Business Hi-Tech

România a pierdut încă un operator de telecom în 2023: Lycamobile - cel mai mare operator virtual de telefonie mobilă din lume, şi-a închis operaţiunile din România, acuzând creşterea costurilor operaţionale. Subsidiara din România a grupului din Marea Britanie a acumulat pierderi de circa 60 mil. lei în 8 ani

Bogdan Belciu, partener şi cofondator al Valorem Management Consulting: Piaţa telecomuncaţiilor din România a fost şi rămâne una dintre cele mai competitive din Europa (şi nu numai…). Simplist s-ar putea afirma că este efectul prezenţei a prea mulţi operatori raportat la dimensiunea pieţei (număr de utilizatori) şi la puterea de cumpărare a românilor; problema este în realitate mai complicată pentru că în ultimii 15 ani în piaţă a fost tot timpul cel puţin un operator care a concurat foarte agresiv pe preţ.

Autor: Adrian Seceleanu

27.01.2024, 20:01 50489

La jumătatea anului 2023 operatorii virtuali de telefonie mobilă din România aveau o cotă de 0,2% din cele 24,3 milioane de cartele sim de telefonie mobilă, adică mai puţin de 50.000 de clienţi, conform datelor ANCOM.

Lycamobile, cel mai mare operator virtual de telefonie mobilă (MVNO) din lume, cu sediul în Marea Britanie, şi-a închis la finele anului trecut - după opt ani de la lansare - operaţiunile din România, acuzând creşterea costurilor operaţionale. „Lyca Mobile s-a lansat în România în urmă cu 8 ani. Din păcate, am luat dificila decizie de a închide Lyca Mobile România. Serviciile Lyca Mobile în România se vor închide pe 31 Decembrie 2023. În ultimii ani, costurile operaţionale au devenit tot mai mari, ceea ce ne-a deter­minat să luăm decizia dificilă de a ne închide afacerea în România“, conform anunţului publicat de companie. ZF a transmis întrebări către grup, solicitând detalii suplimentare, dar nu a primit niciun răspuns. Lycamobile şi-a lansat serviciile în România printr-un contract cu Telekom România Mobile, care i-a oferit acces la reţea.

Datele de la Finanţe arată că operatorul a avut pierderi an de an, iar din 2016 încoace compania a avut afaceri din ce în ce mai mici, simultan cu o creştere a datoriilor. Compania nu publică date despre evoluţia numărului de clienţi, însă datele Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), sugerează că firma avea doar câteva zeci de mii de clienţi. Mai exact datele ANCOM arată că la finele lunii iunie 2023 operatorii virtuali de telefonie mobilă din România aveau o cotă de 0,2% din cele 24,3 milioane de cartele sim de telefonie mobilă aflate în uz pe piaţa locală. Mai exact, asta înseamnă că Lycamobile şi Goil Services (Benefito Mobile), cei doi operatori virtuali de pe piaţa locală aveau aproximativ 50.000 de clienţi, iar Orange, Vodafone, Telekom şi Digi diferenţa până la 24,3 milioane.

E greu de spus că plecarea Lycamobile de pe piaţa din România este o surpriză, a comentat pentru ZF situaţia Bogdan Belciu, unul dintre cei mai cunoscuţi consultanţi din piaţă, care este partener şi cofondator al Valorem Management Consulting.

„Piaţa telecomuncaţiilor din România a fost şi rămâne una din cele mai competitive din Europa (şi nu numai…). Simplist s-ar putea afirma că este efectul prezenţei a prea mulţi operatori raportat la dimensiunea pieţei (număr de utilizatori) şi la puterea de cumpărare a românilor; problema este în realitate mai complicată pentru că în ultimii 15 ani în piaţă a fost tot timpul cel puţin un operator care a concurat foarte agresiv pe preţ - unii chiar asumându-şi pierderi foarte mari pe care nu le-au mai recuperat niciodată, iar consumatorii s-au obişnuit cu o reţea de calitate foarte bună la un preţ foarte mic (ARPU este printre cele mai mici din Europa - şi nu numai…), în timp ce evoluţia tehnologiei continuă să impună investiţii din ce în ce mai mari în reţea.“

„În acest context, nu este o supriză ieşirea unui operator din piaţă (cum este cazul Lyca) sau consolidarea pieţei în general“, a declarat Bogdan Belciu pentru ZF. „Modelul MVNO în sine însă nu este problema de fond - aceasta fiind contextul efectiv al pieţei locale. Totuşi, mai multe aspecte pot agrava situaţia unui MVNO, inclusiv: lipsa unui buget semnificativ pentru marketing, având în vedere că ani de zile operatorii mari au alocat bugete semnificative pentru promovare şi publicitate; imposibilitatea de a se diferenţia în mod real prin calitatea reţelei; lipsa unei alte strategii de diferenţiere, cea prin preţ fiind foarte dificilă având în vedere ARPU foarte mic din România;  lipsa unei reţele de distribuţie sau a unor soluţii alternative.“

Fostul executiv din industria de telefonie mobilă Marian Velicu, care după ce a plecat de la Vodafone în 2012 a schimbat tabăra încercând să dezvolte piaţa operatorilor virtuali de telefonie mobilă de pe plan local lansând o platformă care să simplifice acest lucru (Veridian) şi care este şi preşedinte al boardului pentru operatorul virtual Benefito Mobile a pus accent pe faptul că MVNO-urile au apărut în România târziu pe fondul unei competiţii dure pe preţ.

Marian Velicu, cofondator, Veridian Systems: Trebuie să avem în vedere că, din păcate doar unul dintre operatori a fost deschis la a accepta MVNO-uri pe piaţa din România relativ târziu, comparativ cu ceea ce s-a întâmplat pe alte pieţe europene, unde evoluţia MVNO-urilor a fost mult mai spectaculoasă. Adică sunt ţări unde avem 40-50 de MVNO-uri, în ţări unde populaţia este mult mai mică decât populaţia din România.


„Trebuie să avem în vedere că, din păcate doar unul dintre operatori a fost deschis la a accepta MVNO-uri pe piaţa din România relativ târziu, comparativ cu ceea ce s-a întâmplat pe alte pieţe europene, unde evoluţia MVNO-urilor a fost mult mai spectaculoasă. Adică sunt ţări unde avem 40-50 de MVNO-uri, în ţări unde populaţia este mult mai mică decât populaţia din România. Explozia MVNO-urilor pe piaţa europeană s-a produs într-un moment în care s-a căutat o alternativă mai ieftină a unui produs decât produsul pus pe piaţă de către operatorii tradiţionali. Deci ăsta a fost, să spunem, principalul diferenţiator pe care operatorii mobili virtuali l-au ţintit şi cu care au reuşit să preia un segment relativ semnificativ din pieţe“, a spus Marian Velicu, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. Piaţa din România a fost una foarte dură pentru noii veniţi, a adăugat el. „La noi a fost un pic diferit, pentru că la momentul la care noi am reuşit să dezvoltăm platforma şi să avem acces la una din reţelele de telefonie mobilă, preţurile de retail erau extrem de scăzute, iar competiţia foarte, foarte dificilă, motiv pentru care operatorii mobili virtuali şi-au făcut cu greu loc pe piaţă. Lycamobile a venit cu aceeaşi abordare ca în Occident, în care să vină să spună: <<uite, eu pot să-ţi ofer poate un produs un pic mai ieftin decât ce-ţi oferă operatorii tradiţionali>> şi a încercat probabil să aibă un produs care să fie oferit bazei lui de clienţi din alte ţări, astfel încât în momentul în care veneau în România să poată să aibă un produs relativ ieftin. Din păcate, e o realitate, competiţia din România s-a dus foarte mult în jos pe preţ. Vedem că astăzi putem să avem un produs de telefonie mobilă şi la 9 lei, 10 lei sau 2 euro, în funcţie de operator, după cum tarifează, în lei sau un euro. Şi de aici este foarte greu pentru un operator mobil virtual care nu are reţea, să poată să ofere acelaşi volum de trafic al operatorilor tradiţionali la acelaşi preţ, pentru că sunt costuri inerente pentru orice operator mobil virtual. Adică, dacă vrei să ai şi un produs funcţional, ai în spate nişte platforme, ai în spate nişte oameni care trebuie să ocupe de distribuţie, oameni care trebuie să-ţi răspundă la nişte cerinţe ce vin din partea clienţilor. Şi atunci, este foarte greu să rezişti cu un venit, pe lună de 2 euro dacă nu ai nişte costuri extrem de reduse. Probabil că pentru Lycamobile nu a mai avut sens să mai continue să furnizeze servicii pentru câteva zeci de mii de utilizatori. Nu ştiu câţi clienţi au avut în final în România şi ei au luat decizia că probabil costurile lor operaţionale poate ajungeau să fie ceva mai mari decât ceea ce realizau şi atunci au luat decizia firească, zic eu. De ce să continuăm să pierdem bani când nu reuşim să penetrăm şi să creştem baza de clienţi în mod, să spunem, profitabil. Poţi să creezi baza de clienţi, dar dacă generezi pierderi, n-are sens.“

În primul semestru din 2023 veniturile operatorilor de comunicaţii locali din vânzarea de servicii de telefonie mobilă (fără cele de internet mobil) au fost de 2,46 mld. lei, în scădere cu 11% faţă de anul precedent, conform datelor ANCOM.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO