Business Internaţional

Criza financiara scufunda santierele navale din Asia

09.10.2008, 18:51 45

Constructorii de nave din Asia se confrunta cu o scadere dramatica a cererii ce s-ar putea transforma in viitorul apropiat in faliment, in conditiile in care proprietarii de nave isi anuleaza sau isi amana comenzile, conform declaratiilor executivilor, bancherilor si analistilor, scrie Financial Times.

Problemele ar putea deveni deosebit de grave in China, care acum concureaza cu Coreea de Sud pentru titlul de natiunea cea mai importanta in constructia de nave, insa China este statul unde multe dintre noile companii sunt private si se bazeaza pe finantare aditionala pentru expansiune.
Problemele constructorilor de nave provin atat din sectorul bancar, cat si din cel de profil, dat fiind faptul ca scaderea ritmului schimburilor comerciale este completat de incapacitatea sau lipsa de bunavointa a bancilor de a extinde finantarea pentru comenzi.
Indicele Baltic Dry (BDI), reperul la nivel global pentru costul transportului pe mare al marfurilor, a coborat la un sfert din nivelul atins in urma cu patru luni. "Acum ne confruntam cu problema bancilor care retrag periodic optiuni de finantare pentru constructia de noi nave", afirma Arthur Bowring, directorul Asociatiei Proprietarilor de Nave din Hong Kong. "O asemenea capacitate pentru constructia de nave este un lucru ingrijorator in conditiile economice atat de dificile precum cele cu care ne confruntam astazi."
Companiile asiatice destinate constructiei de nave au rezervari pana in 2011 in ceea ce priveste comenzile, pe fondul deceniului de boom economic pe care l-a traversat continentul. Acest aspect inca ofera o plasa de salvare pentru companiile mari si eficiente, insa unele companii recent infiintate se chinuie acum sa returneze garantiile pentru refinantare pentru a-si putea asigura contracte.
"Activitatea a cunoscut o perioada de descrestere, cele mai afectate fiind vasele de mare tonaj", afirma Michael Birley, director al companiei de brokeraj pentru nave Wallem. "Sunt sigur ca exista acum comenzi de nave care nu pot fi duse la bun sfarsit."
Nu mai putin de sapte constructori chinezi de nave au participat la oferte publice initiale pentru a-si finanta cresterea rapida. Altii au cautat in schimb sute de milioane de dolari sub forma de fonduri institutionale, spun bancherii.
Rongsheng, care planuise o oferta publica initiala in valoare de 1 mld. dolari, incearca acum sa stranga aproximativ 300 mil. dolari. Alti constructori ce sunt asteptati sa necesite capital suplimentar in curand sunt Titan, New Times si New Century.
Cu toate acestea bancile adauga conditii stringente cand finanteaza constructia de nave, si de asemenea micsoreaza avansul pe care il ofera din totalitatea sumei kfinantate la aproximativ 60% din costurile de constructie de la aproximativ 80%.
Actiunile companiilor de constructii de nave coreene au coborat, in frunte cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, pe fondul preocuparilor ca aceasta schimbare de directie ar putea forta Banca de Dezvoltare a Coreii precum si Compania de Manageriere a Activelor din Coreea sa anuleze vanzarea pachetului de actiuni de 50,4% detinut in cadrul Daewoo Shipbuilding.
Analistii prevad si o prabusire puternica pe piata second-hand. Vasele second-hand erau tranzactionate mai bine decat cele noi, deoarece acestea puteau fi livrate mai rapid.
Cu toate acestea, luna trecuta, preturile pentru navele mai vechi de mare tonaj au scazut cu 40%, conform celor declarate de Christoph de Buy Roessingh, fondatorul Roland Capital, acum consultant pe probleme navale.
"Urmatoarea intrebare este in ce proportie noile nave nu vor fi construite", a spus el. "La aceasta intrebare este greu de raspuns, insa estimarile mele conduc la valori intre 10 si 30% din comenzile pentru navele de mare tonaj ce este posibil sa nu fie construite, insa unitatile mici este probabil sa fie cele mai afectate."
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO