Business Hi-Tech

Viitorul generatiei 3G in Europa de Est se numeste distractie

06.04.2001, 00:00 20



Mesajele text si jocurile - acesta este viitorul pe termen scurt al pietei Internetului mobil din Europa Centrala si de Est, sunt de parere investitorii si expertii din industria de telecomunicatii care au participat la conferinta TIME ce a avut loc la Praga in urma cu cateva zile.

Europa Centrala si de Est va urma indeaproape pasii pe care i-a intreprins Japonia - unde peste 50% din serviciile de Internet mobil sunt bazate pe entertainment, este de parere Christer Sturmark, fondatorul si presedintele unui fond suedez cu capital de risc.

"Toate serviciile tip multimedia vor aduce venituri serioase si multe companii vor investi bani multi in acest sector", precizeaza el.

Serviciile de destindere in timpul liber reprezinta de fapt unul dintre punctele cheie a foarte multor proiecte care au inceput deja sau care se vor desfasura in regiune.

O combinatie originala de circumstante economice au creat in Europa Centrala si de Est o piata pregatita sa se confrunte, dupa 2004 cand va fi lansata generatia a treia de telefonie mobila, cu o experienta diferita de Europa Occidentala, subliniaza Karl Alsmar, vicepresedinte executiv pentru Europa Centrala si de Est al companiei Ericsson.

Consumatorul est-european standard este inca tanar, aproape sigur nu are calculator acasa si provine dintr-o familie fara experienta cumparaturilor efectuate pe Internet. In Polonia, spre exemplu, numai 15% din populatie are o carte de credit si doar 50% un cont in banca, iar mai putin de 33% dintre cehi au un computer acasa.

Cu toate acestea, tari precum Cehia, Polonia, Slovacia si Ungaria au inregistrat un avans tehnologic important prin utilizarea telefoanelor mobile al caror pret este de aproximativ zece ori mai mic decat cel al unui PC, mai spun analistii.

"UMTS (Universal Mobile Telecommunications Systems) va constitui o oportunitate deosebita pentru ca tarile din Est sa poata sari peste o generatie tehnologica sau chiar doua", spune Per Bystedt, presedintele companiei de e-business Spray Ventures din Stockholm.

Pietele din aceasta regiune sunt mai potrivite pentru servicii de tipul "pay-as-you-go" datorita nivelului mai scazut de salarizare si mediei de varsta mai redusa a utilizatorilor.

Pe de alta parte, salariile mici inseamna totodata ca furnizorii vor vinde mai greu servicii pe care utilizatorii din Est le pot obtine gratuit prin intermediul altor medii precum Internetul sau publicatiile scrise.

"Consumatorii din aceasta regiune vor accepta foarte greu sau chiar deloc sa plateasca pentru functiile cheie ale serviciilor 3G cum ar fi furnizarea de stiri, informatii despre vreme sau mesaje SMS.

Ceea ce noi trebuie sa facem este sa ne concentram pe oferta de servicii de destindere in timpul liber care chiar daca nu sunt foarte necesare ar putea fi acceptate mai usor de consumatori ca valoare pe care o platesc", a conchis Bystedt.

Specialistii apreciaza ca generatia a treia de telefonie mobila nu va fi lansata in Europa Occidentala mai devreme de 2004. In Europa Centrala si de Est, doar Polonia are un oarecare avans, reusind va vanda licente de oprerare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO