Business Internaţional

Contractele futures pentru combustibil si rutele cu trafic intens, secretul marilor companii aeriene

13.06.2008, 19:30 28

In timp ce companiile aeriene americane se lupta cu pretul mare al combustibililor si cu o economie tot mai subreda, o mare parte din rivalii lor europeni sunt mult mai optimisti in ceea ce priveste viitorul. Unul dintre motivele acestui optimism il reprezinta capacitatea de a se asigura impotriva cresterii bruste a preturilor la combustibili, dar in acelasi timp, multe din companiile europene opereaza pe rute cu trafic aerian intens, ceea ce constituie un alt avantaj, scrie International Herald Tribune.
Cu toate acestea, nu toate companiile aeriene europene beneficiaza de aceste avantaje. Printre cei mai puternici jucatori se numara Air France, care profita de pe urma achizitionarii KLM si Lufthansa, care profita de pe urma achizitionarii Swiss International Air Lines. Cele doua companii au reusit prin aceste achizitii sa isi mareasca numarul de pasageri pe avion, care reprezinta cel mai important element al unei strategii de succes.
Analistii afirma ca este interesant si relevant faptul ca ambele achizitii au avut loc dupa atacurile teroriste din septembrie 2001, in timp ce intreaga industrie a aviatiei se confrunta cu o perioada de criza, iar companiile aeriene americane se aflau in pragul falimentului.
Majoritatea companiilor aeriene care nu au luat parte la trendul de consolidare al marilor companii, cum este de exemplu, cazul Alitalia, au ramas in aceeasi postura ca si companiile americane: in imposibilitatea de a se apara de fluctuatiile pretului combustibililor. Numai companiile aeriene cu un control foarte riguros asupra fiselor contabile au reusit sa se protejeze de fluctuatiile respective, deoarece bancile si traderii de pe bursele de marfuri nu ofera sanse companiilor slabe.
Alte companii aeriene, cum ar fi British Airways, care este profitabila, dar prea dependenta de traficul transatlantic, au inceput sa ia masuri rapide impotriva riscurilor si a pierderilor. "Suntem atenti la fiecare zbor in parte in ceea ce priveste profiturile, nu doar la rute", a declarat Willie Walsh, CEO la British Airways. "Vom reduce numarul zborurilor care nu sunt destul de productive, avand in vedere ca pretul petrolului a atins 130 de dolari pe baril", a mai spus Walsh.
Cel mai mare grup de lobby din industrie, International Air Transport Association (IATA), a anuntat ca fiecare scumpire de un dolar in pretul petrolului costa companiile aeriene un total de 1,6 miliarde de dolari (1,03 miliarde euro).
Pretul titeiului, care s-a dublat in ultimul an, a inregistrat vinerea trecuta cea mai mare crestere, de aproape 11 dolari (7.08 euro), pana la valoarea record de 138,54 dolari (89,22 euro) pe baril pe Bursa Marfurilor din New York.
In acelasi timp, analistii afirma ca nicio companie aeriana nu va scapa de efectele acestor scumpiri, cu toate ca europenii vor fi favorizati de aprecierea euro, avand in vedere ca preturile sunt exprimate in dolari.
Analistii internationali au mai subliniat faptul ca flotele europene utilizeaza tot mai multe modele noi de Airbus si Boeing, care sunt din ce in ce mai economice din punctul de vedere al consumului de carburanti, in timp ce companiile americane utilizeaza inca aeronave produse in anii 1970-1980, care consuma mai mult.
"Europenii beneficiaza de flote eficiente din punctul de vedere al consumului de carburanti", a declarat Howard Wheeldon, strateg-sef la BGC Partners, o firma de brokeraj din Londra.
"Americanii asteapta pana in ultimul moment si cumpara o aeronava noua abia la sfarsitul ciclului", a adaugat Wheeldon.
Cu toate acestea, metodele de protectie in fata cresterii preturilor prin achizitionarea de contracte futures nu pot dura la nesfarsit in conditiile de piata actuale. Air France-KLM si-a asigurat 78% din consumul de combustibil pana in martie 2009, la preturi cuprinse intre 70 si 80 de dolari (45-51 euro) pe baril, dupa cum a declarat Jean-Cyril Spinetta, presedinte si CEO al companiei aeriene. Prin aceasta politica de achizitionare a combustibilului pe patru ani in avans, compania a economisit circa 35 de dolari (22,4 euro) pe baril atunci cand pretul pietei era de 120 de dolari (77,4 euro) pe baril.
"Avem o echipa de 10 oameni care se ocupa cu asigurarea pretului la combustibili pentru Air France-KLM", a declarat Pierre-Henri Gourgeon, directorul de finante al companiei. El a adaugat ca Air France-KLM nu ar putea sa transmita cresterea pretului la petrol in pretul biletelor, catre clientii companiei. In schimb, compania aeriana investeste un miliard de dolari (644 milioane euro) pe an in achizitionarea de aeronave noi, mai eficiente din punctul de vedere al consumului.
Cu toate acestea, nu se poate spune ca Air France-KLM nu a simtit deloc cresterea preturilor. Compania se confrunta deja cu o scadere a cererii pe rutele transatlantice in timp ce rutele europene nu au fost inca afectate.
Si alte companii aeriene europene au ales sa cumpere contracte futures pentru a se proteja de cresterea preturilor. British Airways si-a asigurat 72% din carburantii necesari in prima jumatate a anului fiscal si 60% din a doua jumatate a anului.
Lufthansa si-a asigurat 83% din carburantii necesari pana la sfarsitul lui 2008, iar reprezentantii companiei au declarat ca anul trecut au economisit prin aceasta metoda 109 milioane de euro (172 milioane de dolari).
Cu toate acestea, nu toate companiile aeriene europene sunt protejate. Conform bancii franceze BNP Paribas, compania aeriana spaniola Iberia Lineas Aereas de Espana si-a asigurat numai 47% din combustibilul necesar in 2008, in timp ce Aer Lingus din Irlanda si-a asigurat numai 36%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO