Business Hi-Tech

Studiu Flip.ro: Principala provocare întâmpinată în adoptarea economiei circulare este disponibilitatea redusă a produselor şi serviciilor din această categorie

Studiu Flip.ro: Principala provocare întâmpinată în...

Autor: Alexandra Cepăreanu

27.11.2023, 13:08 34

Principala provocare întâmpinată în adoptarea economiei circulare este disponibilitatea redusă a produselor şi serviciilor din această categorie, arată un studiu realizat de iZi data şi iniţiat de Flip.ro - start-up-ul local care intermediază vânzarea şi cumpărarea de smartphone-uri recondiţionate. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 631 de persoane juridice din România, dintre care 262 clienţi Flip Business, de la micro-intreprinderi până la IMM-uri şi corporate, potrivit reprezentanţilor Flip.ro. În timpul completării sondajului toţi participanţii la studiu au fost expuşi la definiţia economiei circulare. Colectarea datelor s-a realizat în perioada aprilie-august 2023, iar metoda de colectare a datelor a fost cercetare cantitativă prin interviuri online (CAWI).

Astfel, conform studiului, 55% dintre companiile clienţi Flip şi 50% din companiile din populaţia generală afirmă că le este la îndemână să aplice cel puţin unul dintre principiile economiei circulare. Iar acest lucru se remarcă mai ales în rândul companiilor cu numărul angajaţilor cuprins între 10 – 49 angajaţi (62% în rândul companiilor clienţi Flip şi 59% în rândul companiilor din eşantionul general).

„Cu toate acestea (...) 33% în cazul clienţilor Flip şi 41% în cazul eşantionului general consideră că principala provocare întâmpinată în adoptarea economiei circulare este disponibilitatea redusă a produselor şi serviciilor din această categorie; urmată de rezistenţa la schimbare (27%) în rândul clienţilor Flip, în timp ce în rândul populaţiei generale a doua mare provocare este de natură financiară (30%), urmată însă de aproape de rezistenţa la schimbare menţionată anterior (29%).”

Dintre obstacolele percepute în adoptarea unor practici de consum mai responsabile, în rândul clienţilor Flip, acestea sunt: obişnuinţa cu procedurile actuale, lipsa de resurse şi cunoştinţe, obstacolele financiare şi cele de reglementare. În rândul populaţiei generale, este vorba de lipsa de resurse şi cunoştinţe în domeniu, obstacolele financiare, obişnuinţa cu procedurile actuale şi disponibilitatea redusă a produselor şi serviciilor, potrivit reprezentanţilor Flip.ro.

De asemenea, în funcţie de dimensiunea companiilor incluse în studiu – mici, mari sau medii -, sunt diferenţe în ceea ce priveşte importanţa obstacolelor, astfel că, în cazul companiilor din eşantionul general 44% dintre reprezentanţii companiilor mici afirmă că obişnuinţa cu procedurile actuale sau rezistenţa sunt provocări, spre deosebire de 50% dintre companiile medii şi 37% în cazul companiilor mari.

„Disponibilitatea redusă a produselor din categoria reciclabile/recondiţionate este o provocare pentru 42% dintre companiile mici, 48% în cazul companiilor medii, şi pentru 58% dintre companiile mari; 37% dintre companiile mici văd un obstacol în parteneriere, adică deschiderea altor companii faţă de aceste demersuri, comparativ cu 45% dintre companiile medii şi 58% în cazul companiilor mari”, arată sursa citată anterior.

Şi în cazul companiilor clienţi Flip participante la studiu există diferenţe în percepţia obstacolelor în adoptarea principiilor economiei circulare în funcţie de dimensiunea companiei. Astfel, aspectele financiare, precum achiziţiile mai scumpe sau amortizarea pe termen mai lung, sunt percepute ca o provocare de 36% dintre companiile mici, spre deosebire de 33% dintre companiile medii şi 58% dintre companiile mari.

„Spre deosebire de companiile din populaţia generală, rezistenţa la schimbare sau obişnuinţa cu procedurile actuale este un obstacol mai mare pentru companiile mici (48%); pentru companiile medii procentul este de 38%, iar în cazul companiilor mari, scade la 33%. Lipsa de resurse şi cunoştinţe specializate în domeniul sustenabilităţii şi economiei circulare este o provocare pentru companiile mici în proporţie de 43%, spre deosebire de 33% dintre companiile medii şi 38% dintre companiile mari.”

În general, studiul relevă o deschidere mai mare a companiilor mici, antreprenoriale, şi a companiilor medii pentru identificarea şi implementarea unor soluţii de reducere a impactului asupra mediului specifice economiei circulare, au mai transmis reprezentanţii Flip.ro.

„Acest lucru poate fi explicat în parte de flexibilitatea mai ridicată a acestor companii, dar şi de dorinţa de a economisi şi de a avea o abordarea mai prietenoasă cu mediul înconjurător.”

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO