Business Internaţional

Drama Brexitului atrage avertismente în cascadă: exod al companiilor spre continent, sufocarea investiţiilor şi criză de forţă de muncă în Marea Britanie

Grupul auto german BMW îşi produce legendarul Mini la o fabrică din Oxford, Marea Britanie. Investiţia va fi pusă în pericol de Brexit.

Grupul auto german BMW îşi produce legendarul Mini la o fabrică din Oxford, Marea Britanie. Investiţia va fi pusă în pericol de Brexit.

Autor: Bogdan Cojocaru

27.06.2018, 00:06 1665
Acoperită de zgomotul tot mai pu­ternic al războiului comercial mon­dial şi de isteria ascensiunii populis­mului, în Europa se dezvoltă o dramă mai veche: Brexitul. De la sufocarea investiţiilor la penurii de forţă de muncă în diverse sectoare şi la exodul firmelor spre continent, de câteva zile avertismentele pri­vind efectele ieşirii Marii Britanii din UE curg în cascadă.

Lideri de business din SUA, Ca­nada, Japonia şi India au cerut gu­ver­nului britanic să rezolve urgent pro­blema Brexitului, altfel riscă să pună în pericol fluxuri comerciale de peste

100 de miliarde de lire sterline (peste 113 mi­liarde de euro), scrie The Guardian. Aver­tismentul este cuprins într-o decla­raţie comună emisă după ce Airbus a atenţionat că investiţiile în Marea Britanie vor fi în pericol în cazul unui „hard Brexit“ (separarea completă a ţării de UE). Declaraţia aparţine unor grupuri de lobby reprezentând giganţi ca Nissan, Boeing, Exxon Mobile, Facebook, Dell, Coca-Cola şi FedEx şi a fost semnată de organizaţiile Consiliul de Business Japonez în Europa, Camera de Comerţ Europa-India şi Masa Rotundă pentru Afaceri Canada-Europa. „Afacerile interna­ţio­nale care au investit masiv atât în UE cât şi în Marea Britanie cer progrese urgente în pro­ble­mele principale rămase nere­zolvate în negocierile privind Brexitul. Re­zol­varea problemelor rămase devine tot mai urgentă pe zi ce trece“, se arată în comunicatul comun.

Marea Britanie este în prezent a doua economie ca mărime din UE. Unul dintre efectele Brexitului care se simte în prezent cel mai puternic este moartea rapidă a investiţiilor în industria auto britanică. Producătorii auto şi-au înjumătăţit investiţiile în modele noi, echipamente şi facilităţi în Marea Britanie în prima jumătate a acestui an. Acestea sunt estimate la 347 de milioane de lire sterline, faţă de 647 de milioane de lire în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit Societăţii Producătorilor şi Comercian­ţilor Auto, notează CNN. Investiţiile scad accelerat din cauza îngrijorărilor că Brexitul îi va paraliza pe producătorii auto şi-i va forţa să-şi închidă fabricile. Declinul dramatic reflectă teama că Brexitul va aduce cu el controale vamale care vor bloca fluxurile de componente necesare pentru a menţine fluidă activitatea fabricilor auto.

BMW, companie auto germană de top, care produce legendarul Mini la o fabrică de lângă Oxford, a avertizat că întârzierile vor avea ca rezultat închideri de fabrici. „Întotdeauna am spus că facem tot ce putem şi pregătim totul, dar dacă într-un final lanţul de aprovizionare se va bloca la graniţă, atunci nu vom mai putea produce în Marea Britanie“, a declarat managerul de vămi al BMW  Stephan Freismuth†pentru Financial Times.

O atenţionare similară a venit din partea patronatelor din industria britanică. „Dacă nu vom mai avea o uniune vamală, vor fi sectoare ale industriei britanice care vor dispărea. Aceasta este realitatea“, a afirmat Paul Drechsler, preşedintele Confederaţiei Industriei Britanice. Circa 45% din autovehiculele produse în Marea Britanie sunt exportate în UE. BMW are 8.000 de angajaţi în această ţară. Fabrici au acolo şi Nissan,†Toyota,†Honda† şi Jaguar Land Rover. Pentru aceste companii, Marea Britanie este şi o piaţă de desfacere importantă.

Un studiu publicat de cabinetul de avocatură Baker & McKenzie a găsit că jumătate din companiile europene şi-au redus deja investiţiile în Marea Britanie din cauza Brexitului. La studiu au participat 800 de directori de companii din Franţa, Germania, Spania, Olanda, Suedia şi Irlanda.

Directorul general al Fondului Monetar Internaţional Christine Lagarde crede că zona euro trebuie să se pregătească pentru un exod masiv de companii financiare gonite din Marea Britanie de Brexit.

"Este esenţial ca totul să fie pregătit în ceea ce priveşte reglementarea şi de supravegherea pentru venirea în masă a firmelor financiare care se vor muta în Europa continentală de unde sunt acum“, a afirmat Lagarde.

Mii de firme şi companii se tem că negocierile dintre UE şi Marea Britanie privind Brexitul se vor sfârşi printr-un eşec. Mai multe bănci emblematice pentru City-ul londonez au spus că vor fi nevoite să-şi transfere o parte din activităţi şi din personal. Banca Angliei estimează că în jur de 10.000 de angajaţi din sectorul serviciilor financiare ar putea fi mutaţi în prima zi a Brexitului.

Şi în agricultură Brexitul creează incertitudini. Cultivatorii de căpşuni britanici au avertizat că ieşirea Marii Britanii din UE le-ar putea ruina afacerile. În regiunea Kent, spre exemplu, toţi angajaţii care culeg fructe sunt din România şi Bulgaria, după cum scrie The Guardian. Salariaţii europeni reprezintă peste 90% din forţa de muncă sezonieră de 3.000 de persoane din sectorul căpşunilor, afinelor şi al altor astfel de fructe. Brexitul face nesigur statutul acestora în Marea Britanie. Aceasta în condiţiile în care cultivatorii se confruntă cu un deficit de 10-15% de angajaţi, conform organizaţiei de comerţ British Summer Fruits. Până în toamnă deficitul este aşteptat să crească la 30%.

Un Brexit dur ar avea ca rezultat şi un deficit de camioane şi şoferi pentru transportul de marfă, a avertizat Institutul Chartered pentru Logistică şi Transport. Brexitul îşi va pune amprenta şi asupra sectorului construcţiilor. Londra depinde în proporţie de 28% de muncitori străini în construcţii. 

Guvernul britanic şi UE au stabilit ca deadline pentru negocierea unui acord de Brexit luna octombrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO