Business Internaţional

Avertisment: americanii se împrumută mai mult ca niciodată ca să-şi cumpere maşini, în timp ce în economia lor încep să apară fisuri

Avertisment: americanii se împrumută mai mult ca...

Autor: Bogdan Cojocaru

09.09.2016, 00:02 1089

Când americanii îşi combină pasiunea pentru maşini cu cea pentru datorii, rezultatul este că revine o amintire urâtă pentru toată lumea. Iar când din cea mai mare economie de pe Glob vin semnale de avertisment că încep să apară fisuri, lumea înghite în sec. Americanii se împrumută mai mult ca niciodată pentru a cumpăra maşini noi şi uzate, iar numărul restanţierilor creşte.

În perioada aprilie-iunie, valoarea creditelor în curs pentru achiziţii de maşini a atins nivelul record de 1.027  miliarde de dolari, potrivit datelor creditorului Experian Automotive. Ponderea în total a creditelor cu întârzieri la plata ratelor de 30 de zile sau mai mult a crescut uşor, de la 2,19% în trimestrul doi al anului trecut la 2,22%, scrie USA Today.

Dintre debitorii „subprime” (cu bonitate scăzută) şi „deep subprime”, 4,6% au întârzieri la plată de 60 de zile sau mai mult – o creştere de 17% faţă de anul trecut, potrivit unei analize publicate luna trecută de Fitch Ratings. Acest cuvânt, „subprime”, este de natură să dea fiori. Criza creditelor „subprime” din SUA, pornită de la inconştienţa şi lăcomia băncilor care dădeau credite cu ochii închişi, a stat la baza celei mai recente crize financiare globale.

În timp ce marii producători auto au asigurat că diviziile lor de finanţare, cum ar fi Ford Credit şi GM Financial, nu fac incursiuni agresive pe piaţa împrumuturilor „subprime”, executivii de la Ford au recunoscut în iulie că majorarea ratelor de delincvenţă reprezintă unul din factorii care-i determină să avertizeze că le va fi mai dificil în a doua jumătate a acestui an.

În documentele depuse la Securities and Exchange Commission, Ford a raportat că în prima jumătate a acestui an a pus deoparte  449 milioane de dolari pentru pierderi din credite, cu 34% mai mult decât în 2015. General Motors a constituit în acelaşi scop provizioane de 864 de milioane de dolari, cu 14% mai mari decât în anul trecut.

Ponderea creditelor „subprime” şi „deep-subprime” în împrumuturile pentru maşini noi şi uzate s-a redus de la 23,3% în al doilea trimestru al anului trecut la 22,8% în al doilea trimestru al acestui an, fapt scos în evidenţă de creditori.

„Da, creditele subprime şi deep-subprime cresc, dar întreaga piaţă creşte din perspectiva volumelor. De fapt, creditele subprime au scăzut ca procent din piaţa totală. Aceasta, şi creşterea doar marginală a ratei delincvenţelor, arată clar că cerul nu cade”, spune Melinda Zabritski, analist la Experian.

Trebuie spus însă că în ultimul an Experian şi-a schimbat standardele în sensul că a devenit mai indulgentă în ceea ce priveşte catalogarea împrumuturilor ca „subprime” şi „deep subprime”.

Chris Kukla, vicepreşeintele executiv al Centrului pentru Creditare Responsabilă, este îngrijorat că aceşti creditori „subprime” vor avea probleme. El crede că perspectiva este şi mai descurajantă dacă este luat în considerare faptul că unii debitori „subprime” plătesc rate de peste 20%, scrie Market Place.

„Dacă pui aceste lucruri cap la cap realizezi că aceştia sunt oameni care nu-şi vor putea plăti creditele luate pentru maşini. Iar aceasta înseamnă în cele din urmă că numărul oamenilor care-şi vor pierde maşinile poate creşte semnificativ”, a explicat Kukla.

Mai mult, a continuat el, adesea oamenii au nevoie de maşinile lor pentru a ajunge la muncă, astfel că ar putea sacrifica alte cheltuieli importante pentru a-şi plăti ratele pentru nişte credite care depăşesc valoarea maşinilor.

Cheltuielile consumatorilor sunt importante pentru economia americană deoarece reprezintă principalul motor de creştere al acesteia. Iar cheltuielile depind de cât de multă încredere au consumatorii în viitorul lor financiar şi în economie.

Tot mai mulţi consumatori se orientează spre leasinguri auto, ceea ce ar putea avea efecte negative în 2-5 ani. Cu cât se întoc pe piaţă mai multe maşini achiziţionate în leasing cu atât mai mari vor fi presiunile descendente puse pe preţuri. Aceasta înseamnă că oamenii care vor vrea să-şi schimbe maşina veche cu una nouă sau mai bună vor primi mai puţini bani şi va trebui să se împrumute mai mult, să ia altă maşină în leasing sau să cumpere una uzată.

Din economie nu vin semnale încurajatoare. Un indicator al activităţii din sectorul serviciilor a scăzut abrupt la cel mai mic nivel din ultimii saşe ani, încă un semn că încep să apară crăpături în cea mai mare economie a lumii, scrie Bloomberg. Un alt indicator arată scăderea activităţii din industria manufacturieră. De asemenea, a încetinit ritmul angajărilor, un factor în funcţie de care Rezerva Federală îşi ghidează politica monetară. Apoi, vânzările de maşini sunt sub aşteptări, iar un indicator al încrederii consumatorilor este la minimul ultimilor patru ani.

Economia americană nu se prăbuşeşte, dar este clar că şi-a pierdut din forţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO