În căutarea cât mai multor date pentru a analiza starea economiei, analiştii se îndreaptă uneori spre indicatori economici neobişnuiţi, a căror precizie este discutabilă însă nu e negată vehement, potrivit unei liste de indicatori economici alternativi compilată de Business Insider.
Printre indicatorii utilizaţi de analişti se poate găsi numărul de cadavre nerevendicate la morgă, lungimea fustelor şi a tocurilor purtate de doamne, precum şi dimensiunile cravatelor sau vânzările de lenjerie intimă la bărbaţi.
Numărul de cadavre nerevendicate este relevant prin prisma faptului că înmormântările costă mult în SUA, iar în vremuri de dificultate economică familiile nu recuperează cadavrele de la morgă pentru ca acestea să fie înmormântate de autorităţi.
Lungimea fustelor a fost corelată cu starea economiei prin indicatorul numit "Hemline index", descoperit de economistul american George Taylor în anii '20. Cu cât e mai scurtă fusta, cu atât mai bine stă economia, potrivit indicatorului.
Cât despre lungimea tocurilor, potrivit economiştilor lungimea tocului creşte în vremuri cu probleme economice, pe măsură ce consumatorii recurg la stiluri vestimentare mai opulente şi fanteziste pentru a evada din realitatea supărătoare. Primul exemplu al acestei corelări a putut fi observat în anii '20, iar cel mai recent a fost vizibil în perioada 2008-2009, când tocurile ajungeau la înălţimi ameţitoare.
Dimensiunile cravatelor purtate de bărbaţi sunt un indicator economic prin prisma ideii că producătorii folosesc mai puţin material pentru acelaşi volum de producţie. Alte indicatoare legate de cravatele bărbaţilor sunt volumul vânzărilor şi culoarea cravatei. Teoretic, în vremuri grele bărbaţii poartă mai des cravată pentru a arăta cât mai responsabil la muncă şi a evita astfel imaginea unui individ care poate fi disponibilizat. Legat de culoare, teoria spune că pe măsură ce economia îşi revine, cravatele sunt colorate din ce în ce mai puternic.
Un alt indicator legat de bărbaţi este volumul de vânzări la lenjerie intimă. Potrivit economiştilor, bărbaţii amână cumpărarea de lenjerie intimă în vremuri de criză, pentru a economisi bani. Potrivit unor studii recente, în 2009 vânzările de lenjerie intimă bărbătească au scăzut cu 2,3%, aceasta fiind prima scădere din 2003.
Printre indicatorii economici alternativi utilizaţi uneori de economişti, fiecare cu o explicaţie raţională, se mai numără şi numărul de accidente fatale suferite de biciclişti, numărul de zgârie-nori aflaţi în construcţie, viteza cu care contractorii returnează apelurile telefonice ale clienţilor, precum şi volumul vânzărilor de cutii de carton.
Nu în ultimul rând, analiştii iau în calcul ceea ce se cheamă "Blestemul noului sediu", adică teoria conform căreia o companie care îşi mută sediul într-o nouă clădire urmează să aibă probleme financiare. Exemple care confitmă această teorie sunt The New York Times şi AOL şi MySpace, însă un contra-exemplu este planul Apple de a se muta într-un nou sediu, care nu a descurajat rezultatele financiare extrem de bune pe prima parte a anului
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels