceasta situatie, Mentor Gaming a identificat o serie de solutii pentru piata din Romania, care tin cont nu doar de probleme legate de platile online cu cardul, ci si de specificul clientilor de pe piata locala. "Ma refer la faptul ca, din studiile noastre si cercetarile disponibile a rezultat faptul ca romanul e foarte precaut si vrea sa fie sigur atat ca banii lui ajung la noi, cand isi alimenteaza contul, dar si ca banii ajung la el daca va castiga ceva. Pregatim de aceea o solutie de plata foarte traditionala, primara, pentru piata romaneasca, despre care nu va pot furniza insa, in acest moment, mai multe detalii", a spus Alon Peled.
De alfel, el admite ca depinde de foarte multi factori ce grad de succes vor inregistra ofertele de jocuri de noroc online. Iar un alt aspect important este felul in care vor fi atrasi utilizatorii catre Internet.
La inceput, este foarte probabil ca site-urile de gambling online sa-si incurajeze utilizatorii sa inceapa sa puna in joc bani, oferind bonusuri. Spre exemplu, la un depozit de 50 de dolari, e posibil ca utilizatorul sa primeasca alti 50 de dolari, din partea companiei care opereaza site-ul, spune Peled, care e convins, pe de alta parte, ca un factor care va atrage si va mentine clientii acestor site-uri este faptul ca nivelul serviciilor pentru clienti va fi unul foarte ridicat.
Cum se va raspandi informatia despre site-urile de gambling online? In Bucuresti, cel mai probabil se va duce vestea in comunitatile de jucatori, mai ales pentru ca vorbim despre un loc mic, in care lucrurile, informatia circula foarte repede.
Mentor Gaming estimeaza de altfel ca jocurile online vor avea un mare succes printre jucatorii de poker, de exemplu, pentru ca acestia sunt foarte atasati de comunitatea lor (a jucatorilor de poker) si isi vor aduce si prietenii online. Platforma noastra de gaming permite ca la o masa sa fie pana la 10 oameni, care pot juca poker interactiv. Platforma le va permite sa comunice intre ei, printr-un chat, iar in plus se mai organizeaza si turnee, cu diferite premii. Sunt lucruri care ii vor atrage cu siguranta pe jucatorii de poker, spun reprezentantii companiei. Ei mizeaza si pe faptul ca pokerul online va deveni cu atat mai atractiv cu cat interfata va fi in limba romana, iar oamenilor le place sa aiba informatiile in propria lor limba, sa fie familiari cu ce se intampla. Luand drept etalon ce s-a intamplat in alte tari, compania crede ca un alt factor care poate atrage jucatorii este acela ca in cazul loteriilor online numarul de "concurenti" pe un joc este mai mic decat numarul jucatorilor la o loterie nationala, astfel ca sansele unui castig sunt mult mai mari.
Insa, oricat de puternic si ce mare acoperire ar avea "telefonul fara fir" dintre jucatorii de poker, compania nu intentioneaza sa lase lucrurile sa mearga de la sine. Mai ales pentru ca in Romania un avantaj il reprezinta faptul ca media online este foarte ieftina. "Ceea ce este aur curat pentru afacerea noastra!", nu se fereste sa exclame Peled. Dupa care, totusi, detaliaza: "Bineinteles, spunem ca este ieftin, prin comparatie cu preturile din Marea Britanie, Spania sau SUA. Insa in Romania iti poti asigura exclusivitatea pe media online chiar pentru un an si jumatate de acum incolo. In plus, este foarte usor sa faci promovare: o data pentru ca media nu este atat de scumpa si locul este mic, iar pe de alta parte romanii au incredere in media. Deci. puzzle-ul e usor de realizat."
Unde vor fi promovate platformele de gaming online? Este clar ca primul vizat este Internetul, spun reprezentantii Mentor Gaming, pentru ca romanii au incredere si in web. Apoi urmeaza canalele traditionale: outdoor, radio - estimat a fi un segment foarte puternic, presa traditionala, dar si alte canele, despre firma nu a dorit sa ofere detalii. Pe langa aceasta, sustin oficialii companiei, PR-ul este foarte important pentru aceasta industrie.
Oficialii Mentor Gaming nu isi fac probleme nici in ceea ce priveste cel mai important aspect al planului lor de afaceri: investitorii, oamenii care sa creada in aceasta afacere si care sa bage bani in ea. Pe scurt, motivatia suna astfel: in industria noastra ai oricand posibilitatea de a deveni multimilionar.
"Industria gamblingului este una agresiva, care are foarte multi bani si in care oportunitatile de afaceri sunt extraordinare. Statisticile arata ca ratele de profit din gambling nu se compara cu nicio alta industrie, nici macar cu imobiliarele", spune, convins, Alon Peled.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO