Business Hi-Tech

"Cine da mai mult?" Piata licitatiilor online isi cauta un castigator

06.10.2004, 00:00 41



Site-ul eBay este cel mai mare bazar virtual din lume, locul unde se organizeaza anual licitatii online in valoare de miliarde de dolari. Desi au intrat, pe rand, in competitie cu eBay, companii precum Amazon.com sau Yahoo a trebuit sa se recunoasca invinse. Exista insa cativa rivali care sunt hotarati sa isi vanda pielea foarte scump, chiar daca doar pe unele sectoare din piata, comenteaza Wall Street Journal.



Surprinzator, eBay are de infruntat o competitie in crestere din partea unor companii de dimensiuni mai reduse, dar care activeaza pe domenii bine determinate. Desi eBay, care are peste 20 de site-uri in toata lumea, ramane cea mai raspandita retea pentru tranzactii online, cativa jucatori mai mici au inceput sa ii faca concurenta pe domenii precum vanzarea de automobile sau de bilete la spectacole.



"eBay are o afacere minunata, insa nu poti sa oferi totul tuturor in acelasi timp", spune Eric Baker, presedintele companiei StubHub, care concureaza eBay in intermedierea vanzarilor de bilete la evenimente sportive, spectacole, concerte si alte tipuri de evenimente.



Compania StubHub s-a deschis acum patru ani, in San Francisco, si si-a construit incet-incet un public fidel care revine pe site pentru a cumpara bilete la concerte si evenimente sportive, precum si alte evenimente artistice. La inceputul lunii august, eBay lista aproximativ 50.000 de oferte de vanzare pentru bilete la evenimente, in timp ce StubHub afirma ca avea o oferta cel putin dubla, scrie Wall Street Journal. De pilda, eBay gazduia 17 licitatii de bilete la un concert din Chicago de la inceputul lunii septembrie si 248 de bilete la turneul de tenis US Open. In acelasi timp, pe site-ul StubHub se ofereau spre vanzare 56, respectiv 369 de bilete la aceste evenimente.



Oficialii StubHub sunt de parere ca site-ul lor gazduieste mai multe oferte de vanzare de astfel de bilete deoarece compania percepe comision numai pentru biletele care chiar sunt vandute, in timp ce eBay taxeaza si biletele care sunt listate dar in final nu se vand. StubHub are un comision de 15% din valoarea biletelor listate, pentru vanzatori, si de 10% pentru cumparatori; eBay ia bani numai de la vanzatori, o taxa de afisare care variaza intre 30 de centi si 4,80 dolari (in functie de pretul cerut pe obiectul listat) si un comision dupa realizarea vanzarii care porneste de la 5,25% si urca in functie de pretul de vanzare.



In ciuda faptului ca au spre vanzare bilete din mai multe domenii, clientii StubHub nu vand la fel de multe bucati ca cei de pe eBay, scrie Wall Street Journal. Eric Baker, presedintele StubHub, spune despre compania sa ca va vinde bilete in valoare "de peste 100 milioane de dolari" anul acesta, iar veniturile pe care le va obtine din comisioane vor atinge cam un sfert din aceasta suma, putin peste 25 de milioane de dolari. Spre comparatie, eBay declara ca abonatii sai au vandut bilete in valoare de 338 de milioane de dolari anul trecut.



eBay are de infruntat un rival important si pe piata sa cea mai lucrativa, daca ne luam dupa valoarea totala a produselor vandute de abonati, aceea a vanzarilor de automobile la mana a doua. Competitia vine din partea site-ului specializat pe acest domeniu AutoTrader.com, detinut de trustul media american Cox Enterprises Inc. Pe site-ul eBay sunt listate intre 30.000 si 40.000 de masini la mana a doua, mult mai putine decat cele 2,7 milioane pe care AutoTrader sustine ca le ofera cumparatorilor.



EBay afirma totusi ca nu este corecta o asemenea comparatie, deoarece proprietarii de masini folosesc serviciile eBay pentru intreg procesul de vanzare, in timp ce AutoTrader este un simplu serviciu de afisare a ofertelor (vanzatorii si cumparatorii se inteleg in afara site-ului, in majoritatea cazurilor, iar sumele vehiculate in tranzactii nu trec in aceste cazuri prin conturile AutoTrader).



Chip Perry, directorul executiv AutoTrader, estimeaza ca site-ul va obtine venituri de peste 100 milioane de dolari anul acesta. EBay nu dezvaluie veniturile care provin din business-ul cu automobile, insa surse apropiate companiei au declarat pentru Wall Street Journal ca sumele sunt oricum mult mai mari decat cele obtinute de rivalul AutoTrader. EBay a dezvaluit totusi valoarea totala a masinilor vandute prin site-ul sau: in trimestrul al doilea al anului in curs, proprietarii au vandut masini in valoare de 2,45 miliarde de dolari.



In general, oficialii eBay sunt de acord cu faptul ca rivalii lor de pe Internet se descurca bine, dar se apara spunand ca acestia activeaza in special in "lumea offline" a comertului retail, adica site-urile lor nu sunt suficient de bine puse la punct pentru a completa tranzactiile, ci servesc mai mult ca loc de intalnire virtual intre vanzator si cumparator. "Competitie exista oriunde un cumparator poate sa cheltuiasca un dolar", spune Hani Durzy, purtator de cuvant al eBay.





Rivalii mai mici se implica mai mult



In schimb, competitorii lui eBay spun ca afacerile lor au succes pe domenii bine determinate pentru ca ei nu incearca sa fie "magazine universale", de unde poti cumpara absolut orice, asa cum este eBay.



StubHub vede chiar asemanari cu eBay in privinta unor functii de succes ale site-ului, cum ar fi modul de realizare a licitatiilor online (cu pret fix sau variabil), facilitarea tranzactiilor prin oferirea unor modalitati de plata cu carte de credit, sau faptul ca site-ul nu devine niciodata, in cursul tranzactiei, proprietarul obiectului vandut. Totusi, asemanarile se opresc aici, comenteaza Wall Street Journal.



Spre deosebire de eBay, StubHub nu are nici un mod pentru a afla identitatea utilizatorilor, nici macar o identitate virtuala (nume de cont de utilizator, care nu trebuie sa fie neaparat numele real), ceea ce expune cumparatorii unui risc suplimentar de a fi inselati. In plus, StubHub nu are un sistem de feedback, prin care utilizatorii sa isi poata da "note" unul altuia, sistem care functioneaza foarte bine pe eBay si ii claseaza pe utilizatori in functie de seriozitatea acestora in tranzactiile pe care le-au realizat de-a lungul timpului.



Totusi, StubHub se implica mai mult decat eBay cand vine vorba de garantarea tranzactiilor. Astfel, daca un cumparator nu primeste biletul cumparat, dintr-un motiv sau altul (intarzie posta sau este inselat de vanzator), StubHub va incerca sa cumpere bilete la fel sau mai bune la evenimentul respectiv, lucru pe care eBay nu il face.



De asemenea, StubHub pune conditia ca toate biletele sa fie transportate la destinatie in cel mult doua zile, prin Federal Express, si sustine ca are un sistem de urmarire a pachetului pentru a sti in permanenta unde anume se afla pe traseu. EBay nu impune nici un fel de conditie pentru felul cum se face transportul obiectelor tranzactionate.



Pe scurt, StubHub se implica mult mai mult in procesul de finalizare a tranzactiilor realizate pe site-ul sau, in comparatie cu eBay, insa Eric Baker spune ca acest lucru este necesar, avand in vedere ca biletele sunt o marfa mult mai perisabila decat, sa zicem, o masina la mana a doua.



Cei de la eBay afirma ca dovada succesului lor in businessul vanzarii de bilete consta in faptul ca valoarea totala a biletelor vandute este superioara in comparatie cu StubHub, si ca un procent mai mare din biletele oferite spre vanzare chiar ajung, in final, sa isi gaseasca un cumparator. "Daca biletele sunt listate dar nu se vand la fel de bine ca pe eBay, se poate spune ca StubHub este intr-adevar un bazar atat de eficient?", se intreaba Hani Durzy, reprezentant al eBay.





Google si Yahoo stau la panda



Intre timp, si rivalii cu nume mai rasunatoare incep sa concureze eBay pe domenii bine determinate. La cativa ani dupa ce lansase un site generalist de licitatii online care nu a prins la public, Amazon.com a devenit un loc de intalnire popular pentru micii comercianti interesati de carti, filme si muzica, chiar si la mana a doua. Asemenea tranzactii au inceput sa se dezvolte rapid dupa ce Amazon a hotarat sa ii lase pe utilizatori sa listeze si obiecte la mana a doua alaturi de cele noi, pe aceleasi pagini de Internet care beneficiau deja de un important capital de incredere din partea pietei.



Pe termen lung, amenintarile pentru reteaua eBay nu se opresc insa aici, comenteaza Wall Street Journal. Google, Yahoo si alte motoare de cautare ar putea sa concureze puternic eBay in cazul in care micii intreprinzatori, care reprezinta majoritatea publicului interesat de licitatiile online, se decid ca o metoda mai buna de a vinde si cumpara online sunt anunturile publicitare publicate langa rezultatele returnate de motoarele de cautare.



Totusi, analistii sunt de parere ca eBay va ramane cel putin in aceeasi pozitie solida pe acele sectoare de piata unde este deja lider - vanzarile retail de electronice, obiecte pentru colectionari etc - deoarece are cea mai exinsa retea de cumparatori si vanzatori.



"EBay si-a construit cea mai mare retea, cel mai repede", spune Carrie Johnson, analist la compania de analiza Forrest Research. "In plus, cumparatorii nu vor sa vina pe un site care nu ofera un numar suficient de mare de obiecte", a conchis ea.





eBay si problemele sale



In ciuda competitiei scazute pe piata generala a tranzactiilor online, unde este lider, eBay are de luptat cu rivali ambitiosi pe domenii precum:



Bilete la evenimente. StubHub.com spune ca oferta lor cuprinde orice fel de bilete, de la meciurile de fotbal american din NFL pana la concerte ale Christinei Aguilera, plus garantia ca utilizatorii isi vor primi biletele la timp, "amanunt" pe care eBay nu il ia in considerare.



Automobile. AutoTrader.com spune ca are listate mult mai multe masini la mana a doua decat eBay. In plus, metoda "online" (cumperi pe baza informatiilor oferite pe Internet) folosita de eBay nu este buna pentru majoritatea cumparatorilor de masini, spun cei de la AutoTrader.com, care prefera sa faca mai multe eforturi pentru a oferi posibilitatea cumparatorilor sa vada masinile inainte de a le achizitiona.



Imobiliare. Conducerea eBay spune ca site-ul a facut progrese mici pe piata de imobiliare. Reteaua de site-uri Realtors activeaza cu succes de cativa ani pe aceasta piata in Statele Unite.



Carti, muzica, filme. Analistii sunt de parere ca rivalul lui eBay, Amazon.com, beneficiaza de o retea de amatori de astfel de produse cu mai mare traditie si mai de succes decat eBay.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO