Business Internaţional

Ce-i mai sperie pe industriaşii germani: slăbiciunea economică a Chinei şi penuria globală de cipuri

Ce-i mai sperie pe industriaşii germani: slăbiciunea...

Autor: Bogdan Cojocaru

13.08.2023, 21:14 153

Siemens a avertizat că în­ghe­ţul cererii din China pentru pro­du­sele şi serviciile sale se va prelungi în anul viitor. Grupul german este unul dintre cele mai mari conglo­merate industriale din lume, cu operaţiuni de producţie nu doar în Germania, ci în multe dintre statele europene.

Iar China este ţara cu cea mai mare producţie industrială şi totoda­tă al doilea importator ca mărime la nivel mondial. Însă economia chine­ză trece printr-o perioadă de înceti­nire pronunţată, cu efecte negative asupra consumului. De aceea, prog­noza făcută de Siemens este motiv de îngrijorare pentru toată lumea.

Separat, un executiv al con­struc­torului german de autovehicule Audi a estimat că penuria de cipuri cu care se confruntă industria auto din Ger­mania va persista ani de zile. Audi este subsidiară a VW, companie care-şi dispută primul loc la pro­duc­ţia mondială de maşini cu Toyota.

Grupul părinte are, la fel ca Siemens, fabrici în multe alte state ale lumii, inclusiv din Europa. Unga­ria a ajuns mulţumită Audi unul din centrele industriei auto europene, devenind astfel dependentă de indus­tria auto germană. Penuria de cipuri a apărut în 2018-2019 şi s-a agravat în timpul pandemiei, răspândindu-se în diferite industrii. La punctul de vârf, în anumite părţi ale Europei produc­ţia de maşini a fost oprită.

În acest context, Uniunea Euro­pea­nă şi statele membre caută să-şi reducă dependenţa de cipurile im­por­tate din China şi SUA, căutând modalităţi de a-şi dezvolta propria producţie. Germania a găsit o soluţie în compania taiwaneză TSMC, cel mai mare producător de cipuri din lume, pe care a atras-o cu subvenţii de miliarde de euro.

La fel a făcut şi cu Intel, care îşi va construi o fabrică şi în Polonia. Dar până când producţia de cipuri din Europa va deveni suficientă, com­paniile europene care folosesc a­ceste componente de înaltă tehnolo­gie vor depinde de livrările întârziate din alte părţi. Iar această situaţia va persista câţiva ani, spune Renate Vachenauer, directoarea de achiziţii de la Audi, citată de Reuters.

Din partea Siemens, CEO-ul Roland Busch aduce în discuţie problema chineză. „Pe termen scurt, vedem slăbiciune pe piaţa din China, şi aceasta ar putea dura câteva trimestre de-acum încolo“, spune el. Compania a raportat că la divizia de industrie digitală comenzile s-au prăbuşit cu 35% în trimestrul doi, în ritm anualizat, în special din cauza colapsului cu 61% a comenzilor din partea clienţilor din China, notează Financial Times. Legat de această ţară, Siemens mai are o problemă: presiunile venite de la Berlin pentru tăierea relaţiilor riscante cu China. Busch a asigurat că va apăra cota pe care colosul său o are pe piaţa chineză.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO