Business Hi-Tech

Telefonia mobila de generatia a treia: victoria depinde de continutul multimedia

17.11.2004, 00:00 17



Descpre continutul multimedia (filme, clipuri, muzica digitala, televiziune, jocuri) care poate fi oferit pe telefoanele mobile se vorbeste deja de mai maulti ani. Acesta nu a reusit insa sa devin a o afacere desi multe companii din domeniu, dar si operatorii de telefonie mobila, si-au pus amri sperante in el.



De exemplu, in Europa, anul acesta contiunutul multimedia a reprezentat 3% din incasarile totale ale operatorilor provenite din servicii. Poate de aceea toate sperantele se indreapta acum spre telefonie mobila de a treia generatie (3G), care ofera viteza mare de conectare la Internet, ceea ce va facilita transferul de date si implicit, utilizarea de astfel de continut pe terminalele special realizate in acest sens.



Tehnologiile disponibile pana acum nu facilitau traficul de date, care pe langa faptul ca era un serviciu scump, era extrem de lent. Doar EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution) ofera rate de transfer acceptabile pentru continut multimedia, insa si acest serviciu este abia la inceput.



Exista in acest moment, pe langa oepratorii interesati sa isi creasca numarul de clienti si venitul realizat de fiecare dintre acestia, un numar de alte companii care vor profita de pe urma unui serviciu de acest gen. Casele de discuri, producatorii de filme, creatorii de jocuri video, toti vor avea o felie din industria 3G.



"Din pacate insa, nu exista o viziune cmuna asupra ceea ce ar trebui sa primeasca un potential utilizator de 3G", a declarat un analist al pietei, citat de Financial Times. Operatorii sunt convinsi ca, cu cat vor oferi continut multimedia mai diversificat, cu atat vor atrage cat mai multi utilizatori spre 3G. Producatorii de continut pentru telefonia mobila sunt convinsi ca noile servicii de telefonie vor incuraja aceasta activitate, pentru ca utilizatorul va cere tot mai multe de la celularul de generatia a treia.



Studiile de piata sunt la fel de optimiste, americanii de la International Data Corp. (IDC) apreciind ca incaarile pe piata de continut digital pentru telefonia mobila in Europa va insuma 8 miliarde de dolari in 2008. Iar in fiecare saptamana sunt semnate noi si noi acorduri orientate in acest sens.



"Insa cu cat incerci sa descoperi de ce exista aceasta agitatie in jurul unei piete care inca nu exista, descoperi ca fiecare companie are o viziune diferita asupra ceea ce trebuie facut", a explicat analistul telecom. Intr-adevar, operatorii considera ca acest continut digital va insemna incasari crescute, asa cum popularitatea tonurilor de apel a creat o piata in plina efervescenta si cu incasari serioase. Producatorii de astfel de continut vad relatia cu telefonia mobila mai mult ca pe o strategie de marketing, de a fi mai aproape de utilizatorul final. "Ei stiu ca nu vor realiza profit in acest domeniu pentru multi ani de acum inainte", a spus analistul.



Companiile media retraiesc de fapt experientele din timpul boom-ului Internetului, cand s-au cheltuit sume impresionante pentru a crea noi canale de distributie si noi surse de venit. Insa aceastea au intarziat sa apara si nici acum, la patru ani dupa crahul dot-com, situatia nu s-a imbunatatit, in afara doar de industria muzicii online.



Ramane in continuare de vazut daca muzica in format digital va vea succes pe telefonul mobil in acelasi fel ca si tonurile de apel. "Utilizatorii de mobil platesc bani seriosi pentru a avea cele mai la moda tonuri de apel, insa nimeni nu stie daca ei vor dori sa descarce melodii in format digital pe telefon sau daca va fi un esec", a explicat un analistul citat. In fond nimeni nu intelege de ce oamenii prefera sa plateasca 1,5 dolari pentru ca telefonul sa sune ritmat si nu prea au de gand sa plateasca 99 de centi pentru melodia respectiva in format digital.



Tocmai din cauza preturilor mari, industria tonurilor de apel este extrem de profitabila. Tonurile sunt extrem de usor de produs, cu ajutorul unor aplicatii software care decupeaza practic din cantecul original o serie de ritmuri. Vanzatorii de tonuri de apel nu trebuie sa achizitioneze decat drepturi de reproducere a melodiilor, nu drepturi de a revinde melodii.



Analistii estimeaza ca pentru a vinde muzica in format digital pentru utilizatorii de celular - la o marja de profit comparabila cu cea a tonurilor de apel - companiile ar trebui sa incaseze cel putin trei dolari pe melodie, triplu fata de site-ul Apple iTunes de exemplu. "Utilizatorii sunt dispusi sa plateasca in plus pentru a asculta melodiile preferate in timp ce se afla pe drum. Dar nimeni nu poate sti daca vor fi dispusi sa plateasca atat de mult", a spus analistul.



Casele de discuri sunt de asemenea reticente in privinta acestui model de afaceri. "Nu cred ca cineva va plati in plus doar pentru a avea melodiile si pe celular. Un player portabil este de ajuns", a spus un oficial al EMI Music. Marii jucatori din industria muzicala ar putea acorda subventii pentru ca operatorii sa poata vinde melodiile tot la preturi mici, pentru a da un imbold acestei industriei, iar pretul s-ar putea modifica in timp. Insa nimeni nu vrea sa creeze astfel un precedent, care s-ar putea dovedi periculos. Alta solutie ar fi ca operatorii sa renunte la marja lor de profit.



In orice caz, telefonia 3G va fi orientata spre multimedia. Cel mai mare succes in Europa l-a avut videotelefonia mobila, care practic se realzeaza tot prin transferul unor videoclipuri, in format digital. Oamenii au inceput deja sa urmareasca stirile sportive pe telefonul mobil, iar portalurile operatorilor sunt din ce in ce mai vizitate de posesorii de telefoane mobile.



Aici apare insa o noua discutie. In general, operatorii prefera sa realizeze un portal propriu pe care utilizatorul poate accesa numai continutul pe care il furnizeaza operatorul. Acest model , raspandit in toata lumea, limiteaza practic accesul clientului. Tocmai de aceea, japonezii de la NTT DoCoMo au gandit odata cu lansarea 3G un alt model. Ei au lasat mana libera tuturor creatorilor de continut digital, iar utilizatorul de celular poate accesa orice continut vrea. Acest serviciu, botezat i-mode, a asigurat succesul 3G si acum are cam 45 de milioane de utilizatori in intreaga lume, conform specialistilor citati de Financial Times.



O alta problema este cea cauzata de diferite formate multimedia disponibile pe piata. iar aici a aparut un nou val de companii, care s-au dezvoltat rapid: cei care adapteaza continutul digital la cerintele operatorilor si la standardele implementate in telefoanele mobile de ultima generatie.



Aceste companii nu sunt insa multumite de relatia cu operatorii, insa nu au alternativa pentru a supravietui in piata. In cel mai recent studiu realizat de Forrester Research, doua treimi dintre responsabilii companiilor care adapteaza continut digital pentru operatori au declarat ca relatia este "negativa". Companiile citeaza cel mai des faptul ca operatorii nu sunt flexibili in negocieri si ca ei nu inteleg dificultatile tehnologice ale adaptarii acestui continut multimedia la cerintele pietei.



"Nu se pot crea noi servicii inovative pentru ca nu exista un feedback asupra modului in care acest continut este utilziat si a dorintelor publicului", a explicat un oficial al Mforma, companie specializata in acest domeniu. Exista semnale ca operatorii incep sa fie direct interesati de rezolvarea acestor probleme, pe masura ce creste cererea de continut. Pana atunci insa, disensiunile pun in pericol o piata care abia a inceput sa se formeze.



Primul serviciu de telefonie de generatia a treia a fost lansat in Japonia in 2001, iar in prezent are cateva milioane de utilizatori, devenind o afacere profitabila pentru operator. Primele servicii din Europa au fost lansate in Marea Britanie si Italia de grupul Hutchison din Jong Kong. In prezent si operatorii 3G din Europa incep sa adune clienti sperand ca anul viitor sau spre 2006 sa intre in profit.



Operatorii care au lansat primele servicii s-au confruntat cu probleme tehnice, care au tot amanat lansarea comerciala a acestora. Mai mult, piata a fost tinuta in loc timp de mai multe luni de probleme precum bateria telefoanelor mobile 3G, care nu tinea mai mult de trei ore, sau costul aparatelor, de trei ori mai scumpe decat cele clasice. In plus, telefoanele de generatia a treia erau extrem de voluminoase, amintind de primele mobile GSM, botezate simbolic "caramida".



Acum aceste probleme par a fi rezolvate odata cu aparitia primelor terminale 3G realizate de liderii pietei de telefoane mobile, precum Nokia, Motorola sau Samsung. Telefoanele sunt din ce in ce mai mici, se apropie ca pret de cele "la moda" din lumea GSM, iar bateriile au fost imbunatatite substantial.



Tehnologia de videotelefonie, care aduce imagine clasicei convorbiri telefonice, este unul dintre cele mai cautate servicii oferite de 3G. De asemenea, utilizatorii apreciaza accesul rapid la Internet (viteze de pana la 384 kbps).



Recent, MCTI a anuntat ca Orange si Connex au obtinut licente 3G si ca pana in 2006 vom avea in functiune primele servicii de generatia a treia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO