Business Internaţional

Greşeala de 143 de miliarde de dolari: Cum au reuşit cel mai temut investitor de pe Wall Street şi unul dintre cele mai puternice fonduri de investiţii să piardă Unilever. ”Când i-au pus oferta pe masă, parcă i-au luat minţile”

Greşeala de 143 de miliarde de dolari: Cum au reuşit...

Autor: Corina Zamfir

22.02.2017, 19:01 6883

Oferta de 143 de miliarde de dolari făcută de gigantul american Kraft Heinz pentru compania anglo-olandeză Unilever, care a zguduit pieţele din întreaga lume, a fost o adevărată surpriză până şi pentru managementul Unilever, scrie Financial Times.

“Când i-au pus oferta pe masă, parcă i-au luat minţile”, spune o sursă citată de Financial Times despre reacţia lui Paul Polman, şeful executiv al Unilever.

Paul Polman a crezut că întâlnirea cu Alexandre Behring, preşedintele Kraft Heinz, va fi una obişnuită, dar Behring avea un scop precis atunci când a decis să viziteze luna trecută sediul Unilever din Londra.

Când l-a presat pe Alexandre Behring să-i ofere mai multe detalii, omul de afaceri brazilian i-a spus că va reveni în curând cu o prezentare mai amănunţită. Însă pentru Polman era deja clar că aceasta nu a fost nici pe departe o vizită obişnuită.

Astfel a adunat rapid un grup mic de oameni, condus de directorul financiar Graeme Pitkethly, pentru a încerca să prezică care ar putea fi strategia directorilor Kraft Heinz.

Echipa a început să ia în considerare cel mai rau scenariu: o ofertă de preluare. Chiar dacă rivalul său din SUA are o afacere mult mai mică decât Unilever - o corporaţie multinaţională, cu vânzări anuale de 52,7 miliarde de euro şi 168.000 de angajaţi - Kraft Heinz şi-ar putea permite achiziţia pe bază de datorii a companiei anglo-olandeze.

Propunerea era una pe care trebuia să o ia în considerare în mod serios, având în vedere că 50% din compania Kraft Heinz este condusă de doi dintre cei mai formidabili negociatori, Warren Buffett şi fondul de investiţii 3G Capital.

Behring, partener al 3G, a revenit la sediul Unilever pe 10 februarie. El a pus la punct propriul plan: Kraft Heinz îşi va achiziţiona rivalul pentru suma de 143 de miliarde de dolari, a doua cea mai mare preluare din istorie.

Unilever a respins imediat oferta, anunţând că nu are sens şi că nu există nicio bază pentru continuarea discuţiilor. Kraft Heinz susţine însă că nu va renunţa.

Un posibil acord între cele două companii ar da naştere celei de-a doua mari companii din lume din sectorul bunurilor de larg consum, după Nestlé.

Oferta depusă de Kraft Heinz este privită drept un semn al presiunilor cu care se confruntă sectorul bunurilor de larg consum, cu vânzări aflate în scădere de ani întregi şi cu o schimbare a obiceiurilor de consum, iar un acord ar putea anunţa noi paşi către consolidare în sector.

Valoarea acţiunilor ambelor companii a crescut puternic în urma anunţului. Acţiunile Unilever au urcat cu 13% până la un maxim record, compania anglo-olandeză având acum o valoare estimată la peste 114 miliarde de lire sterline (142 miliarde de dolari). Acţiunile Kraft au avansat la rândul lor în urma anunţului legat de ofertă, urcând cu 11%, până la 96,76 dolari, şi plasând valoarea gigantului la 117,6 miliarde de dolari.