Inflaţia uriaşă din ultimii doi ani şi creşterea dobânzilor au lovit consumul din Polonia, cea mai mare economie est-europeană. Dar majorările de preţuri au încetinit semnificativ în ultimele luni, salariile cresc, iar presiunile pe consum s-au domolit. Retailerii au pornit bătălia pentru consumatori. Mai mult de jumătate dintre polonezi se aşteaptă la o intensificare a războiului preţurilor dintre discounteri pentru cumpărături mai ieftine de Paşte. Acest lucru va lovi întregul sector, deja înecat în datorii, scrie The Warsaw Voice.
O bătălie fără compromisuri între lanţurile de retail la preţuri mici Lidl şi Biedronka este în desfăşurare de câteva săptămâni, magazinele atacându-se unele pe altele cu oferte şi promoţii. Biedronka oferă produse la jumătate din preţul de acum câteva săptămâni, ceea ce stârneşte interesul consumatorilor.
Lidl răspunde cu contraatacuri în stil propriu, precum şi cu o nouă campanie de publicitate în care face clar că nu are preţuri diferite în funcţie de regiune, ceea ce de fapt ar face Biedronka.
„Observaţiile noastre arată că diferenţele de preţ pentru un set identic de produse-eşantion între judeţe învecinate la concurenţii noştri pot ajunge la mai mult de 17 zloţi (zlotul este aproape de paritate cu leul românesc). Preţurile diferă nu numai la nivel de regiuni, ci chiar şi în acelaşi oraş“, a declarat cotidianului Rzeczpospolita Aleksandra Robaszkiewicz, purtătoare de cuvânt pentru Lidl Polonia.
„În fiecare zi oferim peste 900 de promoţii, inclusiv pentru multe dintre produsele găsite cel mai des în coşurile clienţilor“, a declarat pentru cotidian Joanna Piwowarczyk, de la biroul de presă al Biedronka. Experţii subliniază că un război al preţurilor duce în general la două scenarii. În primul, consumatorii câştigă pentru o perioadă de timp, deoarece fac achiziţii mai ieftine.
Al doilea scenariu nu este încurajator. De regulă, acest lucru se datorează faptului că lanţurile reduc preţurile, dar mai ales la anumite grupe de mărfuri pe care le promovează puternic.
Restul preţurilor sunt mai degrabă normale sau chiar mai mari. Un consumator, pentru a avea un câştig real, ar trebui să cumpere unele lucruri într-un magazin şi altele într-altul. Doar că i-ar fi greu să facă aşa deoarece promoţiile se schimbă extrem de des. Promoţiile nu pot trece neobservate de concurenţi.
„Ne uităm la situaţie, vedem nevoia crescută a clienţilor de a economisi bani şi, în consecinţă, popularitatea promoţiilor este chiar mai mare decât de obicei. De asemenea, înţelegem că astfel de circumstanţe inspiră diferite acţiuni - observăm o erupţie de promoţii care oferă multi-pachete, adesea supuse unor condiţii a căror îndeplinire ar trebui să garanteze preţuri mai mici“, a declarat Lukasz Janota, directorul la Aldi Polonia. Războiul discounterilor se simte pe întreaga piaţă, deoarece obligă la reducerea preţurilor peste tot. Comerţul este deja cea mai îndatorată industrie din Polonia, cu datorii restante în valoare de 2,34 miliarde zloţi, potrivit unei analize a Registrului Naţional al Datoriilor (KRD). În medie, o companie din comerţ are datorii restante de 38.000 zloţi. „Industria este cea mai îndatorată dintre toate. Imediat după aceasta, pe listă sunt construcţiile“, a explicat Adam Lacki, CEO al Biroului de Informaţii Economice KRD.