Business Internaţional

Al-Jazeera: audienta sporita nu implica si cresterea castigurilor

09.04.2003, 00:00 18

Conform oricarei metode conventionale de evaluare, canalul saudit de stiri Al-Jazeera, ar trebui sa se bucure acum acum de un succes comercial rasunator, relateaza BBC News.
Canalul de stiri a provocat un val de furie in Londra, Washington sI Bagdad prin reportajele sale libere asupra razboiului din Irak. Al-Jazeera ramane o sursa importanta de informatii pentru cele 35 de milioane de familii vorbitoare de limba araba din lume.
De la inceperea ostilitatilor din Irak, abonamentele la Al-Jazeera s-au dublat in Europa. Iar site-ul sau in lima engleza a fost saptamana trecuta printre cele mai cautate pe web.
SI totusi, Al-Jazeera se confrunta in continuare cu acuta lipsa de lichiditati.
Stilul provocator al reportajelor transmise de Al-Jazeera i-a adus o serie de inamici puternici in lumea araba, unde posturile de stiri nu au fost de regula decat niste canale de propaganda pentru stat. Reporterilor Al-Jazeera le-a fost interzis accesul in Iordan, Kuveit, Iran si Palestina.
Canalul de stiri a ofensat si elita conducatoare a Arabiei Saudite - in jur de 40% din piata de publicitate din golful Persic - prin trantransmiterea de interviuri cu dizidentii sauditi.
Aceste state nu pot sa impiedice publicarea programelor Al-Jazeera in locuintele cetatenilor lor, insa pot exercita presiuni comerciale asupra canalului.
De la inceputul razboiului, contractele de publicitate ale televiziunilor din Golf s-au redus cu 50%, insa transmisiile Al-Jazeera sunt acum virtual fara reclame.
General Motors, Procter & Gamble, Unilever, Gilette sI GlaxoSmithKline, sunt numai cateva dintre marile nume care au incheiat contracte de publicitate cu Al-Jazeera in trecut. Agentiile de publicitate din regiune doresc pe buna dreptate reluarea transmisiunilor normale.
"Razboiul ar putea sa aiba un imapct puternic asupra perceptiei pe care o are populatia despre acest post", a spus o firma de media din Dubai. Multinationalele nu vor ramane mult timp expuse la risc, mai ales cand sunt sume mari in joc.
Al-Jazeera ramane pesimista in legatura cu viitorul sau. Potrivit standardelor europene este o afacere foarte mica, cu 755 de angajati, comparativ cu CNN care are 4.000 si BBC, 3.300.
Desi are planuri de a-si lansa noi servicii, cum ar fi un canal pentru filme documentare, unul de sport si altele, unii observatori cred ca viitorul sau pe termen lung va fi asigurat numai daca va reusi sa obtina o noua finantare de la emirul Quatarului. Canalul a fost lansat in 1996 cu ajutorul unei finantari de 150 de milioane de dolari de la seicul Hamad bin Khalifa Al-Thani, emirul statului Quatar.
Al-Thani a intentionat sa dezvolte un canal arab independent, dupa inchiderea reprezentantei arabe a postului BBC.
Pana in 2001, Al-Jazeera trebuia sa ajunga sa se finanteze singura. Insa, asa ceva nu s-a intamplat si postul a fost salvat anul trecut de la faliment de Al-Thani, dupa ce a raportat pierderi de 19 milioane de lire sterline.
In timp ce in lumea araba sentimentele anti-americane se intensifica, Statele Unite intentioneaza sa lanseze propriul canal de televiziune in limba araba, in incercarea de a recastiga simpatia. Canalul va fo finantat de guvern cu o suma maxima de 62 de mil.$. "Misiunea noastra este sa sprijinim si sa promovam democratia, prin difuzarea de stiri clare si de incredere despre America si restul lumii", a spus Norman Pattiz, responsabil cu acest proiect.
New York Stock Exchange a anuntat pe 25 martie ca interzice accesul televiziunii qatariote, foarte criticata in SUA pentru modul cum reflecta razboiul din Irak . Patronul bursei din New York, Dick Grasso, a sugerat recent ca institutia ar putea reveni asupra deciziei.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24