♦ Anul trecut, valoarea pieţei foto din România a ajuns la 23 milioane euro, plus 20% comparativ cu 2021 ♦ Vânzările aparatelor foto de tip DSLR vor continua să scadă anual cu circa 25%.
Vânzările aparatelor foto de tip mirrorless, care îmbină dimensiunile reduse ale aparatelor foto compacte cu funcţiile şi performanţele unui DSLR, se află în continuă creştere pe plan local, înregistrând anual un avans de circa 30%, compensând şi depăşind chiar scăderea livrărilor aparatelor de tip DSLR, care se situează la aproximativ 25%, conform estimărilor reprezentanţilor locali ai companiei japoneze Canon, unul dintre cei mai mari producători de echipamente foto-video la nivel global. În prezent, segmentul aparatelor foto cu obiective interschimbabile (DSLR şi mirrorless) reprezintă peste 80% din piaţa totală de profil din România, care anul trecut s-a situat la circa 34.000 de unităţi ca volum şi la 23 de milioane de euro ca valoare, în creştere cu 20% faţă de 2021.
„Este o tendinţă foarte clară de schimbare de tehnologie. Cea mai vizibilă este în zona aparatelor profesionale. DSLR-ul scade ca număr de unităţi şi este compensat de creşterea segmentului de mirrorless, tehnologie mai uşor de folosit de către utilizatorul final. Echipamentele sunt mai mici ca dimensiuni, mai versatile şi au acces la ele din ce în ce mai mulţi prosumatori, nu cei care sunt neapărat profesionişti, deci nu cei care fac bani din vânzarea de fotografii sau de video, ci cei care trec de la folosirea smartphone-ului la un aparat foto, atât în zona de fotografie mai artistică, dar şi pe segmentul de vlogging care a luat avânt destul de mult“, a declarat pentru ZF Petronius Secăreanu, director general pentru Canon în România.
El a adăugat că fenomenul „social media“ a dus practic la creşterea segmentului mirrorless, în detrimentul DSRL-ului.
„Ultimele noastre lansări de produse, mai ales mirrorless, s-au dus în zona asta de vlogging şi îmbină atât foto, cât şi video şi audio, astfel încât ca vlogger să ai o tehnologie completă. Într-un singur produs ai foto, video şi tehnologie automatizată vizavi de autofocus care este mult mai versatil, inclusiv dacă vorbeşti de subiecte în mişcare, plus partea de audio care a crescut mult în calitate - deci nu mai trebuie microfoane externe şi alte dispozitive suplimentare ca să faci un material de calitate şi care să poată fi rapid postat pe social media. Social media a tras mult în zona asta, adică a susţinut creşterea segmentului de mirrorless în detrimentul DSRL-ului, care nu avea facilităţile astea atât de bine înglobate într-un singur produs. DSLR-ul per se era mai degrabă foto, iar dacă vroiai video de calitate trebuia să te duci mult în zona pro, iar partea de sunet era cel mult să zicem decentă, dar îţi trebuiau nişte accesorii externe ca să ai materialul complet de calitate.“