Business Hi-Tech

Recesiunea din Rusia, o „maşină de bani“ pentru echivalentul OLX-ului deţinut de Naspers în Rusia

Recesiunea din Rusia, o „maşină de bani“ pentru...

Autor: Oana Stupinean

21.03.2016, 00:00 1001

Anul trecut, gigantul sud-african Naspers, care activează pe pieţele de media şi comerţ electronic, a cumpărat acţiuni în valoare de 1,2 miliarde de dolari pentru a deţine controlul majo­ritar al site-ului rusesc de anunţuri Avito.ru, scrie Bloomberg.

Pariul de peste un miliard al Naspers vine pe fondul recesiunii financiare puternice care afectează în acest moment Rusia. Avito este un site care le permite utilizatorilor să cum­pere şi să vândă produse second-hand sau noi din toate cate­goriile: de la maşini, televizoare, cana­pele, haine. Evaluat la 2,4 miliarde de dolari, după achiziţia Naspers, Avito ar putea ajunge pe locul trei în clasamentul celor mai mari companii online din Rusia.

„Numărul vânzărilor second-hand online este în plină creştere în timpul crizei economice; preferăm să vindem obiectele pe care în mod normal le aruncam la gunoi. De asemenea, în această perioadă, tot mai mulţi oameni preferă să cumpere produse second-hand, decât să achiziţioneze unele noi“, a spus Fedo Virin, partener la firma de consultanţă Data Insight din Rusia.

Numărul listărilor de produse pe site-ul Avito a crescut cu peste 40%, din martie 2014, când rubla a coborât cu 50% faţă de dolarul american. Tensiunile dintre Ucraina şi Rusia şi scăderea barilului de petrol au trimis economia rusească în picaj.

Articolele de îmbrăcăminte pentru femei şi iPhone-urile folosite au fost cele mai cumpărate produse de pe site-ul rusesc, potrivit reprezentanţilor companiei.

În ultima lună a anului trecut, vân­zările Avito au crescut cu 70%, la 30 de milioane de dolari.

Jonas Nordlander şi Filip Engelbert au fondat Avito în 2007, acesta fiind o „clonă“ a site-ului american eBay. Din acel moment, Avito a devenit un site specializat în vânzarea de produse second-hand.

Grupul Naspers deţine pe plan local OLX.ro, cel mai mare jucător de pe piaţa de anunţuri online, dar şi Autovit.ro, cel mai mare jucător de pe segmentul de anunţuri auto. Naspers este şi acţionarul majoritar al eMag, cel mai mare magazin online local.