Business Hi-Tech

Nokia, numarul castigator

05.07.2000, 00:00 17



"Connecting people, disconnecting family!", proclama, pe un ton usor sarcastic, un tanar finlandez, client traditional al unei cafenele Internet din Helsinki. Intr-o tara in care numarul celularelor pe cap de locuitor depaseste cu mult media europeana, Nokia este un adevarat monument national, pe care uneori iti poti permite chiar sa-l ironizezi. "Toata lumea are un Nokia - reia acelasi tanar. Eu unul am chiar doua. Asta ii cam supara pe parintii mei".

Nokia a fost clasata recent de saptamanalul Business Week in fruntea clasamentului anual al celor mai bune companii din lume din sectorul high tech, mult inaintea gigantilor americani Cisco, Microsoft, TexasInstruments si AOL. Situata in luna decembrie a anului trecut pe primul loc in randul firmelor europene din punct de vedere al capitalizarii bursiere, Nokia a inregistrat in opt ani o crestere de 400 de ori a cursului actiunilor sale. Mai mult, alaturi de Coca-Cola si Nike, marca finlandeza este una dintre cel mai cunoscute din intreaga lume.

Inexistenta in ochii publicului in urma cu numai zece ani, Nokia a reusit un adevarat tur de forta schimbandu-si pur si simplu profilul. Unul cate unul, grupul si-a vandut majoritatea diviziilor, renuntand la activitatile sale din sectorul chimiei, al productiei de pneuri, de hartie, de cabluri industriale si de televizoare. O reconversie brutala pentru aceasta companie cu o istorie de o suta de ani (specializata la inceput in productia de hartie si, mai apoi, de cizme din cauciuc !) care a suferit din plin efectele recesiunii de la inceputul deceniului zece, cauzate de prabusirea URSS - principalul partener comercial al Finlandei la acea vreme. Sub acest soc, singura sansa de salvare pentru industria locala ramane specializarea in cateva sectoare de varf, putin exploatate de alte tari.

In 1992, noul presedinte al grupului Nokia, Jorma Ollila, cedeaza toate activitatile societatii, exceptand cele din sectorul telecomunicatiilor. Pariul se dovedeste in scurt timp a fi inspirat: compania nu trebuie sa gestioneze nici o mostenire tehnologica (spre deosebire de Motorola - liderul mondial la acea vreme). Abandonand din start telefonia fixa, Nokia isi concentreaza toate eforturile in dezvoltarea telefoanelor celulare. Grupul adopta imediat noul standard digital GSM (Global System for Mobiles) care abia fusese elaborat de laboratoarele europene. Totul se desfasoara apoi intr-un ritm accelerat. Finlandezii descopera o adevarata pasiune pentru telefoanele mobile, transformand un obiect destinat initial unei elite intr-un bun de consum pe scara larga. Grupul Nokia - adevarat profet in tara sa - isi lanseaza celularele pe piata mondiala. Uzinele sale se implanteaza in toate colturile lumii. "In urma cu zece ani, 50% din vanzarile de telefoane Nokia se realizau pe piata interna. In prezent, doar doua procente din produsele noastre sunt destinate Finlandei", declara Riita Mard, director de comunicare in cadrul companiei, care adauga: "Numai in China vindem in prezent cam 1,5 milioane de telefoane lunar". Potrivit ultimelor estimari, din fiecare zece telefoane mobile fabricate in lume, trei sunt produse in uzinele Nokia. Evident, conducerea companiei este in al noualea cer. In luna aprilie, firma a anuntat o crestere a profiturilor de 76% in primul trimestru al acestui an. Acesta a fost al saptelea trimestru consecutiv in care rezultatele grupului au depasit chiar si cele mai optimiste previziuni ale specialistilor. "Noile tehnologii si serviciile pentru telefonia celulara cunosc in prezent o expansiune fara precedent nu numai in tarile dezvoltate ci si in regiunile asa-zis emergente. Or Nokia este lidera in ambele domenii", declara presedintele Jorma Ollila. De la 520 de milioane in prezent, Nokia se asteapta ca numarul abonatilor la telefonia mobila sa depaseasca un miliard inainte de sfarsitul anului 2002. Compania este decisa sa-si mentina avansul concentrandu-si eforturile, de aceasta data, catre dezvoltarea celei de-a treia generatii de telefoane celulare si a Internetului mobil. Chiar si aici, Nokia pare in masura sa-si impuna pozitia de lider. "Internetul fara fir va deveni in scurt timp o realitate curenta in vietile oamenilor, iar Nokia este pregatita sa joace un rol important pe aceasta noua scena", sustine Ollila.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO