Business Internaţional

Firmele de curierat din Republica Ceha isi diversifica serviciile

Firmele de curierat din Republica Ceha isi diversifica serviciile

CP vrea sa se extinda de la traditionalele oficii postale la afaceri si centre de shopping

19.02.2007, 20:25 58

Companiile cehe de curierat incep sa se pregateasca pentru liberalizarea pietei postale din Europa prin diversificarea operatiunilor si imbunatatirea calitatii serviciilor.
Cum piata serviciilor postale din Europa urmeaza sa fie liberalizata in totalitate in 2009, serviciul postal aflat in proprietatea statului ceh, Ceska Posta (CP), isi pune problema daca va rezista impactului concurential, scrie Czech Business Weekly.
"In doi ani, Ceska Posta va fi o companie diferita", a afirmat Ivo Mravinac, director de comunicatii la CP. Schimbarile care se deruleaza se concentreaza pe doua niveluri majore, restructurarea interna a companiei si discutiile cu privire la listarea companiei la bursa.
In ultimii ani, guvernul ceh a intocmit planuri pentru privatizarea companiei si in cele din urma consiliul administratorilor de la CP l-au insarcinat pe directorul executiv al companiei Karel Kratina sa lucreze la detaliile transformarii intr-o companie pe actiuni care sa se afle in custodia statului. "Nu este o perioada planificata pentru acest proces sau pentru etapele individuale", a afirmat Mravinac, adaugand faptul ca deadline-ul este 1 ianuarie 2009, cand piata serviciilor postale din Cehia va fi liberalizata, dar compania spera sa isi atinga scopul cat mai curand.
In afara de schimbarile administrative si ale managementului centralizat, CP planuieste sa restructureze si sa-si imbunatateasca serviciile pentru a deveni mult mai competitiva pe piata cu servicii precum notificarile prin mesaje SMS sau prin e-mail despre livrarea pachetului, si posibilitatea de a decide cand si unde sa fie livrat acesta.
"Vor exista de asemenea modificari ale tarifelor, atunci cand toate schimbarile vor fi vizibile", a adaugat Mravinac, notand faptul ca cei din companie lucreaza la proiecte detaliate pentru astfel de imbunatatiri. Rezultatele neasteptate, in ceea ce priveste cumparaturile de la finalul anului trecut, au sugerat zonele in care CP trebuie sa aduca imbunatatiri. In timp ce compania, per total, a castigat patru puncte comparativ cu anul anterior, totalizand 69 de puncte din 100 posibile, rata abilitatilor in afaceri a angajatilor s-a inrautatit fata de anul anterior. "Trebuie sa ne gandim la schimbarile din sistem. Sunt pur si simplu prea multe indatoriri pentru oamenii din spatele ghiseului", a afirmat Iva Steinerova, director de planificare strategica la CP.
Initial, CP si-a facut cunoscute planurile de schimbare a strategiei si vrea sa se extinda de la traditionalele oficii postale la afaceri si centre de shopping. Compania merge chiar mai departe utilizand numeroasele retele de oficii postale pentru a ajunge la clienti prin oferirea unor servicii exceptionale de care s-ar putea sa nu aiba nevoie in fiecare zi. Din ianuarie 2007, CP ofera declaratii de la registrul centralelor telefonice. Pe viitor, planuieste sa ofere declaratii catre centrele de inregistrare cum sunt criminalitatea, contracte, certificate de comert si anunturi gratuite ale datoriilor.
Noul Cod al Muncii, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, este foarte probabil sa afecteze companiile mari precum CP, deoarece acesta prevede reducerea timpului total de munca, compensatii pentru munca suplimentara si cresterea compensatiilor pentru concediere. Munca suplimentara din weekend-uri va reprezenta pentru CP costuri suplimentare de milioane de coroane, conform Dita Vaclavikova, purtatorul de cuvant al CP.
In acelasi timp, compania de logistica PPL CZ, care a fost cumparata pe 25 decembrie 2005 de Deutsche Post World Net din Germania, care detine divizia DHL Express, continua sa ridice calitatea serviciilor. Anul trecut compania a oferit un serviciu de "confirmare-primire", in care destinatarul unei livrari confirma ca pachetul a fost primit si curierul returneaza documentul semnat la expeditor in ziua urmatoare. In plus, PPL, care opereaza sub brandul Professional Parcel Logistic, a lansat un sistem de transmitere de SMS-uri pentru clientii sai pe 3 ianuarie 2006.
In timp ce, in general, piata de servicii postale determina scaderea pretului intr-un mod foarte agresiv, unii furnizori au fost sau vor fi fortati sa isi creasca pretul din cauza sistemului de transmitere de mesaje interurbane, lansat pe 1 ianuarie 2007. Conform datelor PPL, acestia au crescut preturile pentru un kilometru de livrare a unui pachet cu 0,09 centi, conform datelor de pe pagina de internet.
Cum serviciile ca livrarea pe anumite trasee si comenzi online sau prin SMS au devenit necesare pentru a pastra clientii, furnizorii de servicii de curierat din Cehia se intorc intr-un numar mare catre zonele care nu erau centrul afacerii lor acum un deceniu. "Cu cat oferim mai multe servicii clientilor, cu atat este mai mare sansa sa reusim", a afirmat Karell Mysliveeek, director operational de la Express Parcel System (EPS).
In timp ce tendinta generala de extindere a serviciilor este iminenta, companiile de curierat adauga servicii care nu sunt direct conectate doar la management si logistica de livrare, conform lui Mysliveeek.
EPS a decis sa isi construiasca serviciul de livrare de flori la domiciliu, care a inregistrat un real succes, numit E-flowers.cz, care anul trecut a generat peste 200 de comenzi doar de Valentine's Day. Pentru acest an, firma a decis sa creeze pachete speciale pentru cei care doresc sa trimita ceva mai mult decat un buchet de flori celor dragi. Suplimentar fata de flori, pachetele includ articole clasice cum sunt perne sub forma de inima din plus, ursuleti de plus, ciocolata, prajituri in forma de inima si de asemenea bilete la cinema, invitatii la cina sau abonamente la sauna. Unele pachete mai exotice includ ore de parasutism, plimbari cu aeroplanul sau calatorii in balon, un weekend la Paris sau o lectie de golf.
Unele dintre optiuni par sa sfideze spirtul romantic specific. Un zbor intr-un avion de lupta si sansa de a conduce un tanc se afla pe lista, si compania este pregatita sa aranjeze realizarea altor idei pe care clientii le-ar putea avea, conform celor spuse de Mysliveeek. "Planuim sa oferim pachete similare pentru alte vacante in timpul anului", a spus el, dar a refuzat sa mai dea si alte detalii.
Alt furnizor de servicii de curierat, Globus Car, a decis sa realizeze livrari de alimente si bauturi pentru clientii care nu isi pot conduce propria masina, dar care ezita sa ia taxiul. Anul trecut compania a inceput sa ofere transport atat pentru o persoana, cat si pentru propria lui masina, si cu noile reguli din trafic cu sistem de penalitati prin acumulare de puncte, compania si-a atras suficiente grupuri de persoane, sau simpli manageri care lucreaza peste program, pentru a castiga un avantaj competitiv.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO